Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schema



Bericht door 309T16 »

En stopt de draad ergens zonder het uiteinde te zien. Kijk gerust onder de bus.
Sommigen :-B
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22893
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S



Bericht door PaulBng »

Ik heb onder de bus gekeken. De stroomdraad verdwijnt achter in de kabelboom van het trekhaak-stopcontact.
Dus het zal van de vaste 12v (pen2) zijn.
Nog niet nagemeten.


Paul
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schema



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22893
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S



Bericht door PaulBng »

Nou, dat was het dus niet....

Als die zekering er niet inzit, doet het hele trekhaak stopcontact het niet. Geen lampjes.
Dus er zal ook ergens een relais zitten?


Paul
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22893
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S



Bericht door PaulBng »

Edit: vergeet dit hele verhaal maar. Hele ding eruit gehaald en relais getest: het werkt gewoon. Verder zoeken....



Ben verder op onderzoek geweest.
Willen jullie even met mij meedenken?

Op onderstaande foto een deel van de "EBL".

Volgens de docu is dat zwarte blokje RE1, en volgens het eerder aangedragen schema is RE1 naar mijn idee het scheidingsrelais tussen startaccu en hh-accu.

Ik meet met loshangende hh-accu zowel op J1 (start accu) als op J2 (hh-accu) exact dezelfde spanning. Motor draait niet, contact staat niet aan, ook met losgehaald D+.

Ik meet tussen J1 en J2 ongeveer 0 ohm.

Ik concludeer daaruit dat het relais dichtgebrand is? En ik hem dus moet vervangen op dat board? Afbeelding
Volstaat een relais dat 30A kan schakelen?

Bord schijnt nog wel te krijgen te zijn, kleine €200.

Verder, dat ik bij het starten van de bus, voorlopig de hh-accu moet afschakelen om een eventuele grote stroom door dat relais te voorkomen?


Edit: mss beter de kabel naar de startaccu los houden...




Afbeelding


Paul
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Schema



Bericht door veetee »

Ik kan me wel vinden in je conclusies. 😉

Zit dat relais direct op de print gesoldeerd, en zo ja, kun je dan een 1-1 vervanger vinden die qua "footprint" precies past, of ga je de vervanger "los" van de print met twee extra draden aansluiten?
Wat betreft amperage, indien mogelijk zou ik een tikje zwaarder dan 30A nemen, 70A is goed verkrijgbaar en dat zijn de kosten ook niet, zie bijv. https://www.rdae.nl/relais-houders/mini ... s-houders/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22893
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S



Bericht door PaulBng »

Nou, het probleem is opgelost hoor!

Ik ga me de rest van de dag in een hoekje zitten schamen Afbeelding

Het relaas...

Niets veranderd? Tuurlijk wel!

Ik was al bang dat ik de bestuurdersstoel weg moest halen om er fatsoenlijk bij te komen, maar gelukkig kon het ding er naar voren uit. Mee naar binnen genomen en getest.. Niets mee aan de hand.

Tja. Dan maar weer inbouwen. Gedaan.
Nou zit er onder de stoel nog een extra zekeringblok. Ooit bijgebouwd ten behoeve van het op de hh-accu zetten van de radio.

Bij het vervangen van de startaccu recent, had ik gezien dat ik ooit een kabel had gelegd van de Victron naar de startaccu om die bij te druppelen wanneer aan de paal. Die draad liep ook onder de stoel door, en daar was al een dikke kabel van de startaccu.
Dus die draad hoefde niet helemaal naar de startaccu.

Aangesloten op dat zekeringblokje onder de stoel, en vandaar naar de kabel van de hh-accu.

Wat ik niet had gezien was, dat op dat zekeringblokje aan een kant alle pennen aan elkaar waren overbrugd. En daarmee lagen de startaccu en de hh-accu aan elkaar...

Knip. Opgelost AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik weet nu wel hoe het ding in elkaar zit, al blijven er nog wat vragen over hoe de fabrikant sommige dingen bekabeld heeft. Dat is voor een andere keer.Afbeelding

Paul
Plaats reactie