Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Beste mensen,

Ik ben bezig met het aanleggen van het watersysteem in mijn zelfbouwcamper maar ik loop tegen een paar dingetjes aan.

Ik heb de volgende onderdelen in huis gehaald om mee aan de slag te gaan:

- Shurflo waterpomp Trail King 12volt 10,6 liter 2,8 bar
- Fiamma A20 drukvat voor zelfaanzuigende pompen
- Elgena KB6 Boiler 6L 12V/200W
- STLA watertank 72 liter
- 20 liter watertank voor afvoer
- Alle benodigde slangen, tules, klemmen, etc.

Het plan is om een kraan en een buitendouche aan te sluiten op een koud- en warmwater netwerk.
Ik heb al talloze YouTube filmpjes gekeken en meerdere handleidingen gedownload van het internet maar een paar dingen zijn nog redelijk onduidelijk.

- Allereerst het volgende, ik neem aan dat zowel de motor, de boiler en het drukvat eventuele vorst niet aan zullen kunnen dus het lijkt me handig om de mogelijkheid dat ik het systeem kan laten leeglopen zodra het gaat vriezen. Ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen, alleen de watertank legen lijkt me niet genoeg aangezien het water dan nog in de leidingen en pomp zit.
Ik heb al verschillende afblaasventielen, aftapkranen en andere hulpstukken gevonden maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle leidingen zo leeg mogelijk zijn in geval van vorst?

- Dan het tweede punt, ik maak gebruik van een STLA watertank die ik bij De Wit Schijndel heb gekocht. Deze tank komt onder mijn camper te hangen. Op de site staat dat deze tank niet met de rode dop naar beneden gemonteerd kan worden. Ik heb gebeld en ze zeiden dat het wel zou kunnen maar dat het afgeraden wordt in verband met lekkage. Mij lijkt het juist handig om deze rode dop aan de onderkant te hebben, zo kan ik de tank namelijk makkelijk schoonmaken en leeg laten lopen. Heeft er iemand ervaring met het omgekeerd ophangen van dit soort watertanks?
https://www.dewitschijndel.nl/stla-wate ... x131x20cm/

- Dan mijn laatste punt, ik heb dus een Elgena KB6 Boiler 6L 12V/200W boiler gekocht. Leek mij perfect voor kleine afwasjes en een zeer korte douche. Wat blijkt nou, dit ding is minder goed compatibel met de waterpomp die ik heb. In de handleiding staat het volgende:

''When connecting the KB6 to an automatic pump, it can only be connected to one tapping outlet using an overpressure fitting''

Zowel een douche als een warme kraan gebruiken zit er dus niet in als ik het goed begrijp. Zou er een omweg bestaan om het wel mogelijk te maken om zowel de douche, als de kraan te voorzien van warm water?
Verder ben ik niet bekend met een zogeheten ''overpressure fitting''. Ik heb gewoon wat normale slangklemmen, slangen en tules van De Wit Schijndel maar geen speciale fittingen... Ook wat rondneuzen op google heeft mij nog niet het juiste antwoord gegeven. Iemand enig idee hoe ik de juiste benodigdheden in huis haal om de klus te klaren?

Zoals jullie kunnen zien zit ik dus een beetje met de handen in het haar... Ik wil heel graag verder maar ik loop aardig vast. Elke tip voor het aansluiten van een watersysteem is welkom. Alvast hartelijk bedankt en blijf gezond!

