Schakelprobleem Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Schakelprobleem Fiat Ducato



Bericht door JMD »

Goedemiddag,

Ik heb een Fiat Ducato 180 Multijet 3.0D uit 2014.
Nu heb ik regelmatig dat ik niet goed kan schakelen, soms geen problemen...
Ik krijg de bak niet in de juiste versnelling wanneer de motor loopt.
Sta ik stil is schakelen geen probleem! Heeft er iemand enig idee!?

Grt JMD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door Kroppie »

misschien komt de koppeling niet goed vrij, kan een oorzaak zijn, of er zit misschien ergens wat veel speling in de overbrenging versnellingpook -versnelling bak.
vaak helpt koppeling iets bijstellen al.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door henk en lila »

Deze koppeling heeft een hydraulische bediening. Dus vloeistofpeil moet goed zijn. De pomp (master) kan lekken en de slave ook. Die laatste zit helaas duur verstopt; de bak moet dan los.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
vwdokter
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 20:49

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door vwdokter »

Dan heb je of een koppeling probleem of koppelingsbediening probleem ( is hydraulisch) . :thumbdown:

Nu ligt het eraan hoe je koppelingspedaal aanvoelt ,en of deze vanzelf weer terug komt in de bovenste stand na het loslaten... heeft deze een beetje een "sponzig" gevoel bij het intrappen dan kan er een lekkage / lucht in het hydraulische systeem zitten.

De eerste paar mm van het intrappen zou losjes moeten zijn (vrije slag) en dan zou je een "harde" (normale) koppeling moeten voelen bij het intrappen.
( zou je kunnen vergelijken bij een andere auto met een koppelingspedaal )

Mocht het wel sponzig aanvoelen zou je de koppeling op druk moeten brengen dmv een remontluchtingspot en (laten) ontluchten , lucht hoort er natuurlijk niet in en duid dan op een lekkage van waarschijnlijk de koppelingscilinder (versnellingsbak de en montage) of de bedieningscilinder bij het koppelingspedaal , dan zou er (donkere) koppelings olie zichtbaar kunnen worden bij het pedaal in de auto of aan de onderzijde tussen motor en versnellingsbak. :thumbdown:

Wat ook een mogelijkheid is als het pedaal ten alle tijden "normaal" aanvoelt, ook als er op dat moment niet geschakeld kan worden is dat er een probleem met de koppeling is waardoor deze niet vrij trapt.
Dat komt nog wel is voor, dan is het hart bijna uit de koppeling gebroken of is er een tangentiaal veer gebroken in de koppelingsplaat die tussen de koppelingsplaat en drukgroep zit, in dit geval zou de koppeling en gelijk ook de hydraulische bedieningscilinder vervangen moeten worden.

Bij twijfel zou ik langs een garage gaan voor een juiste diagnose :wink: , maar als ik je klacht zo lees zou het een nieuwe koppeling kunnen worden.

Succes :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door Kroppie »

of er moet eens ontlucht worden, maar lucht komt meestal door een lek ergens.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door henk en lila »

vwdokter schreef:
za 23 jan 2021, 13:45
......
Wat ook een mogelijkheid is als het pedaal ten alle tijden "normaal" aanvoelt, ook als er op dat moment niet geschakeld kan worden is dat er een probleem met de koppeling is waardoor deze niet vrij trapt.
Dat komt nog wel is voor, dan is het hart bijna uit de koppeling gebroken of is er een tangentiaal veer gebroken in de koppelingsplaat die tussen de koppelingsplaat en drukgroep zit, in dit geval zou de koppeling en gelijk ook de hydraulische bedieningscilinder vervangen moeten worden.
Bij twijfel zou ik langs een garage gaan voor een juiste diagnose :wink: , maar als ik je klacht zo lees zou het een nieuwe koppeling kunnen worden.

Succes :thumbup:
En dat laatste had ik dus uiteindelijk. Vocht en roest op de "splines" en het hart er uit. Overigens kreeg ik hem met lopende motor (soms) al niet meer in de versnelling. Met uitgezette motor wel en dan voelde je bij starten uiteraard een schokje. Los van de onderdelen staan er 13 manuur voor in de officiële dealer tabel. Gelukkig gebeurde het bij mij in Polen. De Citroën dealer daar had een fijn lager uurtarief. :idea:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door Kroppie »

is bij erg koude motor(en dus ook bak), schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 enkel met veel moeite mogelijk en bij warme motor zonder probleem dan is vaak de synchromesh ring van 2e aan vervanging toe (helaas niet minder duur of minder werk)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door JMD »

Dank je wel voor jullie reacties, ik ga inderdaad maar langs de garage. Ik had al afspraak staan op 1 februari, dus nu even niet rijden en lekker binnen aan de slag. :D

Hopelijk valt het nog mee. Ik was bang dat versnellingsbak kapot zou zijn. Er ligt inderdaad wat donkere olie onder de camper...

Grt JMD
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door JMD »

Nog een punt, wanneer ik start met versnelling in achteruit dan hoor ik kort een hoge fluittoon. Bij andere versnellingen niet...
Iemand nog andere aanwijzing, dan hiervoor genoemd?
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schakelprobleem Ducato



Bericht door JMD »

Ondertussen zijn al een poos verder en is de koppeling vernieuwd. Daarna nagenoeg geen last meer van gehad. Echter vorige week weer lastig in achteruit te krijgen...
Misschien is het dan toch die synchromesh-ring, is daar eenvoudig bij te komen of wordt dat dure grap ?

Grt JMD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schakelprobleem Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

een achteruit is meestal niet gesyncroniseerd, en heeft dan dus geen syncromesh, miss moet de bediening van de pook/koppeling iets bij gesteld worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schakelprobleem Fiat Ducato



Bericht door AadenAnke »

Hoeveel kilometers heeft de wagen gelopen 2014 is niet oud

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Schakelprobleem Fiat Ducato



Bericht door Peter LMC »

Is inderdaad nog niet zo oud.
Maar de versnellingsbakken van de 3 ltr versie zijn ook niet zo probleemloos.
Ga hier op dit forum maar even zoeken.
Is hier in het verleden als eens voorbij gekomen.
Kennis van mij had deze bij 110.000 km al in de revisie ivm met een
lager geluid wat langzaam harder hoorbaar werd en slechter schakelen.
Hij was er op tijd bij en het bleef bij alle lagers van de bak vernieuwen.
Hoop voor je dat het in het schakel mechanisme zit.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Schakelprobleem Fiat Ducato



Bericht door JMD »

Bedankt weer de reacties, km-stand: ca. 158000.
Verder geen bijzonder geluid te horen. Probleem is ook niet altijd aanwezig, eigenlijk meer afwezig dan aanwezig.
Maar krijg ik hem een keer niet goed in achteruit, dan blijft het een poosje wat minder makkelijk gaan met schakelen 1e versnelling en achteruit. Is het eenmaal weer voorbij, dan kan het zo weer enkele weken duren voor het weer optreedt...

Grt JMD
Plaats reactie