Leuk hoor mama maar dit type was er 10 jaar geleden nog helemaal niet.
Maxxfan reparatie liftmechanisme
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Het probleem lijkt echt te liggen in de elektronica die te laat afslaat.
- bij dit type (maxxfan deluxe) kan het geen klevende kap zijn, want als de kap gesloten is, is er nog steeds een beluchtingsspleet. De kap rust nergens op een rubber of iets dergelijks.
- draai de kap maar eens met de hand dicht aan de zwarte knop en ga zo ver dat je denkt: nu is het wel genoeg. En sluit hem dan eens met de knop op de afstandsbediening en verbaas je hoeveel slagen die knop nog maakt! Dan krijg je een indruk van hoe vast de motor de kap trekt en dus hoeveel kracht er op het mechanisme komt.
- bij dit type (maxxfan deluxe) kan het geen klevende kap zijn, want als de kap gesloten is, is er nog steeds een beluchtingsspleet. De kap rust nergens op een rubber of iets dergelijks.
- draai de kap maar eens met de hand dicht aan de zwarte knop en ga zo ver dat je denkt: nu is het wel genoeg. En sluit hem dan eens met de knop op de afstandsbediening en verbaas je hoeveel slagen die knop nog maakt! Dan krijg je een indruk van hoe vast de motor de kap trekt en dus hoeveel kracht er op het mechanisme komt.
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
zit er op de printplaat geen potmetertje om e.e.a.in te kunnen stellen?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Mijne vorige camper heb ik verkocht toen hij een dikke 9 jaar was (bijna 10), en ik heb die maxxfan der opgezet toen de camper ongeveer 1 jaar was .
Met de nieuwe camper staat die der vanaf het begin op , en die camper is nu 2 jaar geworden sinds mei .
Ik weet wél dat ik bij de eersten was die hem gekocht en geinstaleerd gehad heb .
Ik zal eens kijken of ik het factuur nog kan vinden van de eerste hoor , maar ik vrees ervoor dat die meegegaan is met de camper .
Met de nieuwe camper staat die der vanaf het begin op , en die camper is nu 2 jaar geworden sinds mei .
Ik weet wél dat ik bij de eersten was die hem gekocht en geinstaleerd gehad heb .
Ik zal eens kijken of ik het factuur nog kan vinden van de eerste hoor , maar ik vrees ervoor dat die meegegaan is met de camper .
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Dat ga ik eens proberen, nooit gedaanEn sluit hem dan eens met de knop op de afstandsbediening en verbaas je hoeveel slagen die knop nog maakt!
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Vreemd. Als ik de kap handvast dicht draai (dicht is dicht en geen gorillagedoe) en daarna op de afstandbediening druk, draait de motor niks vaster. Integendeel, hij gaat weer open zoals het hoort na een normaal gesloten kap.
Want ik zet de kap nogal eens met de hand op een kier, en weer dicht, zoals ik eerder berichtte.
Goed afgesteld dus.
Want ik zet de kap nogal eens met de hand op een kier, en weer dicht, zoals ik eerder berichtte.
Goed afgesteld dus.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Inderdaad, er lijkt een groot verschil in afstelling. Morgenmiddag ga ik e.e.a. eens goed checken, want anders is de overbrenging m.i. snel weer kapot.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Ik heb hier 2 campers met een Maxxfan staan en heb het net bij allebei even geprobeerd:
Handmatig gaat hij even vast als met de elektromotor, geen extra slagen bij beide.
Ze zitten ook niet echt vast, handmatig, met een halve slag en weinig kracht, dan beweegt de kap al.
Ik vraag me af of de motor stopt omdat de weerstand hoger wordt of omdat hij het aantal omwentelingen weet.
Als de tandwielen verkeerd zitten zou het misschien kunnen dat hij de kap te strak aantrekt?
Handmatig gaat hij even vast als met de elektromotor, geen extra slagen bij beide.
Ze zitten ook niet echt vast, handmatig, met een halve slag en weinig kracht, dan beweegt de kap al.
Ik vraag me af of de motor stopt omdat de weerstand hoger wordt of omdat hij het aantal omwentelingen weet.
Als de tandwielen verkeerd zitten zou het misschien kunnen dat hij de kap te strak aantrekt?
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Ik zal de motor eens los nemen van het mechaniek en kijken of hij stopt na een aantal omwentelingen. Er zitten in het mechaniek nergens eindstops in de vorm van microswitches of zo. Als ik de kap elektrisch sluit daalt het toerental van de elektromotor hoorbaar voordat hij afslaat, hij wurgt echt. Zal morgen een filmpje maken.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Ik ben een stuk meer te weten gekomen over hoe de Maxxfan aansturing van het openen en sluiten werkt.
Het aantal omwentelingen van het motortje wordt niet gemeten. Als het motortje losgenomen wordt en met de afstandsbediening het commando openen (of sluiten) gegeven wordt, dan blijft het motortje draaien. Na een seconde of 30 stopt ie dan maar. Tijdens het draaien is hij absoluut niet met de vingers tegen te houden.
Bij openen trekt het motortje 1-1,5 A en als hij aan het eind komt loopt dat snel op tot ca 4A en slaat dan af. Het sluiten kost ca. 1A en bij de eindstop loopt dat snel op naar ca. 3,5 A. Ik dacht dus slim te zijn en een 12 Ohm vermogensweerstand over het motortje te zetten, Dan zou hij bij 3A resp. 2,5A afslaan zo dacht ik. Maar dat is niet het geval: het motortje stopt telkens al na 1-2 seconden dus de kap gaat niet open of dicht. Blijkbaar wordt de snelle toename in stroomsterkte gebruikt om te bepalen of de kap zijn eind heeft bereikt, en niet de absolute waarde.