Met vriendelijke groet,
Sebas
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Watersysteem Aanleggen Zelfbouwcamper | Winterproof



Bericht door kampo »

Je hebt jammer genoeg de verkeerde boiler gekocht.
De Elgena KB6 is de lage druk versie (max 0,8bar) en niet geschikt voor een waterpomp van 2,8 bar.
Probeer hem te ruilen tegen een Elgena Nautic compact.
Groeten Kampo
Tedje
Berichten: 72
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 6:36

Re: Winterproof watersysteem aanleggen ain zelfbouwcamper



Bericht door Tedje »

Dan het tweede punt;
Heb ruim 30 jaar de watertank zo onder de bus gehad nooit geen lekkage en inderdaad handig voor het schoonmaken van de watertank .
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Winterproof watersysteem aanleggen ain zelfbouwcamper



Bericht door pwhooftman »

Inderdaad, de tank op zijn kop is geen probleem.
Verder vind ik je vuil water tank wat klein t.o.v. je schoonwatertank (maar beter nog zo dan andersom)

M.b.t. vorst: leeglopen van de tank is inderdaad minder belangrijk dan (vooral) een lege boiler. Een aftappunt op het laagste punt aanbrengen (in een toevoer- of afvoerleiding van de boiler), en alle kranen openzetten als je hem leeg laat lopen zodat er lucht in plaats van het water kan komen.

Verder zie ik geen enkel probleem als je ná de boiler de leiding splitst naar warm water kraan en douche.

En als laatste: zorg er voor dat je na afloop gemakkelijk bij álle slangkoppelingen/aansluitingen kunt komen om regelmatig op lekkage te controleren.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Winterproof watersysteem aanleggen ain zelfbouwcamper



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Sebas,

Inderdaad een Nautic Junior doet het wel met een drukpomp. Ik had in mijn vorige camper (VW T4 Dehler Optima 4.7) een Nautic Junior Type ME (10L). Die had ik zowel op de koelwaterleiding van de motor alsook aan de 220V aangesloten (bij walstroom). Had 600W verwarmingselement. Was maar ietsjes duurder dan eentje die alleen een elektrisch verwarmingselement had. Werkte fantastisch. 20-30 minuten rijden en ik had loeiheet water in mijn boiler.

Groeten,

Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Winterproof watersysteem aanleggen ain zelfbouwcamper



Bericht door Pebblesbert »

Nu ik het nog even uitgezocht heb:
Elgena levert de Nautic Junior niet meer, heet nu Nautic Compact. Kan je naar wens via koelwater (type M), Elektrisch patroon 220V/660 W (E), Elektrisch patroon 12V/200W of beide (of alledrie?) verwarmen. Zijn doorstroomboilers, dus je haalt er warm water uit en er loopt automatisch koud water in.
Heel belangrijk: vóór de winter (of eigenlijk als er vorst zou kunnen zijn) leeg laten lopen óf blijven verwarmen. Mijn Elgena heb ik eigenlijk altijd door mijn drukpomp min of meer leeggemaakt (nooit dat gehannes aan die leegloopnippel). Blijft er altijd water in zitten, maar die verdamp je vrij eenvoudig door met je camper te rijden!
Heb later een camper met een Truma B10 (gas én elektrisch verwarmd) boiler gehad. Vergeleken met zo'n Truma is een Elgena echt mijlen beter. Heb twee jaar lekkage (ok, stukgevroren op wintersport), printplaatvervanging, pakkingen, weet ik wat gehad. Moest je natuurlijk ook nog eraan denken om de schoorsteen vrij te maken..

Nog éen opmerking: Bij 100 L verswatertank is 20 L grijswater wel erg weinig. Meestal is de inhoud van de grijswatertank bij campers zo'n 75 -100 % van de verswatertank.
En als je systeem winterproof moet zijn: Warmwaterleidingen (als je dat hebt) of elektrische vorstbeveiliging in je tank leggen, tenzij je de tank in de binnenruimte van de camper installeert.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Re: Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Bedankt voor de reacties allemaal, hier kan ik zeker wat mee!

