(ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
thomvda
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 jan 2020, 11:55

(ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door thomvda »

Hallo medecamperaars,


Er zijn al veel onderwerpen te vinden over de Truma Boiler die rond de 30 jaar oud zijn. Het lukt me alleen niet de juiste antwoorden te vinden vandaar dat ik mijn vraag in een nieuw onderwerp stel.

Onze ‘nieuwe’ camper heeft dus een Truma boiler uit 1989. Deze krijg ik niet aan. Ik hoor geen getik van de ontsteking en ik hoor geen gas lopen.

De bedrading geeft aan dat er 11,9 volt doorheen gaat, en op diezelfde bedrading doet de ventilator het wel. Ik heb het printplaatje bekeken, waar de zekering nog heel lijkt te zijn. Zie foto’s van voor- en achterkant.

Gas is aanwezig, het fornuis en de kachel doen het. Dus dat lijkt me ook niet het probleem en bij de leidingen staat de knop op open.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, waar ik verder naar moet kijken of wat ik zou kunnen doen om het op te lossen?

Bedankt alvast voor het meedenken!


Groetjes,
Thom
Bijlagen
Screenshot 2021-01-29 at 16.19.59.png
Screenshot 2021-01-29 at 16.19.59.png (870.64 KiB) 641 keer bekeken
Screenshot 2021-01-29 at 16.19.39.png
Screenshot 2021-01-29 at 16.19.39.png (966.19 KiB) 641 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door cor heku »

Is de reduceer 50 mbar? Dat heeft deze boiler nodig. Ook kan er veel lucht in de leiding zitten dus herhaaldelijk opstarten.
cor
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door Eric van den Heuvel »

Ik had de branderruimte vol met water veroorzaakt door een verstopte condenswater afvoer. Brander uitgebouwd, ontroest en alles weer opnieuw gemonteerd. Probleem opgelost en werkt al weer 5 jaar feilloos. Groet Eric
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 557
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door adamfryslan »

Staat de camper aan de paal (230) of alleen op de accu ?? 11,9 is misschien wat te lage spanning denk ik....
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door javanes »

thomvda schreef:
vr 29 jan 2021, 16:21
Ik heb het printplaatje bekeken, waar de zekering nog heel lijkt te zijn.
Niet naar de zekering kijken, maar losmaken en doormeten. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door jaap prins »

Gaat hij wel in storing? rode lampje op de knop.
Gas hoor je niet lopen hoor.
Als je hem aaan zet moet het groene ledje direct gaan branden (doet hij het niet dan eerst de knop openhalen, waarschijnlijk is de aan/uit knop losgebroken van de print)
Direct na het aan zetten hoor je een hoge pieptoon dat is de ontsteking bobine, deze krijgt stroom vanaf de brede stekker die op je printplaat zit (blauw/wit en rood/wit, kun je met je voltmeter kijken of er spanning op komt.
Als de bobine is opgeladen dan gaat hij vonken op de ontstekingpen dit hoor je snel tikken, onmiddelijk gaat ook de magneetklep van de gastoevoer open dit hoor je als een harde metaalachtige klik.
Als het goed is gaat het gas wat uit de brander stroomt dan branden bij de ontstekingspen waarna de vlammetjes elkaar aansteken tot de hele ring brand, de laatste vlammetjes raken de ionisatiepen, omdat de lucht in de vlam geioniseerd is (stroomgeleidend) zal de pen nu massa maken wat voor de printplaat een teken is dat de brander ontstoken is en zal de ontsteking uitschakelen.
Mocht de brander niet in enkele seconden branden (de ionisatiepen maakt geen massa) dan slaat de magneetklep van de gastoevoer dicht (harde metaalachtige tik) en stopt de ontsteking waarna de rode led gaat branden (de boiler is nu in storing en zal pas opnieuw beginnen als hij uit en weer aan gezet is.
20200924_185951_resized (480x640).jpg
20200924_185951_resized (480x640).jpg (276.54 KiB) 576 keer bekeken
Het witte blok is de ontstekingbobine met rood/wit en blauw/witte draden.
De draad van de ionisatiepen is doorzichtig en zit ook op de brede stekker
thomvda
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 jan 2020, 11:55

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door thomvda »

Bedankt voor alle reacties en de tips!
Ik neem ze vandaag en morgen mee als ik er weer mee aan de slag ga en zal jullie op de hoogte houden. :D
thomvda
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 jan 2020, 11:55

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door thomvda »

Hallo allemaal,

er zit volgens mij verbetering in en ik ben een stapje dichterbij warm water.
Vanuit onze andere oude camper, heb ik het printplaatje gebruikt omdat het eenzelfde boiler heeft. Dat heeft geholpen en ik heb de zekering van het huidige plaatje doorgemeten. Deze is kapot, de meter geeft 0.L aan.

