Chiptuning

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Chiptuning



Bericht door JMD »

Goedenavond,

Ik kreeg net tip van iemand om onze bus te laten chippen, maar aangezien ik daar geen verstand van heb wil ik op het forum ook eens peilen.
Het gaat mij totaal niet om meer vermogen, ik heb nu 177 pk (Fiat Ducato 180 Multijet 3.0D). Maar om brandstof besparing. Klopt het dat je dit kunt verbeteren door chiptuning?

Grt JMD
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Chiptuning



Bericht door travelscout »

Nee.
Paul.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Chiptuning



Bericht door Bas vd laar »

Nauwelijks of niet, misschien gaat hij zelfs meer verbruiken, er wordt wel mee geadverteerd maar dit is niet te controleren.
Als je het exact wilt weten zul je een test moeten doen onder geconditioneerde omstandigheden, bijvoorbeeld een simulatie van een rit van een uur op een testbank.
De eerste run standaard en de tweede run met de chip.
Dit doet niemand.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Chiptuning



Bericht door de Jonckheer »

Als het al bespaart (wat het waarschijnlijk niet zal doen) is het zo minimaal dat je de kosten van het chippen waarschijnlijk nimmer zal terugverdienen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chiptuning



Bericht door Kroppie »

de meeste besparing zit in je rechtervoet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Chiptuning



Bericht door Zijspan »

Hoeveel vermogen je er uit wilt halen, kost brandstof, aan jezelf hoe ver je de rechtervoet intrapt.
Het kan wel zo wezen dat er extra pk’s fijn zijn in sommige situaties!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Chiptuning



Bericht door Pienmajer »

Ik heb gelezen, dat als je een 177pk met automatische (fiat geautomatiseerde bak) laat tunen, dit niet goed is voor de versnellingsbak.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Chiptuning



Bericht door Camperic »

JMD schreef:
vr 05 feb 2021, 22:37
..... brandstof besparing. Klopt het dat je dit kunt verbeteren door chiptuning?
Wellicht minimaal als bijkomend voordeel, maar dat zal zeker niet significant zijn.
Als je het goed en veilig laat doen dan wijzigen ze de vermogens- en belangrijker koppelcurve, waardoor de camper fijner rijdt. Dat is mijn persoonlijke ervaring en ik zou het dus aanraden, maar wel om de juiste reden :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Chiptuning



Bericht door TestCase »

Ik zie het zo, bij Fiat zijn ze ook niet gek dus is alles al behoorlijk optimaal ingeregeld. Die chiptuningbedrijven moeten dus erg hun best doen om mensen over de streep te trekken.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Chiptuning



Bericht door KTManiac »

Ik zie het anders. Het is optimaal ingeregeld om te voldoen aan (papieren) emissie normen waar auto- en motorfabrikanten aan gebonden zijn.
Er valt wel degelijk winst te behalen mbt een prettigere koppelkromme en (naar mijn mening minder belangrijk) topvermogen. Minder verbruik? Nee, dat bepaal je inderdaad zoals eerder gezegd zelf met je rechter voetje.

Persoonlijk zou ik 't doen om een optimale koppelkromme te verkrijgen, maar alleen bij een tuner die me na afloop een testbank uitdraai van voor en na de aanpassing meegeeft.
Heeft 'ie geen testbank? Doei! :wave:
Een 'tuner' zonder testbank is geen tuner maar een chips verkoper, vraag dan meteen maar of 'ie ook pinda's verkoopt. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chiptuning



Bericht door Kroppie »

en voldoet ie daarna nog steeds aan de emissie normen?, want daar gaat natuurlijk ook op gecontroleerd worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Chiptuning



Bericht door Bas vd laar »

Er is een verschil tussen een tuner en een chiptuner.
De chiptuner heeft een standaard programma voor jouw type camper en downloadt dat in de ECU. Klaar terwijl u wacht.

Een goede tuner heeft veel meer werk, de tuner waar ik mijn Sprinter heen bracht doet 1 auto per dag, zoveel tijd kost het.
Je geeft aan wat voor prestaties je wilt en daar gaat hij de software op aan passen.
Gedurende de dag maakt hij een aantal proefritten en stelt instellingen bij tot hij tevreden is.
Deze tuners laten ook de veiligheidssystemen die de motor heeft intact.

Bij een standaard chip worden die veiligheidssystemen uitgezet of minder gevoelig gemaakt, denk aan hitteontwikkeling in de cilinderkop e.d.
Dit is natuurlijk niet zo goed voor de motor.

Dus bezint eer ge begint, 9 van de 10 bedrijven zijn dan ook geen tuners, maar bieden gewoon standaard opvoerpakketjes.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Chiptuning



Bericht door KTManiac »

Kroppie schreef:
za 06 feb 2021, 10:34
en voldoet ie daarna nog steeds aan de emissie normen?, want daar gaat natuurlijk ook op gecontroleerd worden.

jos

Geen idee, maar dat doet 'ie in de normale dagelijkse praktijk waarschijnlijk toch al niet.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Chiptuning



Bericht door KTManiac »

Bas vd laar schreef:
za 06 feb 2021, 10:37
Dus bezint eer ge begint, 9 van de 10 bedrijven zijn dan ook geen tuners, maar bieden gewoon standaard opvoerpakketjes.
Da's precies wat ik bedoel Bas, maar ik noem ze chips verkopers met een beperkt assortiment. (verkopen geen pinda's)
Iedere z'n ding, moet het goed of moet het goedkoop? Voor mezelf weet ik het wel, jij zo te lezen ook.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 06 feb 2021, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie