Lekkage dakventilator

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoyceBouw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 21:06

Lekkage dakventilator



Bericht door JoyceBouw »

De vorige eigenaar heeft een elektrische dak ventilator geïnstalleerd, maar helaas is dat niet heel netjes gedaan en is er redelijk wat roest gevormd en lekt deze. Ik wil de ventilator graag behouden. De ventilator zit op een ongelijk stuk met richels, ik wil de roest weghalen, behandelen en dan de ventilator goed waterdicht afsluiten. Ik heb gelezen over alu bitumen tape en video's gezien met mastic sealing strip (https://www.ebay.co.uk/itm/W4-Mastic-Se ... Sw~bFWNB7w), ik vraag mij af waar het aluminium voor dient in de eerste tape? En ik vraag mij af of ik deze ventilator met tape en kit waterdicht ga krijgen omdat ik twijfel of er niet een sluitring of iets dergelijks mist bij deze ventilator. Ik kan hem online niet echt vinden, het zal een oud model zijn. Op de ventilator staat: G & C systems Renswoude, hij zit met 7 schroeven vast in het dak. De binnenmaat is 22 cm en het rooster heeft een diameter van 27 centimeter. Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben, alvast bedankt!

Groet Joyce
lekkage.jpg
lekkage.jpg (155.32 KiB) 429 keer bekeken
IMG_20210114_112851.jpg
IMG_20210114_112851.jpg (75.2 KiB) 424 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lekkage dakventilator



Bericht door pwhooftman »

Mijn dakraam (Midi heki) lekte een tijdje geleden weer, ondanks hermontage twee jaar geleden. Ik was het zo zat dat ik langs de randen bitumentape met alu rug heb geplakt (eerst ontvetten, stroken knippen, met de verfstripper warm maken tot het een beetje week is en goed aandrukken en doorverwarmen). Het plakt als een dolle, niet fraai maar wel waterdicht (en blijvend in mijn beleving, maar de tijd moet het leren). De alu achterkant blijft zitten om de bitumen tegen zonnestralen te beschermen en te voorkomen dat het allemaal aan je vingers/handschoenen plakt als je het aandrukt.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Lekkage dakventilator



Bericht door henk en lila »

Zo jammer dat die niet op de plaats van dat "rondje" zit.
Helemaal demonteren, alles zeer goed roestvrij en schoon maken. Blank metaal behandelen, verven.
Als je durft, die ene ribbel plat slaan.
Afhankelijk van de hoogte lukt het misschien met een voldoende dikke kitrups, denk 6 tot 8 mm. Die moet dan tijdens het drogen deze dikte houden dus pas als die echt droog is, de boutjes (niet te vast) aandraaien.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dejema
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 15:23
Locatie: west-vlaanderen - België

Re: Lekkage dakventilator



Bericht door dejema »

JoyceBouw schreef:
wo 27 jan 2021, 15:45
De vorige eigenaar heeft een elektrische dak ventilator geïnstalleerd, maar helaas is dat niet heel netjes gedaan en is er redelijk wat roest gevormd en lekt deze. Ik wil de ventilator graag behouden. De ventilator zit op een ongelijk stuk met richels, ik wil de roest weghalen, behandelen en dan de ventilator goed waterdicht afsluiten. Ik heb gelezen over alu bitumen tape en video's gezien met mastic sealing strip (https://www.ebay.co.uk/itm/W4-Mastic-Se ... Sw~bFWNB7w), ik vraag mij af waar het aluminium voor dient in de eerste tape? En ik vraag mij af of ik deze ventilator met tape en kit waterdicht ga krijgen omdat ik twijfel of er niet een sluitring of iets dergelijks mist bij deze ventilator. Ik kan hem online niet echt vinden, het zal een oud model zijn. Op de ventilator staat: G & C systems Renswoude, hij zit met 7 schroeven vast in het dak. De binnenmaat is 22 cm en het rooster heeft een diameter van 27 centimeter. Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben, alvast bedankt!

Groet Joyce

lekkage.jpgIMG_20210114_112851.jpg
Dag,
demonteerd de ventilator, reinig uw dak , schilder de roestplekken, neem PVC plaat (dikte gelijk aan hoogteverschil)
snij deze mooi rond ( aan 1 zijde) iets groter dan de ventilator, kit alles mooi af en laat rustig uitdrogen.
Groetjes,
Jean-Marie

Tijd voor van alles, voor alles geen tijd
Frankia platin op mercedes 519 190pk automaat
Plaats reactie