Startaccu na 3 maanden leeg?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door macfocus »

hathi schreef:
zo 17 jan 2021, 0:07
In oktober weggezet,niets gedaan,start meteen ( afgekoppeld middels massa schakelaar)HH accu echt nog 99%, ik snap niet wat anderen allemaal,in de Camper hebben,dat die accu’s leeg lopen,of mss hebben die allemaal een alarm er op staan,maar ergens moet die stroom toch weg sluipen dat is toch op te speuren / meten ?
Hans, zo te zien rij jij met een “oud gebakje”. Niks mis mee, maar daar zit ook niks in wat sluipverbruik kan veroorzaken. Alle moderne campers zitten zo ramvol met zaken die iets van spanning nodig hebben dat er dus “sluip” verbruik is.

Of dat dan handig en wenselijk is, is vraag 2.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door hathi »

Dan ben je niet goed op de hoogte,ik heb net zo veel elektronica ,mss nog wel meer?dan een moderne Fiat,van een gedeelte heb ik een foto
281990B1-98E3-4899-82A7-31EB5CB82219.jpeg
281990B1-98E3-4899-82A7-31EB5CB82219.jpeg (128.5 KiB) 313 keer bekeken
F09E5FCA-E58F-49D6-9A24-3A6FC3C4D8CB.jpeg
F09E5FCA-E58F-49D6-9A24-3A6FC3C4D8CB.jpeg (114.85 KiB) 308 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door EasyBee »

En hierboven zien we allemaal zaken voor het motorgedeelte van de camper en hangt aan de startaccu?
Want daar gaat de vraag over. Zet een auto van na 2010 maar eens 3 maanden stil en probeer hem te starten. Lukt dat?
Dat lukte ons met de vorige en huidige (nieuwe) auto's na 5/6 weken wel maar na 3 maanden niet meer. Dan moet er echt iets gedaan worden om het sluipverbruik te compenseren of te voorkomen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op zo 17 jan 2021, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door hathi »

De 1e foto wel Easy Bee,als je goed kijkt zie je de Ecu,hij kan ook gewoon uitgelezen worden,zoals iedere moderne Camper, het lijkt me niet,dat het komt,omdat ik het zelf heb gemaakt,maar mss dat Joske wel het enige goede antwoord geeft ?
Laatst gewijzigd door hathi op zo 17 jan 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door EasyBee »

Mooi man, echt :bow: . Maar 3 maanden zonder de massaschakelaar te gebruiken of anderszins bij te laden?
Mij lukt dat niet met die oude Hymer van ons. En die zit toch niet boordevol moderne techniek en dus sluipverbruikers.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door AadenAnke »

Mijn Ducato is van 2018 vorige winter gewoon buiten gestaan geen druppellading of wat dan ook. Gewoon op zijn plek gezet afgesloten en doei :wave: na 5 maanden sleutel er in contact aan ff wachten 2 keer op het gaspedaal trappen sleutel omdraaien en lopen! Net als de oude TOK dat deed. De accu had nog 12.3 volt. Het enige wat er bij mij niet inzit is de radio/navigatie dat zijn bij mij losse dingen. Als die zoveel stroom gebruiken zou ik daar een andere oplossing voor bedenken :think:

Gr. Aad
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door rhomodel »

Ik vind het niet vreemd: als je even rekent: neem aan dat de start accu 95Ah is: 3 maanden niet gebruiken is 90 dagen: dat is dan 50Ah /90 ( je kan nl maar ongeveer 50% van de accu capaciteit gebruiken) is 0,5 A per dag. 0,5 A / 24 uur is een lekstroom van 0,02 A per uur.
Zelfs als je 100% van de accu beschikbaar hebt dan nog hoeft je sluip verbruik /lekstroom maar 0,04 A te zijn om na 3 maanden helemaal leeg te zijn. 0,04 a is ongeveer het ver/ gebruik van een alarminstallatie. Doe er nog wat zelfontlading bij en je accu is leeg...

Dus om je vraag te antwoorden: ik zou de accu af en toe bijladen, of gewoon afkoppelen. (weet ook niet hoe oud je start accu is en of je een alarm installatie eraan hebt hangen).
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door Peter LMC »

AadenAnke schreef:
zo 17 jan 2021, 11:13

ff wachten 2 keer op het gaspedaal trappen

Gr. Aad
Waarom doe je dat Aad. :?:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door hathi »

Ik vermoed uit gewoonte,Peter.....
maar ik ben het wel eens me Aad,dat moet gewoon mogelijk zijn,bij een goede Accu,dus voor sommige onder ons is er nog werk a/d winkel,of je moet graag accu sjouwen en laden :P
Hans
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door dieseltje+ »

Hans.
Waarom ontkoppel jij je accu dan bij stilstand?
Je verbaast je over de lekstroom bij andere, ontkoppelt zelf wel je accu.
Zal dan toch een reden hebben.

Ps. Die van ons is na een maand stilstaan al te leeg om te starten :-B
Zal deels komen omdat de camper de afgedankte accu's krijgt uit andere voertuigen :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door hathi »

Dan kan mijn Camper,tevens niet gestolen worden,dus 2 voordelen? Intussen ook een gewoonte geworden, schakelaar om en de massa sleutel word weggestopt,zodoende moet je 2x zoeken,1x de zelfgemaakte sleutel,en dan nog het gaatje waar de sleutel in moet,gewoon een efficiënte goedkope oplossing
Laatst gewijzigd door hathi op zo 17 jan 2021, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door dieseltje+ »

2 voordelen?
Wat is het andere voordeel?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door hathi »

Oh ik dacht dat spreekt voor zich ,...Diefstal en de Start accu loopt nooit leeg ,in een handeling, maar eerlijk gezegd,weet ik echt niet of ik überhaupt lekstroom heb,die schakelaar zit er al 30 jaar in
Laatst gewijzigd door hathi op zo 17 jan 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Startaccu na 3 maanden leeg?



Bericht door dieseltje+ »

In principe spreekt dat idd voorzich ja.
Werd verwarrend omdat je het bij een ander niet snapt maar zelf dus wel uitvoorzorg de accu ontkoppelt zodat deze niet leeg raakt.
Vandaar mijn check.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie