Chiptuning
Chiptuning
Goedenavond,
Ik kreeg net tip van iemand om onze bus te laten chippen, maar aangezien ik daar geen verstand van heb wil ik op het forum ook eens peilen.
Het gaat mij totaal niet om meer vermogen, ik heb nu 177 pk (Fiat Ducato 180 Multijet 3.0D). Maar om brandstof besparing. Klopt het dat je dit kunt verbeteren door chiptuning?
Grt JMD
Ik kreeg net tip van iemand om onze bus te laten chippen, maar aangezien ik daar geen verstand van heb wil ik op het forum ook eens peilen.
Het gaat mij totaal niet om meer vermogen, ik heb nu 177 pk (Fiat Ducato 180 Multijet 3.0D). Maar om brandstof besparing. Klopt het dat je dit kunt verbeteren door chiptuning?
Grt JMD
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Chiptuning
Nauwelijks of niet, misschien gaat hij zelfs meer verbruiken, er wordt wel mee geadverteerd maar dit is niet te controleren.
Als je het exact wilt weten zul je een test moeten doen onder geconditioneerde omstandigheden, bijvoorbeeld een simulatie van een rit van een uur op een testbank.
De eerste run standaard en de tweede run met de chip.
Dit doet niemand.
Als je het exact wilt weten zul je een test moeten doen onder geconditioneerde omstandigheden, bijvoorbeeld een simulatie van een rit van een uur op een testbank.
De eerste run standaard en de tweede run met de chip.
Dit doet niemand.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Chiptuning
Als het al bespaart (wat het waarschijnlijk niet zal doen) is het zo minimaal dat je de kosten van het chippen waarschijnlijk nimmer zal terugverdienen.
Re: Chiptuning
de meeste besparing zit in je rechtervoet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 2574
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Chiptuning
Hoeveel vermogen je er uit wilt halen, kost brandstof, aan jezelf hoe ver je de rechtervoet intrapt.
Het kan wel zo wezen dat er extra pk’s fijn zijn in sommige situaties!
Het kan wel zo wezen dat er extra pk’s fijn zijn in sommige situaties!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Chiptuning
Ik heb gelezen, dat als je een 177pk met automatische (fiat geautomatiseerde bak) laat tunen, dit niet goed is voor de versnellingsbak.
Re: Chiptuning
Wellicht minimaal als bijkomend voordeel, maar dat zal zeker niet significant zijn.
Als je het goed en veilig laat doen dan wijzigen ze de vermogens- en belangrijker koppelcurve, waardoor de camper fijner rijdt. Dat is mijn persoonlijke ervaring en ik zou het dus aanraden, maar wel om de juiste reden
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Chiptuning
Ik zie het zo, bij Fiat zijn ze ook niet gek dus is alles al behoorlijk optimaal ingeregeld. Die chiptuningbedrijven moeten dus erg hun best doen om mensen over de streep te trekken.
\\Kees
\\Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Chiptuning
Ik zie het anders. Het is optimaal ingeregeld om te voldoen aan (papieren) emissie normen waar auto- en motorfabrikanten aan gebonden zijn.
Er valt wel degelijk winst te behalen mbt een prettigere koppelkromme en (naar mijn mening minder belangrijk) topvermogen. Minder verbruik? Nee, dat bepaal je inderdaad zoals eerder gezegd zelf met je rechter voetje.
Persoonlijk zou ik 't doen om een optimale koppelkromme te verkrijgen, maar alleen bij een tuner die me na afloop een testbank uitdraai van voor en na de aanpassing meegeeft.
Heeft 'ie geen testbank? Doei!
Een 'tuner' zonder testbank is geen tuner maar een chips verkoper, vraag dan meteen maar of 'ie ook pinda's verkoopt.
Er valt wel degelijk winst te behalen mbt een prettigere koppelkromme en (naar mijn mening minder belangrijk) topvermogen. Minder verbruik? Nee, dat bepaal je inderdaad zoals eerder gezegd zelf met je rechter voetje.
Persoonlijk zou ik 't doen om een optimale koppelkromme te verkrijgen, maar alleen bij een tuner die me na afloop een testbank uitdraai van voor en na de aanpassing meegeeft.
Heeft 'ie geen testbank? Doei!
Een 'tuner' zonder testbank is geen tuner maar een chips verkoper, vraag dan meteen maar of 'ie ook pinda's verkoopt.
Re: Chiptuning
en voldoet ie daarna nog steeds aan de emissie normen?, want daar gaat natuurlijk ook op gecontroleerd worden.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Chiptuning
Er is een verschil tussen een tuner en een chiptuner.
De chiptuner heeft een standaard programma voor jouw type camper en downloadt dat in de ECU. Klaar terwijl u wacht.
Een goede tuner heeft veel meer werk, de tuner waar ik mijn Sprinter heen bracht doet 1 auto per dag, zoveel tijd kost het.
Je geeft aan wat voor prestaties je wilt en daar gaat hij de software op aan passen.
Gedurende de dag maakt hij een aantal proefritten en stelt instellingen bij tot hij tevreden is.
Deze tuners laten ook de veiligheidssystemen die de motor heeft intact.
Bij een standaard chip worden die veiligheidssystemen uitgezet of minder gevoelig gemaakt, denk aan hitteontwikkeling in de cilinderkop e.d.
Dit is natuurlijk niet zo goed voor de motor.
Dus bezint eer ge begint, 9 van de 10 bedrijven zijn dan ook geen tuners, maar bieden gewoon standaard opvoerpakketjes.
De chiptuner heeft een standaard programma voor jouw type camper en downloadt dat in de ECU. Klaar terwijl u wacht.
Een goede tuner heeft veel meer werk, de tuner waar ik mijn Sprinter heen bracht doet 1 auto per dag, zoveel tijd kost het.
Je geeft aan wat voor prestaties je wilt en daar gaat hij de software op aan passen.
Gedurende de dag maakt hij een aantal proefritten en stelt instellingen bij tot hij tevreden is.
Deze tuners laten ook de veiligheidssystemen die de motor heeft intact.
Bij een standaard chip worden die veiligheidssystemen uitgezet of minder gevoelig gemaakt, denk aan hitteontwikkeling in de cilinderkop e.d.
Dit is natuurlijk niet zo goed voor de motor.
Dus bezint eer ge begint, 9 van de 10 bedrijven zijn dan ook geen tuners, maar bieden gewoon standaard opvoerpakketjes.
Re: Chiptuning
Da's precies wat ik bedoel Bas, maar ik noem ze chips verkopers met een beperkt assortiment. (verkopen geen pinda's)Bas vd laar schreef: ↑za 06 feb 2021, 10:37Dus bezint eer ge begint, 9 van de 10 bedrijven zijn dan ook geen tuners, maar bieden gewoon standaard opvoerpakketjes.
Iedere z'n ding, moet het goed of moet het goedkoop? Voor mezelf weet ik het wel, jij zo te lezen ook.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 06 feb 2021, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.