Bij aftappen Truma boiler loopt ook watertank leeg

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knors
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 16:42

Bij aftappen Truma boiler loopt ook watertank leeg



Bericht door Knors »

De schoonwatertank bevindt zich in mijn Hymer Grand Canyon S (bus camper) boven de vloer.
Wanneer ik de boiler ( Truma combi kachel met boiler) aftap dan loopt niet alleen de boiler leeg, maar de hele tankinhoud loopt dan via de boiler ook weg.
Dat moet het gevolg zijn van hevelwerking.
Volgens de dealer is dat normaal !?. Bij mijn vorige Hymer (half integraal) met de tank lager dan de boiler was dat niet zo. Er zit ook geen kraantje bij de boiler om de leiding naar de boiler af te sluiten.

Ik heb al gehoord dat je de pomp elektrisch moet uitzetten en een kraan open om de leiding naar de boiler te beluchten. Maar als tijdens een onverwacht koude nacht de Truma Frost Control veiligheid in werking treedt (+3 graden) , dan wil je ook niet direct de hele tankinhoud kwijt zijn.

Een andere optie zou zijn een drukpomp in te bouwen; daar voel ik dan wel voor.
Maar ik blijf het toch raar vinden dat dit fenomeen zich kan voordoen. Er zou dan vanaf de fabrikant tenminste iets van een ontluchting in het systeem geplaatst moeten zijn.

Ik hoop dat er iemand hiermee bekend is en uit eigen ervaring kan aangeven hoe dat dan het makkelijkste is op te lossen.

Groet Cor
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door myway »

Kraantje in de leiding naar de boiler.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Pilha »

Ontluchtings/afloop warmwaterleidingkraantje onder luik tussen douche en keukenblok openzetten samen met het openen van de frostcontrol? Tegelijkertijd even met de keukenkraan het overhevelen stoppen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18166
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Cee Pee »

Ook bij een drukpomp kan nog steeds de watertank mee leeg hevelen.
Je zou in de leiding tussen pomp en boiler een beluchtingsklep te zetten dan komt er een luchtbel in de leiding als de boiler leegloopt en stopt de hevelwerking.

Maar normaliter zit er op de boiler een beluchtingsklep juist om dit leeg hevelen te voorkomen, misschien zit die vast of verstopt bij jou.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Pilha »

Die kraantjes zitter er, onder dat luik.
Gebruikersavatar
Knors
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 16:42

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Knors »

myway schreef:
do 14 jan 2021, 20:51
Kraantje in de leiding naar de boiler.
Ik ben bang dat de boiler dan vacuum trekt en niet leeg loopt
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Bob Diesel »

Gebeurt niet
Zit een beluchting ventieltje op
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Knors
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 16:42

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Knors »

Pilha schreef:
do 14 jan 2021, 21:01
Ontluchtings/afloop warmwaterleidingkraantje onder luik tussen douche en keukenblok openzetten samen met het openen van de frostcontrol? Tegelijkertijd even met de keukenkraan het overhevelen stoppen?
Dat had ik ook gedacht, maar dat werkt alleen wanneer je bewust de boiler aftapt, maar niet als de frost control onverwacht opent
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Pilha »

Daar heb je gelijk in.

Het frostventiel staat naast de Truma verwarming.
Hij zal alleen openen vanwege een te lage temperatuur, dus als de Truma uit staat, en er niet anderzins verwarmt wordt.
Dat betekent dat ook het water in de watertank en in leidingen daaromheen niet verwarmt worden, alsmede het water in de leidingen in die niet geisoleerde houten kist onder de wagen.

Wil je dat die vol water blijven staan bij (dreigende) vorst terwijl de boiler wel afloopt, in een onverwarmde wagen?
En dat handmatig gaan regelen?

Ja, dan moet je zoals in de reakties hierboven aangeven een afsluiter en daarna een ontluchter plaatsen op de koudwatertoevoerleiding naar de boiler.
Of een afsluiter voor de ontluchter in die houten kist.

Wellicht ook een extra afvoerput in de vloer naar buiten voor geval de kapot gevroren boel ondooit?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door rijschoollucassen »

Dat de watertank leeg hevelt is bij een gestalde camper alleen maar een voordeel. Als je alleen de boiler wilt beveiligen schakel je de pomp uit en zet een of meerdere kranen open. Die trekken vervolgens lucht in de leiding waardoor het hevelen stopt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Knors
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 16:42

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Knors »

:lol:
Begrijp wat je bedoelt.
Bij winterklaar maken is het natuurlijk geen probleem. Ik wil voorkomen dat ikonderweg ergens met een compleet lege drinkwater tank sta omdat de frost control al bij 3 graden ingrijpt. Je drinkwater tank vriest niet zo snel kapot. Immers wanneer de tank onder de bodem zit (en dus niet via de boiler kan leeglopen) dan moet je ook zelf ingrijpen. Dat was bij mijn vorige camper zo (en bij misschien wel 90 % van alle campers) en dat wil ik ook zo houden.

Tweede lastige punt van de frost control is dat die pas bij 7 graden weer bijgezet kan worden. Laatst wilden we weg, was ruim boven nul graden. Tank gevuld maar frostcontrol zorgde ervoor dat aftap van boiler open bleef. Zodra er een kraan werd gebruikt (toilet) hevelde de watertank direct weer helemaal leeg. Daar heb ik nu van truma een verwarmings element ingezet dat de frost control verwarmt zodra de kachel ook is aangezet. Ook wanneer het inde camper kouder is dan 7 graden kun je de frost control weer uitschakelen. Zodra de kachel weer uitgezet wordt gaat de frostcontrol weer werken. Dat scheelt in elk geval iets.
Gr Cor
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door rijschoollucassen »

De truma combi's mogen ook verwarmen met een lege boiler. De vorst beveiliging warmt dan ook vast op.

Wij laten bij dergelijke temperaturen de kachel zachtjes aan of zetten de boiler op 40 graden. Zolang je in de camper verblijft valt de temperatuur daling meestal wel mee. Zo gauw springt de vorst beveiliging niet open. Tegen de tijd dat de temperatuur zo ver daalt, laat je de kachel waarschijnlijk toch wel aan.

Is ons één keer overkomen, 's avonds de camper klaar gemaakt, in huis geslapen, volgende dag weg.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Knors
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 16:42

Re: Bij aftappen boiler loopt ook watertank leeg (Truma)



Bericht door Knors »

Bedankt Jaap,
dat had ik dus twee weken geleden ook. Was een rare ervaring dat je tank leeg loopt zonder dat je het kon stoppen. Nu zou ik direct de pomp uitzetten en een kraan open.

Groet Cor
Plaats reactie