Als de boiler nu ingeschakeld wordt, dan gaat het groene lampje aan. Ik hoor een redelijke tik, daarna snelle kleine tikjes/geratel en een soort woei-geluid. Na ongeveer 5 a 6 seconden slaat alles helaas af, het rode lampje gaat nu ook branden. Jammer dat je hier geen geluidsopname kan toevoegen :)

Betekend dit dan dat er geen vlammen zijn? Of dat deze die pen niet bereiken waardoor de boiler merkt dat hoi aanstaat? Of is het ook mogelijk dat de bedrading verroest is van de pen die meet dat hij aanstaat?

Wat misschien ook goed is om te vermelden is dat de camper een ingebouwde LPG-tank heeft voor de apparatuur. Ergens las ik dat LPG problemen kan geven in de winter. Kan dat nu ook het geval zijn bij de boiler? Goed om te weten is dat de kachel en het gasfornuis het wel doen.

Ben benieuwd naar jullie ideeën en adviezen. Aan de vorige heb ik veel gehad en ben hierdoor de (werking) boiler volgens mij iets beter gaan begrijpen.


Groetjes,
Thom
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Aan de buitenkant zit een kap over de in-uitlaat. Is die eraf? Als de kap er al af was kun je ook de uitlaat die aan de buitenkant op de boiler geschroefd is eraf halen. Dan kun je zien of de condens afvoer open is. Als je hem met een borsteltje schoonmaakt en er komt water uit dan kun je er zeker van zijn dat de branderruimte onder water staat. Dan boiler eruit, openmaken en schoonmaken. Groet Eric
thomvda
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 jan 2020, 11:55

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door thomvda »

Dat plaatje is er inderdaad al af.
Zojuist met het condenspijpje bezig geweest. In eerste instantie lastig doorheen te komen door roest en vuil, maar uiteindelijk wel gelukt. Er kwam geen water uit, dus ik ga er vanuit dat de brander (nu) niet onder water staat.
Door het afval wat in het pijpje zat, verwacht ik dat in de rest van de boiler ook roest of afval zal zitten.
Zoals het er nu naar uitziet zullen we morgen de boiler proberen eruit te halen en van de binnenkant gaan bekijken.
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door jaap prins »

wees voorzichtig met demonteren, je moet beginnen met het verwijderen van het buitenrooster en die schroefjes die in het alminium zitten kunnen behoorlijk vastgerot zijn.

brand er nu een ledje op je schakelknop, groen of rood?
thomvda
Berichten: 9
Lid geworden op: za 18 jan 2020, 11:55

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door thomvda »

De schroefjes en boutjes aan de buitenkant heb ik gisteren al los gemaakt met de hoop naar binnen te kunnen gluren.

Als ik de boiler inschakel, dan gaat eerst het groene lampje aan. Na een tik, gevolgd door snelle korte tikjes/geratel en een zacht woei-geluidje springt helaas het rode lampje na 5 seconden aan. Dan branden beiden lampjes.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22930
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door PaulBng »

cor heku schreef:Is de reduceer 50 mbar? Dat heeft deze boiler nodig. Ook kan er veel lucht in de leiding zitten dus herhaaldelijk opstarten.
cor
Je hebt hier nog geen antwoord op gegeven...


Paul
Gebruikersavatar
Rikkert72
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 16:36

Re: (ook) problemen met Truma Boiler BO uit 1989



Bericht door Rikkert72 »

Hey, ik zag op youtube een man die via die het ventilatiekanaal aan de buitenkant van de camper naar binnen ging met een slang met perslucht en 'blind' wat zat rond te porren in het brander gedeelte.
Daarna deed hij het weer. Tis een eenvoudige handeling. In zijn geval was het dus stof/vuil op misschien de brander of de ontsteking of de thermostaat?
Plaats reactie