Biodiesel
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Biodiesel
Wie tankt er biodiesel?
Ik heb voor de komende APK roetmeting HVO biodiesel volgetankt.
(kost overigens 19 euro meer) pgeeft immers geen roet.
Echter nu al voor de tweede keer wil hij koud in de garage niet starten.
De ANWB man knikt ja, dat daar mogelijk de oorzaak ligt van het niet willen starten.
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb voor de komende APK roetmeting HVO biodiesel volgetankt.
(kost overigens 19 euro meer) pgeeft immers geen roet.
Echter nu al voor de tweede keer wil hij koud in de garage niet starten.
De ANWB man knikt ja, dat daar mogelijk de oorzaak ligt van het niet willen starten.
Iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door jansloos op di 26 jan 2021, 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Biodiesel
gloeiers goed?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Biodiesel
Ik heb vorig jaar februari in Finland niets anders getankt dan de bio diesel van NESTE en zelfs bij min 27 geen enkel probleem gehad met starten ik vond de motor zelfs veel mooier en rustiger lopen dan met fossiele diesel het cetaan getal is veel hoger dan bij fossiele diesel dus zou het starten juist beter moeten gaan bij koud weer.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Biodiesel
Om wat voor een auto gaat het?
Op de vuldop van mijn Sprinter staat nadrukkelijk er geen Biodiesel in te gooien.
Op de vuldop van mijn Sprinter staat nadrukkelijk er geen Biodiesel in te gooien.
Re: Biodiesel
Ik vraag me dan af wat voor motor van hoe oud? Kunnen de rubbers verwerkt in het systeem wel de biodiesel verdragen?
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Biodiesel
Het is een Vito van 97.
Vorig jaar ook voor de APK hetzelfde getankt en toen nergens last van.
Starten met starthulp werkte gisteren bij ANWB man prima.
Overigens, zegt hij, is het beter om met siliconenspray?? te starten dan met WD40??
De motor (deze oudere motoren) kan niet zo goed tegen WD40.
Jos gloeispiralen? Zou kunnen.
Maar ik heb voor de leut mn China amperetang er eens opgezet.
op 28, 82A zijn de gloeispiralen. gedeeld door 4 lijkt me 20A per stuk?? in orde.
verderop, de startstroom, rond de 300A. Dat wel, maar niet aanslaan.
Ga nu de HH accu er Parr op zetten kijken of ie dan wel aanslaat, (met siliconen starthulp) en dan alvast maar bij de garage neerzetten.
28 -84.7 DCA A 09:39:51:662
29 -82.1 DCA A 09:39:53:663
30 -75.7 DCA A 09:39:55:668
31 -69.6 DCA A 09:39:57:671
32 -284.1 DCA A 09:39:59:675
33 -307.5 DCA A 09:40:01:676
34 -40.2 DCA A 09:40:03:681
35 -61.1 DCA A 09:40:05:684
36 -58.2 DCA A 09:40:07:689
37 -303.7 DCA A 09:40:09:690
38 -294.5 DCA A 09:40:11:696
39 -271.9 DCA A 09:40:13:701
40 -1.7 DCA A 09:40:15:703
41 -55.6 DCA A 09:40:17:707
42 -54.3 DCA A 09:40:19:712
43 -53.0 DCA A 09:40:21:716
44 -294.6 DCA A 09:40:23:716
45 -268.4 DCA A 09:40:25:721
46 -295.8 DCA A 09:40:27:724
47 -2.3 DCA A 09:40:29:729
Overigens tank ik maar 1x per jaar biodiesel.
En oja, al doende leert men.
Wil ik dit nog even melden:
Die hoge startstroom is inclusief de ong. 80A van de gloeispiralen en bij koude start. Dikke olie dus.
Later starten zonder gloeiers en warm was rond de 150A.
Toch iets om rekening mee te houden bij gebruik van een Cyrix met startassist.
Beter gebruik van een losse startkabel, zoals hier geadviseerd.
Vorig jaar ook voor de APK hetzelfde getankt en toen nergens last van.
Starten met starthulp werkte gisteren bij ANWB man prima.
Overigens, zegt hij, is het beter om met siliconenspray?? te starten dan met WD40??
De motor (deze oudere motoren) kan niet zo goed tegen WD40.
Jos gloeispiralen? Zou kunnen.
Maar ik heb voor de leut mn China amperetang er eens opgezet.
op 28, 82A zijn de gloeispiralen. gedeeld door 4 lijkt me 20A per stuk?? in orde.
verderop, de startstroom, rond de 300A. Dat wel, maar niet aanslaan.
Ga nu de HH accu er Parr op zetten kijken of ie dan wel aanslaat, (met siliconen starthulp) en dan alvast maar bij de garage neerzetten.
28 -84.7 DCA A 09:39:51:662
29 -82.1 DCA A 09:39:53:663
30 -75.7 DCA A 09:39:55:668
31 -69.6 DCA A 09:39:57:671
32 -284.1 DCA A 09:39:59:675
33 -307.5 DCA A 09:40:01:676
34 -40.2 DCA A 09:40:03:681
35 -61.1 DCA A 09:40:05:684
36 -58.2 DCA A 09:40:07:689
37 -303.7 DCA A 09:40:09:690
38 -294.5 DCA A 09:40:11:696
39 -271.9 DCA A 09:40:13:701
40 -1.7 DCA A 09:40:15:703
41 -55.6 DCA A 09:40:17:707
42 -54.3 DCA A 09:40:19:712
43 -53.0 DCA A 09:40:21:716
44 -294.6 DCA A 09:40:23:716
45 -268.4 DCA A 09:40:25:721
46 -295.8 DCA A 09:40:27:724
47 -2.3 DCA A 09:40:29:729
Overigens tank ik maar 1x per jaar biodiesel.
En oja, al doende leert men.
Wil ik dit nog even melden:
Die hoge startstroom is inclusief de ong. 80A van de gloeispiralen en bij koude start. Dikke olie dus.
Later starten zonder gloeiers en warm was rond de 150A.
Toch iets om rekening mee te houden bij gebruik van een Cyrix met startassist.
Beter gebruik van een losse startkabel, zoals hier geadviseerd.
Laatst gewijzigd door jansloos op wo 27 jan 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Biodiesel
we gebruiken het sinds juli op de zaak. Tot dec 50% en nu voor een pilot met VW 100%. Merk geen verschil. Ook een al wat oudere diesel in een boot loopt als een zonnetje en idd geen roet! Maar fabrikanten geven het nog maar mondjesmaat vrij, daarom doen we met PON nu een pilot. Ze zijn er erg voorzichtig mee, en dat zal een reden hebben. Overigens is HVO echt wat anders dan de biodiesel die ze bij de normale diesel bij mengen (B7). Ik vind die HVO echt een top product, roet niet, stinkt niet en is biologisch afbreekbaar als je een keer wat morst.
Laatst gewijzigd door kampertjes op di 26 jan 2021, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Biodiesel
maar waarom biodiesel 1x per jaar voor de roetmeting, als een diesel in orde is is er toch geen probleem met de roet meting.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Biodiesel
Ik ken starten met remmenreiniger of soortgelijke producten. Maar WD40?????Overigens, zegt hij, is het beter om met siliconenspray?? te starten dan met WD40??
De motor (deze oudere motoren) kan niet zo goed tegen WD40.
Ik gebruikte vroeger WD40 als vochtverdrijver op de verdeelkap dat wel, maar als starthulp?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
- seth_space
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Biodiesel
Niet volgens WD40
De bussen maken gebruik van CO2 als drijfgas waardoor u meer bruikbare inhoud krijgt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Biodiesel
Biodiesel is wel hetzelfde als HVO en ook BLAUWE DIESEL, en Neste en mogelijk nog andere namen. Het zijn alle diesel-olieen die, met een speciaal proces, gemaakt zijn uit o.a. planten en vetafval, dus niet uit aardolie of aardgas.kampertjes schreef: ↑di 26 jan 2021, 14:01Overigens is HVO echt wat anders dan de biodiesel die ze bij de normale diesel bij mengen (B7). Ik vind die HVO echt een top product, roet niet, stinkt niet en is biologisch afbreekbaar als je een keer wat morst.
Daarnaast is er o.a. nog LNG, dit is ook vloeibaar en gemaakt uit aardgas.