Op het printje zit geen potmeter o.i.d. . Wel een Rj-11 en Rj-45 aansluiting, misschien ooit voor een bedrade afstandsbediening?
Als de kap sluit en met een bonkje op zijn frame komt, dan draait de zwarte knop nog 1,25 slag door voordat hij afslaat. Dat is allemaal speling wat in het liftmechanisme zit. Als ik dan met de zwarte knop de kap weer open, dan gaat de kap na 1,25 slag weer omhoog bewegen. Als ik hem met de hand sluit tot een punt dat ik denk: nu is het genoeg, dan trekt hij hem niet nog een slag aan zoals ik eerder zei, daarmee ik was abuis.
Wat me opvalt is dat de kap echt stijf dicht zit als de motor hem gesloten heeft, ik heb even het schoepenblad er af gehaald om te voelen. Ik snap wel dat dat liftmechanisme een keer doormidden gaat met zulke krachten.
De liftmechanismes zijn weer leverbaar, dus ik ga er maar eentje op voorraad nemen. Als je wat je als reserve koopt heb je immers niet nodig .
NB. het kan geen kwestie zijn van een verkeerde montage van het liftmechanisme. In het liftmechanisme zit een zeskant wat op de juiste manier op de armen aan de kap gezet moet worden. In het liftmechanisme zit een wormoverbrenging: een spindel draait langs een wormwiel in de vorm van een halve maan. Dat halve wormwiel kan dus niet rond in de behuizing, maar loopt bij verkeerde montage tegen de binnenkant van zijn eigen behuizing op. Bij vervangen dus altijd de kap eerst met de zwarte knop met de hand een keer open en dicht doen om te kijken of je het goed gedaan hebt. In de amerikaanse beschrijving van het liftmechanisme wat ik een aantal maanden geleden kocht stond het in de tekst verkeerd, de plaatjes klopten wel.
Het aantal omwentelingen van het motortje wordt niet gemeten. Als het motortje losgenomen wordt en met de afstandsbediening het commando openen (of sluiten) gegeven wordt, dan blijft het motortje draaien. Na een seconde of 30 stopt ie dan maar. Tijdens het draaien is hij absoluut niet met de vingers tegen te houden.
Bij openen trekt het motortje 1-1,5 A en als hij aan het eind komt loopt dat snel op tot ca 4A en slaat dan af. Het sluiten kost ca. 1A en bij de eindstop loopt dat snel op naar ca. 3,5 A. Ik dacht dus slim te zijn en een 12 Ohm vermogensweerstand over het motortje te zetten, Dan zou hij bij 3A resp. 2,5A afslaan zo dacht ik. Maar dat is niet het geval: het motortje stopt telkens al na 1-2 seconden dus de kap gaat niet open of dicht. Blijkbaar wordt de snelle toename in stroomsterkte gebruikt om te bepalen of de kap zijn eind heeft bereikt, en niet de absolute waarde.
Op het printje zit geen potmeter o.i.d. . Wel een Rj-11 en Rj-45 aansluiting, misschien ooit voor een bedrade afstandsbediening?
Als de kap sluit en met een bonkje op zijn frame komt, dan draait de zwarte knop nog 1,25 slag door voordat hij afslaat. Dat is allemaal speling wat in het liftmechanisme zit. Als ik dan met de zwarte knop de kap weer open, dan gaat de kap na 1,25 slag weer omhoog bewegen. Als ik hem met de hand sluit tot een punt dat ik denk: nu is het genoeg, dan trekt hij hem niet nog een slag aan zoals ik eerder zei, daarmee ik was abuis.
Wat me opvalt is dat de kap echt stijf dicht zit als de motor hem gesloten heeft, ik heb even het schoepenblad er af gehaald om te voelen. Ik snap wel dat dat liftmechanisme een keer doormidden gaat met zulke krachten.
De liftmechanismes zijn weer leverbaar, dus ik ga er maar eentje op voorraad nemen. Als je wat je als reserve koopt heb je immers niet nodig .
NB. het kan geen kwestie zijn van een verkeerde montage van het liftmechanisme. In het liftmechanisme zit een zeskant wat op de juiste manier op de armen aan de kap gezet moet worden. In het liftmechanisme zit een wormoverbrenging: een spindel draait langs een wormwiel in de vorm van een halve maan. Dat halve wormwiel kan dus niet rond in de behuizing, maar loopt bij verkeerde montage tegen de binnenkant van zijn eigen behuizing op. Bij vervangen dus altijd de kap eerst met de zwarte knop met de hand een keer open en dicht doen om te kijken of je het goed gedaan hebt. In de amerikaanse beschrijving van het liftmechanisme wat ik een aantal maanden geleden kocht stond het in de tekst verkeerd, de plaatjes klopten wel.
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Hoe werkt dit dan de andere kant op? Open bedoel ik? Blijft ie dan ook doordraaien?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Maxxfan reparatie liftmechanisme
Ja, als de motor losgenomen is van het mechanisme blijft hij gewoon doordraaien, ook bij omhoog. Na een seconde of 30 stopt het, dan heeft de elektronica blijkbaar door dat het verder geen zin heeft.
Er zitten twee draden aan de motor, dat betekent dat het aantal omwentelingen alleen geteld zou kunnen worden als het een stappenmotor is, en dat is het duidelijk niet. Omwentelingen op een gewone elektromotor zou op zijn minst extra draden vragen en een sensor.
Er zitten twee draden aan de motor, dat betekent dat het aantal omwentelingen alleen geteld zou kunnen worden als het een stappenmotor is, en dat is het duidelijk niet. Omwentelingen op een gewone elektromotor zou op zijn minst extra draden vragen en een sensor.