Maxxfan reparatie liftmechanisme

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Kroppie »

wat een belachelijk hoge bedragen voor een produkt wat na installatie zoveel problemen blijkt te geven/veroorzaken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Europe Flyer
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 9:09
Locatie: het mooie tukkerseland

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Europe Flyer »

Bij mij zit die er al zeven jaar in , nog nooit problemen mee gehad , gewoon op de huishoud accu , staan nooit aan de stroom.

En een keer per jaar maak ik de ventilator schoon , en als de camper naar de stalling gaat zet ik hem met de hand een stukje open.
groeten van Bertram en Mariska.

-------------------------------------------------------
'' Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.''
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

pwhooftman schreef:
za 23 jan 2021, 15:47
Vandaag het mechanisme voor het openen en sluiten van de Maxxfan vervangen. Bij het sluiten deed de Maxxfan pang-pang-pang en bleef de motor doordraaien.

Vervangen is niet moeilijk, maar moet wel van bovenaf. Door het verwijderen van de twee schroeven aan de achterkant van de klep kan die verder open, en kun je de twee armen iets uit elkaar buigen om de armen van de kap los te koppelen. Als je het vliegenrooster aan de binnenkant laat zitten vallen de kunststof busjes daarop en raak je ze niet kwijt :-).

Vervolgens is het vervangen makkelijk, maar er staat wel een fout in de bijgesloten handleiding. Er wordt geïnstrueerd om het mechanisme eerst met de hand op de (bijna) volledig open stand te zetten, en dan op de armen te monteren terwijl die in de gesloten stand staan. Dat kan niet kloppen, ik heb een mailtje naar de fabrikant AirXcel gestuurd. De foto's in de instructie geven het wel goed weer. Als je voor de zekerheid na montage eerst met de knop de kap open en dicht doet weet je dat het goed zit. Door aan het mechanisme te draaien en goed te kijken hoe dan de binnenzeskant draait kun je het ook beredeneren hoe hij bij montage moet staan om de volledige slag te kunnen maken.
Gisteren in de stalling dezelfde ervaring na het activeren van de accu (je schrikt er wel van, wat een knallen!). Mijn Maxxfan is nu na 6 jaar ook aan de beurt. Gelukkig is het onderdeel bij diverse (web)shops op voorraad, dus meteen besteld en kan ik het snel oplossen mede ook dankzij deze duidelijke beschrijving :thumbup:
Camperic schreef:
za 23 jan 2021, 19:46
Corantje schreef:
za 23 jan 2021, 19:29
Da aluminium scharnieren gaan stuk als je gedurende de winter niet regelmatig de fan open en dicht doet
De rubbers gaan dan kleven waardoor er een verkeerde spanning op komt te staan als je de maxxfan opent plakt deze aan één zijde vast waardoor er krachten ontstaan die de scharnieren niet aankunnen.
Gelukkig is dat de reden, want dan loop ik geen risico aangezien ik de Maxxfan in de stalling altijd een beetje open t.b.v. ventilatie :wink:
Dat blijkt dus niet de oorzaak :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Bas vd laar »

Na lange stilstand altijd eerst met de hand proberen, de kap kan aan het rubber vastgeplakt zitten.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

Maxxfan op mijn camper staat in de stalling altijd handmatig een stukje open, kap los van het rubber en om te ventileren. Iedere keer dat ik bij de camper in de stalling kom draai ik de kap voorzichtig handmatig stukje verder open en weer terug. Zo is het dus 6 jaar goed gegaan. Zodra de Maxxfan spanning krijgt, zoals na het activeren van de accu sluit hij automatisch waarbij gisteren dus de knallen te horen waren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Bas vd laar »

Ik hoor de mijne nooit iets doen, ook niet als ik de spanning erop zet of eraf haal.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Zijspan »

Je Max fan helemaal open zetten met de draaiknop, dan je accu weer vastmaken.
Dan sluit hij netjes zoals het hoort.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Camperic »

Dat doet hij ook zonder dat je hem eerst handmatig helemaal open draait.
Bas vd laar schreef:
do 17 feb 2022, 13:40
Ik hoor de mijne nooit iets doen, ook niet als ik de spanning erop zet of eraf haal.
Wanneer je de spanning eraf haalt doet hij uiteraard niets meer :wink:
Vreemd, want je kunt het niet anders aansluiten volgens mij :think:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Bas vd laar »

Weet het ook niet, hij zit aangesloten op de HH accu, die hoofdschakelaar zet ik regelmatig om, dan is alle stroom eraf.
Wanneer ik de stroom er weer op zet gebeurt er nooit wat.
Franskia
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:09

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Franskia »

Bij mij ging hij stuk nadat ik de 12v in de camper inschakelde. Hij staat bij mij altijd open en gaat altijd als ik de 12v aanzet dicht, waarna ik hem normaal open en dicht kan doen. Heb nu het vervangend onderdeel ontvangen. Gelet op al de ervaringen heb ik nu de motor losgekoppeld (stekkertje los) en bedien hem handmatig open/dicht. De rest werkt (nog) gewoon.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

Iemand enig idee waar je dit mechanisme nu nog kunt krijgen?
Nergens op voorraad, alleen de manuele versie maar die gaat dus niet werken begrijp ik. Volgens mij heb je motorversie nodig, en dan gaat manueel ook weer werken.
Ik heb ook een maxxfan met motor dus dat is logisch.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door myway »

OCS is een groothandel die heel veel maxxfan’s levert vraag eens bij hun of ze een dealer weten die misschien dit onderdeel kan hebben.
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Pa1zx »

Als je nu een eens voor bij het sluiten een microswitch plaatst....
De moter heeft 2 draden dus de spanning draait om voor de richting desnoods 2 swiches. :D
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme



Bericht door Swing »

myway schreef:
di 19 jul 2022, 11:44
OCS is een groothandel die heel veel maxxfan’s levert vraag eens bij hun of ze een dealer weten die misschien dit onderdeel kan hebben.
Goeie. Even gebeld, helaas pas 25 Augustus komen ze weer binnen :(
Dit betekent ook meteen de voorraadstatus voor waarschijnlijk 2/3e

Misschien maar proberen te repareren.
Plaats reactie