Startaccu na 3 maanden leeg?
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Karel, zoals gezegd,tegen Diefstal,daarom heb ik het voor 30 jaar ooit gemaakt,toen kende men de huidige dure z.g. Anti diefstal middelen nog niet,....en het niet leeg lopen Vd de accu was eigenlijk toen een aangename bijkomstigheid..wat zeer goed beviel,het maakt meestal,niet zo veel verschil,maar ik schakel de plus uit,niet de min
Hans
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Dat oudje van mij start na 3 maanden (en langer) stilstand ook nog gewoon.
De stekker met de aansluitingen van de batterijen gaat uit de Schaudt EBL en de zekering van de radio gaat er uit.
En dat is het.
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
ik heb nooit een massaschakelaar gebruikt in de 16 jaar dat ik mijn camper had, ik had een schottky diode met een 50 watt halogeen lampje in serie tussen hh en startaccu een soort alternatieve standby schakelaar dus, de hh accu,s werden geladen door zonnepanelen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Dat contact aan en dan ff wachten is iets wat ik waarschijnlijk heb over gehouden van de 35 jaar op de OV bus. Kreeg de apparatuur die er in zat de tijd om op te starten. Als je gewoon een tel of 20 wachtte had je geen problemen ermee. Gelijk door starten was het de hele dag uitvallen en opnieuw instellen van deurbeveiligingen halte rem tot de OV chipcard lezers. Dat op het gaspedaal na echt lange stilstand waarschijnlijk een onnodige oude gewoonte maar hij start gelijk als of het de dag van gisteren is dus waarom niet? Zal waarschijnlijk ook zo zijn als ik het doe
Gr. Aad
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di 16 jun 2020, 7:39
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
JSH schreef: ↑za 16 jan 2021, 23:52Als de camper op de eigen oprit staat is (lijkt mij) de zekerste manier om hh accu en startaccu opgeladen te houden stopcontact zoeken, of zoals in mijn geval een buitenstopcontact aan de garage maken,
en de camper aan 220.
[/q
Hij staat inderdaad op de oprit voor de garage. Dus als ik de camper aan de 230 volt hang moet de start accu vol blijven? Gaat dat ook nu de accu leeg is dat hij via de 230 volt weer wordt opgeladen of moet ik het via een acculader doen?
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Daar is wel een lader voor nodig.
Kan eventueel ook via de zonnepanelen met een schakeling zoals Javanes aangaf in zijn eerste bericht. Misschien zit dat er ook wel op maar functioneert dat niet (meer)?!
Of via een aparte (230V) accu lader, een losse of vaste in de camper. Checken of die aanwezig is in de camper. Vaak wel.
Weet je of de HH accu ook geladen via 230V of alleen via de zonnepanelen en dynamo?
Kan eventueel ook via de zonnepanelen met een schakeling zoals Javanes aangaf in zijn eerste bericht. Misschien zit dat er ook wel op maar functioneert dat niet (meer)?!
Of via een aparte (230V) accu lader, een losse of vaste in de camper. Checken of die aanwezig is in de camper. Vaak wel.
Weet je of de HH accu ook geladen via 230V of alleen via de zonnepanelen en dynamo?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Inderdaad zoals vaak krijg je hier snel antwoorden met een hoog "Me, Myself and I" gehalte
Veel forumdeelnemers hebben oogkleppen op en hebben het over hun eigen voertuig.
Het vraagt wat focus om je in te denken in de vraag en het voertuig waar dit draadje over gaat. Vergelijkingen met uitleg kan, maar verwijzingen naar enkel je eigen voertuig en andere situaties zorgen voor verwarring.
Groeten Kampo
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Het is goed van het probleem vast te stellen. Anders gaat het je een paar accu's kosten.Limburgse genieters schreef: ↑zo 17 jan 2021, 22:41Hij staat inderdaad op de oprit voor de garage. Dus als ik de camper aan de 230 volt hang moet de start accu vol blijven? Gaat dat ook nu de accu leeg is dat hij via de 230 volt weer wordt opgeladen of moet ik het via een acculader doen?
Best is van zelf te onderzoeken op je eigen voertuig wat wel en wat niet geladen wordt.
Daarna kan je nog op zoek gaan naar eventuele sluipverbruikers. Je moet ze kennen.
Zonder goede battery monitor en zonder multimeter is het moeilijk en zal je naar een specialist moeten. Welke meettoestellen heb je en ben je daarmee bekend ?
Daarna kan je je laad politiek aanpassen en eventueel een upgrade van je laadsysteem doorvoeren.
Groeten Kampo
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Helaas blijven een aantal gebruikers nog (sluip)stroom vragen (inderdaad radio/navigatie, boordcomputer etc.), waardoor de startaccu kan leeglopen.
In een goede configuratie zijn start- en HH-accu gescheiden met een voorziening die er voor zorgt dat de startaccu niet leeggetrokken wordt door verbruikers in de camper zelf, maar de startaccu heeft dus zelf ook sluipverbruik.
Hoe lang de startaccu (en ook de HH-accu) het tijdens de winterstalling volhoudt hangt niet alleen af van het sluipverbruik, maar ook van de omgevingstemperatuur en de staat/leeftijd van de accu.
