Chiptuning

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Chiptuning



Bericht door Meine »

Bijgaand een artikel in het Duits over chiptuning, geschreven door een ontwikkelings ingenieur van personenwagen diesels bij BMW. Als je het uithoudingsvermogen hebt deze technische tekst geheel uit te lezen ben je een stuk wijzer over de risico's van chiptuning.

https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... uR5I981BNc
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Chiptuning



Bericht door bertt »

Ik was bij een Truckland dealer, Ducato specialist, die vond het geen enkel probleem dat we van 150 naar 180 gegaan waren.
Krijg je geen schade van.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Chiptuning



Bericht door seth_space »

Leuk stukje uit tekst meine.
Vooral op het gebied van autotechniek wordt in de media en voor een deel ook in de vakliteratuur veel verkeerd weergegeven
Ze zijn in ieder geval wel eerlijk :thumbup:

Maar ik kende het verhaal reeds. Met name de verschillende legeringen van zuigers worden ook bij revisie wrl eens verkeerd (te goedkope versie) toegepast.
Niet alle fabrikanten werken echter op de BMW wijze.
Dus echt generaliseren op basis van deze tekst is niet zinvol.
Wel een overweging om rekening mee te houden bij een keuze voor of tegen tuning.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chiptuning



Bericht door Kroppie »

door gebruik te maken van het extra vermogen verkregen door tuning word een motor zwaarder belast, en zwaardere belasting heeft meestal nadelige gevolgen voor levensduur, meestal wel tenminste.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Chiptuning



Bericht door Marco Polo »

Meine schreef:Bijgaand een artikel in het Duits over chiptuning, geschreven door een ontwikkelings ingenieur van personenwagen diesels bij BMW. Als je het uithoudingsvermogen hebt deze technische tekst geheel uit te lezen ben je een stuk wijzer over de risico's van chiptuning.

https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... uR5I981BNc
Obwohl sich Hersteller zu diesen Themen lieber bedeckt halten, hat sich der IT-Entwickler (und rechtschaffene BMW-Freund) Stefan Gattereder die Mühe gemacht diverse Aussagen eines BMW Motorenentwicklers (der lieber ungenannt bleiben will …) aus Foreneinträgen zusammenzufassen und zu interpretieren.

Een stukje samengeteld uit forumbijdragen van een anonieme zogenaamde BMW motorenontwikkelaar bij elkaar geraapt door een IT expert.

Dat moet toch iets beter en betrouwbaarder kunnen als bron van de waarheid over chiptunen zou je zo zeggen ;-) :D
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Chiptuning



Bericht door Meine »

In dat BMW verhaal wordt uit de doeken gedaan dat ze daar eenzelfde motor in 3 kwaliteitsniveuas bouwen, met verschillende kwaliteiten krukassen, cylinderwanden, drijfstangen en zuigers.

Het komt er op neer dat een 2 liter motor die bedoeld is voor 150 pk een ander draaiend gedeelte heeft als een 2 liter motor die 250 pk moet leveren. De 150 pk versie kan voortijdig stuk draaien als hij middels chiptuning op de specificaties gebracht wordt van de 250 pk uitvoering.

Ik herken een aantal aspecten van dit verhaal wel vanuit de tijd dat ik scheepsmotoren voor de zeevaart verkocht. Daar was bij eenzelfde motorblok een scala aan vermogens per cylinder mogelijk. Waarbij de techniek en maximale toerentallen aangepast werd aan eisen als kracht, standtijd, verbruik en brandstofspecificaties.
Laatst gewijzigd door Meine op ma 13 sep 2021, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Chiptuning



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij is uit de verhalen over het Ford 2.2l motor debacle - of eerdere discussies over tuning - ook wel eens naar voren gekomen dat de diverse vermogens met verschillende onderdelen af fabriek geleverd worden.
Precies afgestemd op levensduur en standaard belasting.
En dat vervolgens als spareparts alleen de zwaarste onderdelen op stock liggen om niet teveel voorraad te creëren.
Past wel allemaal op elkaar maar is af fabriek toch verschillend.
Plaats reactie