En stopt de draad ergens zonder het uiteinde te zien. Kijk gerust onder de bus.
Sommigen
Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S
Re: Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S
Ik heb onder de bus gekeken. De stroomdraad verdwijnt achter in de kabelboom van het trekhaak-stopcontact.
Dus het zal van de vaste 12v (pen2) zijn.
Nog niet nagemeten.
Paul
Dus het zal van de vaste 12v (pen2) zijn.
Nog niet nagemeten.
Paul
Re: Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S
Nou, dat was het dus niet....
Als die zekering er niet inzit, doet het hele trekhaak stopcontact het niet. Geen lampjes.
Dus er zal ook ergens een relais zitten?
Paul
Als die zekering er niet inzit, doet het hele trekhaak stopcontact het niet. Geen lampjes.
Dus er zal ook ergens een relais zitten?
Paul
Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S
Edit: vergeet dit hele verhaal maar. Hele ding eruit gehaald en relais getest: het werkt gewoon. Verder zoeken....
Ben verder op onderzoek geweest.
Willen jullie even met mij meedenken?
Op onderstaande foto een deel van de "EBL".
Volgens de docu is dat zwarte blokje RE1, en volgens het eerder aangedragen schema is RE1 naar mijn idee het scheidingsrelais tussen startaccu en hh-accu.
Ik meet met loshangende hh-accu zowel op J1 (start accu) als op J2 (hh-accu) exact dezelfde spanning. Motor draait niet, contact staat niet aan, ook met losgehaald D+.
Ik meet tussen J1 en J2 ongeveer 0 ohm.
Ik concludeer daaruit dat het relais dichtgebrand is? En ik hem dus moet vervangen op dat board?
Volstaat een relais dat 30A kan schakelen?
Bord schijnt nog wel te krijgen te zijn, kleine €200.
Verder, dat ik bij het starten van de bus, voorlopig de hh-accu moet afschakelen om een eventuele grote stroom door dat relais te voorkomen?
Edit: mss beter de kabel naar de startaccu los houden...
Paul
Ben verder op onderzoek geweest.
Willen jullie even met mij meedenken?
Op onderstaande foto een deel van de "EBL".
Volgens de docu is dat zwarte blokje RE1, en volgens het eerder aangedragen schema is RE1 naar mijn idee het scheidingsrelais tussen startaccu en hh-accu.
Ik meet met loshangende hh-accu zowel op J1 (start accu) als op J2 (hh-accu) exact dezelfde spanning. Motor draait niet, contact staat niet aan, ook met losgehaald D+.
Ik meet tussen J1 en J2 ongeveer 0 ohm.
Ik concludeer daaruit dat het relais dichtgebrand is? En ik hem dus moet vervangen op dat board?
Volstaat een relais dat 30A kan schakelen?
Bord schijnt nog wel te krijgen te zijn, kleine €200.
Verder, dat ik bij het starten van de bus, voorlopig de hh-accu moet afschakelen om een eventuele grote stroom door dat relais te voorkomen?
Edit: mss beter de kabel naar de startaccu los houden...
Paul
Re: Schema
Ik kan me wel vinden in je conclusies.
Zit dat relais direct op de print gesoldeerd, en zo ja, kun je dan een 1-1 vervanger vinden die qua "footprint" precies past, of ga je de vervanger "los" van de print met twee extra draden aansluiten?
Wat betreft amperage, indien mogelijk zou ik een tikje zwaarder dan 30A nemen, 70A is goed verkrijgbaar en dat zijn de kosten ook niet, zie bijv. https://www.rdae.nl/relais-houders/mini ... s-houders/
Zit dat relais direct op de print gesoldeerd, en zo ja, kun je dan een 1-1 vervanger vinden die qua "footprint" precies past, of ga je de vervanger "los" van de print met twee extra draden aansluiten?
Wat betreft amperage, indien mogelijk zou ik een tikje zwaarder dan 30A nemen, 70A is goed verkrijgbaar en dat zijn de kosten ook niet, zie bijv. https://www.rdae.nl/relais-houders/mini ... s-houders/
Schema "EBL" Nordelettronica NE185 11S
Nou, het probleem is opgelost hoor!
Ik ga me de rest van de dag in een hoekje zitten schamen
Het relaas...
Niets veranderd? Tuurlijk wel!
Ik was al bang dat ik de bestuurdersstoel weg moest halen om er fatsoenlijk bij te komen, maar gelukkig kon het ding er naar voren uit. Mee naar binnen genomen en getest.. Niets mee aan de hand.
Tja. Dan maar weer inbouwen. Gedaan.
Nou zit er onder de stoel nog een extra zekeringblok. Ooit bijgebouwd ten behoeve van het op de hh-accu zetten van de radio.
Bij het vervangen van de startaccu recent, had ik gezien dat ik ooit een kabel had gelegd van de Victron naar de startaccu om die bij te druppelen wanneer aan de paal. Die draad liep ook onder de stoel door, en daar was al een dikke kabel van de startaccu.
Dus die draad hoefde niet helemaal naar de startaccu.
Aangesloten op dat zekeringblokje onder de stoel, en vandaar naar de kabel van de hh-accu.
Wat ik niet had gezien was, dat op dat zekeringblokje aan een kant alle pennen aan elkaar waren overbrugd. En daarmee lagen de startaccu en de hh-accu aan elkaar...
Knip. Opgelost
Ik weet nu wel hoe het ding in elkaar zit, al blijven er nog wat vragen over hoe de fabrikant sommige dingen bekabeld heeft. Dat is voor een andere keer.
Paul
Ik ga me de rest van de dag in een hoekje zitten schamen
Het relaas...
Niets veranderd? Tuurlijk wel!
Ik was al bang dat ik de bestuurdersstoel weg moest halen om er fatsoenlijk bij te komen, maar gelukkig kon het ding er naar voren uit. Mee naar binnen genomen en getest.. Niets mee aan de hand.
Tja. Dan maar weer inbouwen. Gedaan.
Nou zit er onder de stoel nog een extra zekeringblok. Ooit bijgebouwd ten behoeve van het op de hh-accu zetten van de radio.
Bij het vervangen van de startaccu recent, had ik gezien dat ik ooit een kabel had gelegd van de Victron naar de startaccu om die bij te druppelen wanneer aan de paal. Die draad liep ook onder de stoel door, en daar was al een dikke kabel van de startaccu.
Dus die draad hoefde niet helemaal naar de startaccu.
Aangesloten op dat zekeringblokje onder de stoel, en vandaar naar de kabel van de hh-accu.
Wat ik niet had gezien was, dat op dat zekeringblokje aan een kant alle pennen aan elkaar waren overbrugd. En daarmee lagen de startaccu en de hh-accu aan elkaar...
Knip. Opgelost
Ik weet nu wel hoe het ding in elkaar zit, al blijven er nog wat vragen over hoe de fabrikant sommige dingen bekabeld heeft. Dat is voor een andere keer.
Paul