Wat met de woonbatterij tijdens de winterstalling?
Wat met de woonbatterij tijdens de winterstalling?
Dag allemaal,
Ik heb sinds juli een camper gekocht (Burstner Delfin 732 op citroën chassis)met alle toeters en bellen , zeer tevreden van en leuke uitstapjes mee gedaan ( ondertussen een kleine 6000km op de teller)maar nu zou ik hem voor langere tijd willen stallen, maar volgende is mij opgevallen.
- Na een 3-tal weken staat de woonbatterij in het rood, nochtans staan alle gebruikers af
- Ik heb een 95ah AGM batterij van varta
- 1 zonnepaneel van 100w
- EBL 119 onder de zetel
Mijn vraag :
Hoe doen jullie het?
Halen jullie de batterij eruit?
Kan ik mijn batterij uitschakelen zonder ze los te maken?
Gebruiken jullie een druppellader?
euh....nog iets. Hoe plaats ik foto's? Het lukt mij maar niet
Graag jullie meningen en suggesties.
Ps: Camper staat binnen in een niet vorstvrij loods met langs een zijde( achteraan west gericht)open.
Alvast bedankt !!
Groeten,
Sempai
Ik heb sinds juli een camper gekocht (Burstner Delfin 732 op citroën chassis)met alle toeters en bellen , zeer tevreden van en leuke uitstapjes mee gedaan ( ondertussen een kleine 6000km op de teller)maar nu zou ik hem voor langere tijd willen stallen, maar volgende is mij opgevallen.
- Na een 3-tal weken staat de woonbatterij in het rood, nochtans staan alle gebruikers af
- Ik heb een 95ah AGM batterij van varta
- 1 zonnepaneel van 100w
- EBL 119 onder de zetel
Mijn vraag :
Hoe doen jullie het?
Halen jullie de batterij eruit?
Kan ik mijn batterij uitschakelen zonder ze los te maken?
Gebruiken jullie een druppellader?
euh....nog iets. Hoe plaats ik foto's? Het lukt mij maar niet
Graag jullie meningen en suggesties.
Ps: Camper staat binnen in een niet vorstvrij loods met langs een zijde( achteraan west gericht)open.
Alvast bedankt !!
Groeten,
Sempai
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
als na 3 weken de hh accu in het rood staat met alle verbruikers uit, dan is er waarschijnlijk toch nog een verbruiker, en om die te vinden zal er gemeten moeten worden,: alles uit zetten, dan de minpool van de hh accu losnemen, een multimeter in de amperestand zetten en dan de meetdraden tussen min accuklem en accupool, geeft de meter dan iets aan dan is er nog een stiekeme verbruiker ook wel sluipverbruik genoemd.
bent u zelf niet gewend met een multimeter, dan is er in uw kennissenkring vast wel iemand, die daar mee om kan gaan.
jos
bent u zelf niet gewend met een multimeter, dan is er in uw kennissenkring vast wel iemand, die daar mee om kan gaan.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
@Kroppie,
Het enige dat ik zie is dat het display van de truma nog actief is. Hoe zet ik dat ding af?
Ik heb de zekeringen die zich bevinden onderaan de kast van de spoelbak op off gezet. Ik zie verder geen zitten
Met een multimeter kan ik wel een beetje overweg, maar daarmee heb ik de gebruiker nog niet. Maar wat zou er nog (buiten de truma) nog kunnen actief zijn?
Groeten,
Sempai
Het enige dat ik zie is dat het display van de truma nog actief is. Hoe zet ik dat ding af?
Ik heb de zekeringen die zich bevinden onderaan de kast van de spoelbak op off gezet. Ik zie verder geen zitten
Met een multimeter kan ik wel een beetje overweg, maar daarmee heb ik de gebruiker nog niet. Maar wat zou er nog (buiten de truma) nog kunnen actief zijn?
Groeten,
Sempai
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
hoe met de truma weet ik niet maar er zijn vast anderen die dat wel weten.
en met meten meet je of er verbruik is, is dat er niet dan hoef je niet te zoeken naar, is dat er wel dan is het idd zoeken, alles wat stroom kan gebruiken nalopen is de enige mogelijkheid daar achter te komen, misschien kan je het zoekgebied verkleinen door gericht te meten naar verbruik op b.v. de zekeringenkast zodat je per groep kan meten[zekering eruit en meten tussen de contactpunten van de zekeringhouder].
en om de accu te controleren, : accu vol laden, 1 pool loskoppelen en dan per week eens meten of de spanning goed blijft, zakt de spanning dan is w.s de accu aan het einde.
je hebt een agm accu schrijf je word die ook met het juiste voltage geladen, sommige agm moeten met een hoger voltage geladen worden voor een goede levensduur[14,6-14,7 volt], kan vaak met een schakelaartje op de ebl ingesteld worden dacht ik.