Loskoppelen en thuis aan de druppellader is één optie (gaan wel vaak de instellingen van radio/navigatie e.d. verloren), andere optie één keer in de week een paar uur de camper aan het net (230 volt) hangen als dat kan.
In een goede configuratie zijn start- en HH-accu gescheiden met een voorziening die er voor zorgt dat de startaccu niet leeggetrokken wordt door verbruikers in de camper zelf, maar de startaccu heeft dus zelf ook sluipverbruik.
Hoe lang de startaccu (en ook de HH-accu) het tijdens de winterstalling volhoudt hangt niet alleen af van het sluipverbruik, maar ook van de omgevingstemperatuur en de staat/leeftijd van de accu.
Loskoppelen en thuis aan de druppellader is één optie (gaan wel vaak de instellingen van radio/navigatie e.d. verloren), andere optie één keer in de week een paar uur de camper aan het net (230 volt) hangen als dat kan.
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Maar als de boodschap,nog niet duidelijk was?...... Loskoppelen,kan je ook met een massa schakelaar,dan hoef je de accu er niet uit te halen,gratis anti Diefstal , in 2 Minuten ,en een goede accu is dan na 3 maanden,echt niet leeg
Hans
- Peter LMC
- Berichten: 10186
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Dit was de vraag van TS.Limburgse genieters schreef: ↑za 16 jan 2021, 16:46Beste forumleden,
Heb nu de volgende vraag, als de zonnepanelen de accu van het campergedeelte vol hebben, wordt dan niet automatisch de accu van het auto gedeelte bijgeladen? Zo niet, is het dan normaal dat na een kleine 3 maanden de accu leeg is? Heb ik misschien teveel lekstroom of is dit normaal?
Aangezien we helemaal niet weten wat het merk en/of type van de camper is en ook niet weten welke laad apparatuur en of EBL er
in de camper aanwezig is kunnen we er geen duidelijk antwoord op geven.
Misschien is het al voldoende om de camper aan de 230 volt te leggen.
TS meld dat de camper op de eigen oprit staat dus dat zal dan niet moeilijk zijn.
Verder horen we niets meer van TS ondanks dat deze recent nog aanwezig was op het forum.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Vermoed dat het om deze camper gaat.
viewtopic.php?f=1&t=8472402&p=1934622#p1934622
Geeft alsnog weinig info over wat er aan boord is
Ts heeft gister om 22.41 reactie/vraag gedropt.
Maar idd beetje interactie met meer info vanaf TS zou wel helpen
Bereidwillgheid van hulp is er.
viewtopic.php?f=1&t=8472402&p=1934622#p1934622
Geeft alsnog weinig info over wat er aan boord is
Ts heeft gister om 22.41 reactie/vraag gedropt.
Maar idd beetje interactie met meer info vanaf TS zou wel helpen
Bereidwillgheid van hulp is er.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di 16 jun 2020, 7:39
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Sorry als ik me niet veel laat horen, ben zelfstandig en heb het druk met mijn werk waardoor ik niet altijd snel kan reageren. Gaat om een Bürstner Ixeo 664 uit 2009 Fiat Ducato 2.3l. Zit een kenwood radio in, zonder navigatie. Navigeren meestal met smartphone. Op het dak liggen 2 zonnepanelen met totaal 150 watt vermogen. Er zit een huishoud accu in met een omvormer naar 230volt. Onder de bestuurdersstoel zit een schaudt elektroblok. Als de auto niet op contact staat doet de radio het niet.
- henk en lila
- Berichten: 3890
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Startaccu na 3 maanden leeg?
Quote:"..De accu van het campergedeelte doet het nog, deze wordt ook bijgeladen met 2 zonnepanelen die boven op de camper liggen. Heb nu de volgende vraag, als de zonnepanelen de accu van het campergedeelte vol hebben, wordt dan niet automatisch de accu van het auto gedeelte bijgeladen? Zo niet, is het dan normaal dat na een kleine 3 maanden de accu leeg is? Heb ik misschien teveel lekstroom of is dit normaal? Kan ik beter de accu ontkoppelen als hij langer stil staat? .../Quote.
Blijkbaar niet. Waarschijnlijk zijn de zonnepanelen als optie door de dealer geplaatst en die heeft niet verder na gedacht als zijn neus lang is.
Idem voor de suggestie hier boven om de camper aan de 220V te hangen. Dan moet je wel zeker weten dat de startaccu wordt meegeladen op 220 V.
Simpelste oplossing staat in de eerste reactie: een Cyrix erin en je bent klaar. (Ps. dat helpt dan weer niet als je ooit naar een donkere stalling zonder 220 V moet verhuizen).
Blijkbaar niet. Waarschijnlijk zijn de zonnepanelen als optie door de dealer geplaatst en die heeft niet verder na gedacht als zijn neus lang is.
Idem voor de suggestie hier boven om de camper aan de 220V te hangen. Dan moet je wel zeker weten dat de startaccu wordt meegeladen op 220 V.
Simpelste oplossing staat in de eerste reactie: een Cyrix erin en je bent klaar. (Ps. dat helpt dan weer niet als je ooit naar een donkere stalling zonder 220 V moet verhuizen).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).