Biodiesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Biodiesel



Bericht door jansloos »

Die van het topic.

Bio diesel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Biodiesel



Bericht door Eric van den Heuvel »

seth_space schreef:
do 28 jan 2021, 15:12
Eric van den Heuvel schreef:
wo 27 jan 2021, 15:56
Hallo, Ik heb dit schema al in een andere rubriek gedeeld. Helaas zit dat niet in de memory van mijn telefoon. Eenvoudig gezegd: Op 70 liter diesel 100 ml aceton. Groet Eric
Even los van de discussie over de werkzaamheid. Let wel op dat je echte aceton koopt.
Er is ook bio aceton ( waar de naam aceton zelfs op de fles staat) maar dat is dus niet bruikbaar voor deze toepassing!
Deze dus: NEP
ecoaceton.jpg
Die nep aceton is misdadig voor de branche waar het voor bedoeld is. In NL kocht ik aceton altijd bij een schilders en verfwarenzaak. Hier in Hongarije is die bij nep rommel zo wie zo niet te koop. Fijne bijkomstigheid door het gebruik van aceton dat de dieselkachel ook een mooi schone verbranding heeft. Groet Eric
Henkie2007
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 15:28

Re: Biodiesel



Bericht door Henkie2007 »

biodiesel is fossiele diesel + Fame (7) 7 % bijmenging van palmolie, frictuurvet e.d dit produkt zakt uit na een tijdje in de tank gezeten te hebben.

HVO is een synthetische gemaakte bio van een betere kwaliteit, homogeen en kan dus niet uitzakken of snel verouderen. verkrijgbaar onder merknamen als Blauwe diesel. kan ook bijgemengd worden met diesel B0 = zonder bio

GTL is gas to liquet, betekent zoveel als vloeibaar gemaakt metaangas. verouderd ook niet en is vergelijkbaar met HVO en ook direct uitwisselbaar of bijmengen met diesel

bij gebruik van GTL en HVO wel oppassen voor oude pakkingen en rubbers, het kan zijn dat het met diesel wel dicht is en met HVO en GTL niet vanwege de S.M. die is 0.77 ipv 0,84 van Diesel.
HVO en GTL geven geen roet en de verbranding is beter, verbruik is gelijk of hoger dan diesel
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Biodiesel



Bericht door Ahjwinth »

Ik mis de PPO nog in het rijtje, Pure Plantaardige Olie. Gewoon tanken bij de Lidl, ik heb het een tijd gedaan in mijn oude VW 1.9 diesel. 50.000km mee gereden zonder problemen tot ik de auto weg deed. De auto stonk alleen als een frituurkraam als er er achter reed.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Puur_plantaardige_olie
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Biodiesel



Bericht door marchugo »

hurktoilet schreef:
wo 27 jan 2021, 18:51

Zou mooi zijn als fabrikanten dan ook vertellen of het ook kan met die oudere campers, want 100% HVO voldoet bij mijn weten niet aan de nen-norm voor diesel. En Peugeot meldt voor mijn 2.2 hdi uit 2003 dat het kan als het in de handleiding staat. Maar toen die gedrukt werd, bestond HVO nog lang niet :bang:
@hurktoilet:
Heb er navraag naar gedaan bij Neste-distributeur EG Retail, en dit is het antwoord:
Goedemorgen,
Om u te voorzien van het juiste antwoord hebben wij navraag gedaan bij onze leverancier en tevens producent.

Zij geven aan dat grote fabrikanten van o.a. zware voertuigen, zoals Volvo Trucks, John Deere, Caterpillar, Scania, Mercedes-Benz, DAF en MAN het gebruik van Neste MY Renewable Diesel reeds hebben goedgekeurd. Indien een fabrikant het gebruik van HVO100 nog niet heeft goedgekeurd is Neste voor B2B-klanten bereid de motorgarantie hiervan over te nemen. Helaas is dit niet mogelijk voor consumenten.

De producent heeft ons echter bevestigd dat sinds de introductie van Neste MY in de jaren ‘ 90 er nog nooit operationele problemen zijn opgetreden die gerelateerd waren aan het brandstofgebruik. Theoretisch zouden de door u genoemde zaken kunnen optreden, maar enkel als voertuigen niet op de juiste wijze onderhouden zijn. Als dit wel het geval is dan geeft de producent aan dat u gewoon probleemloos Neste MY kunt tanken.
Of oudere wagens hier ook onder vallen, blijft een beetje ongewis. Zal ik nog eens vragen.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Biodiesel



Bericht door jansloos »

Hoe het ook is, ik tank voortaan gewone diesel.
En ga pas over als de prijzen gelijk zijn.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Biodiesel



Bericht door Kroppie »

heel verstandig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Biodiesel



Bericht door FrankJC »

Ahjwinth schreef:
vr 29 jan 2021, 8:24
Ik mis de PPO nog in het rijtje, Pure Plantaardige Olie. Gewoon tanken bij de Lidl, ik heb het een tijd gedaan in mijn oude VW 1.9 diesel. 50.000km mee gereden zonder problemen tot ik de auto weg deed.
Als je daar geen accijns over betaalt bent gij het haasje als de douane toevallig achter de "frietkraam" rijdt, het ontduiken van accijns is strafbaar.

Volgens de Belastingdienst;
Ook andere producten kunnen als een minerale olie worden aangewezen. Een voorbeeld hiervan is plantaardige olie die wordt gebruikt als motorbrandstof of als brandstof voor verwarming. Daarover moet ook accijns worden betaald.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Biodiesel



Bericht door hathi »

jansloos schreef:
vr 29 jan 2021, 16:00
Hoe het ook is, ik tank voortaan gewone diesel.
En ga pas over als de prijzen gelijk zijn.
Juist het enige goede antwoord,.....plantaardig er in gooien mag alleen de oliemaatschappij,wij zijn er alleen om te betalen,ik geloof niet dat er iemand op dit forum is die echt weet wat er in zit,dus blijft over,het antwoord van Jansloos :thumbup:
Hans
Plaats reactie