Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door mike 70 »

Na 8 jaar en 150k km verder weer een storingsmelding P0638, probleem met gasklep (smoorklep).
De eerste keer ging het storingslampje (bij 40.000 km) af en toe korte tijd branden om weer uit te gaan. Onderweg van Spanje naar huis bleef uiteindelijk het lampje branden zonder iets aan de motor te merken. De fiat-dealer constateerde dat de gasklep vastzat en het gehele gasklephuis moest worden vervangen. Het zou zogenaamde vervuild zijn. Omdat de garantietermijn net verstreken was hoefde ik er niet op te rekenen nog iets vergoed te krijgen. Omdat ik het toch zelf zou moeten betalen heb ik de klep gedemonteerd en geconstateerd dat het aandrijfmotortje en het asje in een stuk roest veranderd waren. Fiat-Nederland was niet van plan om iets te vergoeden. Ik heb het motortje toen aan de dealer laten zien die volledig achter me stond omdat zoiets binnen 2 jaar niet verroest hoort te zijn. Door zijn toedoen kreeg ik nog de helft van de kosten ( 250 euro ) vergoed. Er is toen een gasklephuis opgezet van een ander merk. Dit heeft het 150.000 km volgehouden. De uitlezing van de storing geeft aan dat er een onderbreking in het circuit zit. Op het eind van het nieuwe (verlengde kabeltje) meet ik op alle 3 de contacten spanning. Op het losgenomen motortje meet ik op de 3 contacten oneindig wat zou kunnen duiden dat er werkelijk een onderbreking in het motortje zit en dus defect is. Voordat ik een nieuwe bestel zou ik graag willen weten of ik op het motortje nu wel iets of niets hoor te meten.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: gasklephuis fiat ducato 250 160 multijet



Bericht door isoplus »

Je hebt het over het gasklephuis, bedoel je niet toevallig het uitlaatgassenrecirculatieklephuis ?
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door umpie30 »

Hoezo egr klep
Hij heeft t over gas klep en fout p0638
Dan klopt dat toch 🤷‍♂️

Ik zou je adviseren om toch gewoon een nieuwe gasklep te monteren
150k is een mooie stand dat ie het volhoudt
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door mike 70 »

aan Umpie30 - Ben ook heel tevreden wat betreft de levensduur van deze klep. De meesten gaan korter mee. Ik ben er ook bijna zeker van dat het motortje defect is maar wilde iets meer zekerheid voordat ik een nieuwe bestel van toch ruim 200 euro.
vr.gr. Mike
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door travelscout »

Valt wel mee toch? Wel even goed zelf opletten op mogelijke verschillen!

https://www.ebay.com/itm/Magneti-Marell ... SwKIBf2MUF

https://www.ebay.com/itm/531324-Drossel ... Sw955fT3jL
Paul.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door mike 70 »

Na mijn vragen en verkregen suggesties begin januari heb ik gisteren het gasklephuis vervangen door een nieuwe. De storingsmelding bleef echter aanwezig zodat ik nu aan een defecte gaspedaal actuator begin te denken. Een uitlezing door prof. Bosch apparatuur geeft aan: P0638 Gasklepsturing: onderbreking terwijl mijn eigen OBD-tje aangeeft: gaspedaal actuator bereik/prestatie bank 1. Voordat ik daaraan begin zou ik willen weten of er verschil is tussen een handgeschakelde of een automaat waarmee ik zelf rijd.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door Going »

Bij mij was het hetzelfde.
De gaspedaal vervangen geen resultaat. Ook klep vervangen nog steeds lampje.
Min draad van de accu afgehaald voor 10 minuten. Daarna 2 uur niet aan de sleutel gedraaid.
Na 2 uur gestart en bingo geen motor management lampje meer en ook de fout melding verdwenen.
Natuurlijk tijd en datum zijn weg van het dashboard maar dat kan er weer ingezet worden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door umpie30 »

Is deze nieuwe klep er niet eentje waar een speciaal tussenkabel voor nodig is ?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door Going »

Ja
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door mike 70 »

Als vervanger heb ik er nu een Pierburg op zitten met een verlengkabeltje maar dat zat er al op. Voor het starten heb ik de storingsmelding gereset maar bij het starten verschijnt deze meestal direct weer en soms na het rijden van een 5 a 10 km. Aan het afkoppelen van de accu voor enige tijd heb ik even niet gedacht hoewel ik dat ook altijd bij mijn personenauto deed in zulke gevallen met wisselend resultaat. Het is me wel opgevallen dat de camper nu een stuk beter optrekt na het vervangen van de klep vooral bij het invoegen op de snelweg ging het daarvoor minder dan ik gewend was. Op de oude klep zat wel een kluit aanslag waardoor de doorlaatopening iets kleiner was geworden. Ik weet niet of dit enig effect heeft gehad. Bij het terugkeren in de bovenste stand van het gaspedaal kan ik een klik horen van een contact. Zou er mogelijk daarmee iets aan de hand zijn? De motor draait onder alle omstandigheden prima en luistert ook goed naar het gaspedaal. Ik ga zo spoedig mogelijk eens proberen of het loskoppelen van de accu resultaat geeft.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door mike 70 »

Heb de camper intussen weer opgehaald en na resetten de accu een tijdje losgenomen. Heb er weer zo'n 600 km mee gereden en melding is niet meer teruggekomen. Dit heeft in ieder geval gewerkt.De vervanging van de klep heeft er wel voor gezorgd dat de oorspronkelijke trekkracht weer is teruggekeerd. De motor loopt stationair als een naaimachine en ook het uitzetten gaat veel rustiger.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door Bob47 »

mike 70 schreef:
zo 21 mar 2021, 13:37
Bij het terugkeren in de bovenste stand van het gaspedaal kan ik een klik horen van een contact. Zou er mogelijk daarmee iets aan de hand zijn? De motor draait onder alle omstandigheden prima en luistert ook goed naar het gaspedaal. Ik ga zo spoedig mogelijk eens proberen of het loskoppelen van de accu resultaat geeft.
De functie vd klep is toch alleen in noodgevallen (lucht af sluiten) ? Dus contact af (of stop van motormanagement systeem) klep dicht......en verder klep 100% open ?

Of is dit wat anders ?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasklephuis Fiat Ducato 250 / 160 Multijet



Bericht door travelscout »

Dank voor de terugkoppeling!
Paul.
Plaats reactie