jos
en met meten meet je of er verbruik is, is dat er niet dan hoef je niet te zoeken naar, is dat er wel dan is het idd zoeken, alles wat stroom kan gebruiken nalopen is de enige mogelijkheid daar achter te komen, misschien kan je het zoekgebied verkleinen door gericht te meten naar verbruik op b.v. de zekeringenkast zodat je per groep kan meten[zekering eruit en meten tussen de contactpunten van de zekeringhouder].
en om de accu te controleren, : accu vol laden, 1 pool loskoppelen en dan per week eens meten of de spanning goed blijft, zakt de spanning dan is w.s de accu aan het einde.
je hebt een agm accu schrijf je word die ook met het juiste voltage geladen, sommige agm moeten met een hoger voltage geladen worden voor een goede levensduur[14,6-14,7 volt], kan vaak met een schakelaartje op de ebl ingesteld worden dacht ik.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
Vaak zit er op je bedieningspaneel nog wel een knop om de 12V uit te schakelen.
Anders is een massa sleutel misschien een optie.
Anders is een massa sleutel misschien een optie.
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
Om te beginnen, 3 weken is wel erg snel, dan moet er nog iets aanstaan, waardoor sluipverbruik ontstaat.Sempai schreef: ↑di 19 jan 2021, 9:06Dag allemaal,
Ik heb sinds juli een camper gekocht (Burstner Delfin 732 op citroën chassis)met alle toeters en bellen , zeer tevreden van en leuke uitstapjes mee gedaan ( ondertussen een kleine 6000km op de teller)maar nu zou ik hem voor langere tijd willen stallen, maar volgende is mij opgevallen.
- Na een 3-tal weken staat de woonbatterij in het rood, nochtans staan alle gebruikers af
- Ik heb een 95ah AGM batterij van varta
- 1 zonnepaneel van 100w
- EBL 119 onder de zetel
Mijn vraag :
Hoe doen jullie het?
Halen jullie de batterij eruit?
Kan ik mijn batterij uitschakelen zonder ze los te maken?
Gebruiken jullie een druppellader?
Dan de verzorging van de accu's bij het stallen.
Er zijn 2 opties.
- Afkoppelen en eventueel meenemen, en dan gedurende de winter met een druppellader in conditie houden;
- Regelmatig een paar uur de camper aan de de 230 volt hangen.
Succes.
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
Ik heb een massaschakelaar tussen de woonbatterijen. Staat gewoon 6 maanden in een onverwarmde loods. Na 6 maanden nog vol. Werkt dus perfect.
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
Dikke merci allemaal
Die truma schakelaar straks eens proberen uit te schalen via de bedieningsknop.
Ik zou het liefst de batterij laten inzitten, dus ga ik eens luisteren bij de dealer om er een sleutel tussen te plaatsen of zou ik dat zelf durven?
Druppellader lijkt mij anders wel een goeie optie
Groeten,
Sempai
Die truma schakelaar straks eens proberen uit te schalen via de bedieningsknop.
Ik zou het liefst de batterij laten inzitten, dus ga ik eens luisteren bij de dealer om er een sleutel tussen te plaatsen of zou ik dat zelf durven?
Druppellader lijkt mij anders wel een goeie optie
Groeten,
Sempai
Groeten,
Sempai
Sempai
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
hallo allen
Sempai om een fotto te plaatsen moet je eerst de bewuste fotto kleiner maken dit doe je door op de fotto gaan staan rechtermuis en dan op formaat wijzigen dit op leter s dan sla je hem op en toevoegen hier onder op bijlagen kliken sucses
Sempai om een fotto te plaatsen moet je eerst de bewuste fotto kleiner maken dit doe je door op de fotto gaan staan rechtermuis en dan op formaat wijzigen dit op leter s dan sla je hem op en toevoegen hier onder op bijlagen kliken sucses
Re: Wat met de woonbatterij tijdens winterstalling??
@ Hermes...+1. Doe ik ook zo en ook met de startaccu, al heel veel jaren, gaat prima. Mijn camper staat meestal stil van november tot april. Dus ook zo'n 5-6 maanden. Groet Rob.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Wat met de woonbatterij tijdens de winterstalling?
Foto's plaatsen, een handleiding: viewtopic.php?f=16&t=8401454
Re: Wat met de woonbatterij tijdens de winterstalling?
Staat in het eerste bericht in de vierde regel van onderen :
"Ps: Camper staat binnen in een niet vorstvrij loods met langs een zijde( achteraan west gericht)open."
"Ps: Camper staat binnen in een niet vorstvrij loods met langs een zijde( achteraan west gericht)open."
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.