Hulp met stroomschema

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

Goedenavond,

Ik ga een Opel vivaro L1H1 2010 ombouwen tot camper om hier korte trips mee te maken. Dit is gelijk mijn eerste ervaring met electra. Op dit forum heb ik al veel nuttige informatie gevonden waarna ik een stroomschema heb gemaakt. Graag hoor ik van de kenners of ik nog fouten heb gemaakt of andere verbeterpunten. Alles draait op 12 volt.
Alvast bedankt!
Stroomschema.jpg
Stroomschema.jpg (71.29 KiB) 677 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door Kroppie »

veel agm accu,s hebben een laadspanning van 14,7 volt nodig [beaut 14,6-14,8] voor de juiste levensduur, hoe ga je dat in jouw voertuig realiseren?, met een gewone loodzuur startaccu, want de meeste startaccu,s [niet agm] hebben een laadspanning van MAX 14,4

en de zekeringen 120A bij de cyrix zijn onnodig zwaar gezien de 50A zekering bij de hh accu, veel meer laadstroom zal die niet nemen

en voor kabel doorsneden: http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 18 jan 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door myway »

Ik denk dat een aantal maten van stroomkabel wel erg overkill.
De 50 mm2 kan makkelijk naar 25 en de 16 naar 10 mm2 past ook een stuk beter in de lader.
Het tabelletje van het stroomverbruiker is mij niet duidelijk, hoe kom je daar aan.
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

Kroppie schreef:
ma 18 jan 2021, 18:18
veel agm accu,s hebben een laadspanning van 14,7 volt nodig [beaut 14,6-14,8] voor de juiste levensduur, hoe ga je dat in jouw voertuig realiseren?, met een gewone loodzuur startaccu, want de meeste startaccu,s [niet agm] hebben een laadspanning van MAX 14,4

en de zekeringen 120A bij de cyrix zijn onnodig zwaar gezien de 50A zekering bij de hh accu, veel meer laadstroom zal die niet nemen

en voor kabel doorsneden: http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
Hi Jos,

Ik was hier nog niets over tegengekomen. Ik dacht dat een scheidingsrelais plaatsen voldoende was. Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik dan op zoek moet naar een accu met een lagere spanning of een booster aan te schaffen.

En bedankt voor de link met de doorsneden!
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

myway schreef:
ma 18 jan 2021, 18:46
Ik denk dat een aantal maten van stroomkabel wel erg overkill.
De 50 mm2 kan makkelijk naar 25 en de 16 naar 10 mm2 past ook een stuk beter in de lader.
Het tabelletje van het stroomverbruiker is mij niet duidelijk, hoe kom je daar aan.
Bedankt voor je reactie en voor de tip! Dit informatie met stroomverbruik van de apparaten heb ik van de website. Op de site van de wit in schijndel staat bijvoorbeeld voor de koelbox het gemiddelde verbruik per uur.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door veetee »

Stroomverbruik van de (compressor) kan wel kloppen. Maar je waterpomp staat niet urenlang aan, dus dat is maar een fractie, ook het verbruik van de usb poorten is zwaar overschat, de meeste telefoons/tablets worden opgeladen met 1 - 2.5 A. En die heb je er ook niet 24 uur per dag aanhangen.
Je kunt beter in Ah gaan tellen, dus het verbruik (in A) maal de tijd (in uren) per 24 uur dat je de verbruiker aan hebt staan. Zo kom je tot ook tot een schatting van je energiebehoefte (in Ah) in relatie tot je accucapaciteit (Ah) en weet je hoe lang je zonder laden vrij kunt staan.
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

Dus de waterpomp zou bijna verwaarloosbaar zijn, de koelbox een grootverbruiker met 96 ah (4 * 24) en de usb poorts misschien 20 ah (2 telefoons ieder 4 uur)
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 19 jan 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door Kroppie »

een compressor koelbox draait niet constant, gemiddelde is afhankelijk van de buiten temperatuur, staat bij de technische gegevens niets over een gemiddeld 24 uurs verbruik?, ik vermoed dat je met een 30a40 % looptijd aardig weg komt.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 18 jan 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

Aah ik was er vanuit gegaan dat dit al meegerekend was, op de site staat namelijk "Stroomverbruik (gemid. p/u)". Maar dat zou al wel veel schelen als hier nog meer dan de helft vanaf kan
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 19 jan 2021, 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door veetee »

Kroppie schreef:
ma 18 jan 2021, 21:16
ik vermoed dat je met een 30a40 % looptijd aardig weg komt.
Klopt jos. Gemiddelde van 1-1.5 Ah per uur is gebruikelijk.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door veetee »

En, voor pim1190, als je reageert op het laatste bericht beter de knop "reageren" gebruiken i.p.v. het hele bericht te citeren. :wink:
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door pim1990 »

:thumbup:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door gsm »

Zo te zien zit de Cyrix tussen de start accu en de busbar, na de busbar zit de hoofdschakelaar en daarna een zekering van 50A
De Cyrix moet je direct op de HHaccu aansluiten.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hulp met stroomschema



Bericht door kampo »

Wat is de capaciteit van de dynamo op je Vivaro L1H1 uit 2010 ?
Staat op het typeplaatje en in de handleiding.
Het ontbreekt op je schema.
Als de dynamo capaciteit niet bekend is dan blijft het moeilijk om de lijn tussen
start en huishoudaccu te bepalen.
Groeten Kampo
Plaats reactie