Goed om te horen dat de tank gewoon op z'n kop opgehangen kan worden. Lijkt me wel zo makkelijk.
Pebblesbert schreef:
wo 27 jan 2021, 18:02
Hallo Sebas,

Inderdaad een Nautic Junior doet het wel met een drukpomp. Ik had in mijn vorige camper (VW T4 Dehler Optima 4.7) een Nautic Junior Type ME (10L). Die had ik zowel op de koelwaterleiding van de motor alsook aan de 220V aangesloten (bij walstroom). Had 600W verwarmingselement. Was maar ietsjes duurder dan eentje die alleen een elektrisch verwarmingselement had. Werkte fantastisch. 20-30 minuten rijden en ik had loeiheet water in mijn boiler.

Groeten,

Bert
En ja, erg jammer wat betreft de boiler... Ik denk dat ik deze dan inderdaad maar terug stuur. Het aanleggen van een systeem met het koelwater van de motor klink erg mooi maar lijkt me geen makkelijke klus. Is dit een heftige ingreep of wel redelijk te doen? Het is nou niet zo dat ik twee linkerhanden heb, maar het klinkt wel aardig technisch


Ik heb inderdaad een vuilwatertank die wat aan de kleine kant is, maar ik had helaas niet veel plek meer over, dus ik heb het maar geaccepteerd dat hij wat kleiner is.

Mocht iemand nog overige tips hebben hoor ik het uiteraard graag, dit weekend ga ik weer verder met mijn project.
Fijn weekend iedereen! :)
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Sebas,

Ik weet niet welk voertuig je hebt. In de VW T4 is in principe altijd al rekening gehouden met een tweede warmtewisselaar (radiateur) voor de achterpassagiers, in de personenbusuitvoering. Ik heb de aansluiting precies zo gekozen als die die voor die tweede warmtewisselaar wordt gebruikt. Je moet even nagaan hoe het koelwater door het systeem loopt. Het koelwater moet natuurlijk wel stromen. Ik had het parallel aangesloten. En dat aansluiten is heel simpel. Gewoon twee T-stukjes in de koelwaterleiding plaatsen met daar twee leidingen op en die aan de Boiler koppelen. Je zou hem ook in serie kunnen zetten met de koelwaterleiding naar je radiateur.

Update (Het is ook alweer 12+ jaar geleden!): Ik heb hem uiteindelijk parallel aan het koelwatercircuit geplaatst die naar mijn koelwaterverwarming liep (Eberspaecher DW3Z). Dat is een waterstandverwarming die bijvoorbeeld in de winter het koelwater voorverwarmt zodat je ruiten ijsvrij zien, binnenruimte op temperatuur én je boiler gelijk warm water heeft!

Overigens: Je KAN je Elgena KB6 wél gebruiken met drukpomp als je een "waterdrukreduceerding" (dat bedoelen ze ws.) in de toevoerleiding plaatst. Maar het blijft een beetje "spielerei", zo'n KB6.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Marije1977
Berichten: 11
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 13:51

Re: Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper



Bericht door Marije1977 »

Elgena boilers op 12 v hebben nu een levertijd van 14 weken...

Weet iemand het verschil tussen een Nautic Compact en de Therm? De site van Elgena vind ik niet echt duidelijk...
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Re: Winterproof watersysteem aanleggen in zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Bedankt voor de berichten!
Mijn hele inbouwmodel is wel enigszins complex en de keuken bevindt zich redelijk ver van de motor. Ik denk dat ik een hoop werk op mijn hals haal als ik aan de slag ga met een koelwater boiler systeem dus ik ben bang dat ik het even ga laten zoals het is. Desalniettemin onwijs bedankt voor de uitleg!

Vandaag gebeld met 4Campers en er zijn inderdaad bizar lange levertijden voor de Elgena boilers, dit komt omdat half Europa opeens aan het kamperen geslagen is en het fabriekje waar de boilers worden gemaakt, kunnen de vraag absoluut niet aan. Ik denk dat ik voor nu mijn systeem maar even zonder boiler inbouw, mocht ik me later bedenken kan ik er altijd nog eentje in zetten.
Voor nu ga ik lekker aan de slag want ik heb genoeg te doen :)

Mvg,
Sebas
Plaats reactie