Dynamo defect Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Bij het ophalen van mijn buscamper, een fiat Ducato 250 van 2010, liep kort na het starten het stationair toerental langzaam op naar 1200 en ging het laadlampje branden. Thuisgekomen tijdens draaiende motor de dynamospanning gemeten waarbij bleek dat deze gelijk bleef aan de accuspanning. De dynamo laadde dus niet bij. Mogelijk is dat de spanningsregelaar defect is of de borstels versleten zijn (bijna 200k km) of een defecte diode. Ik zou de dynamo graag zelf willen reviseren maar heb gelezen dat het demonteren van de dynamo een tijdrovende bezigheid is en er speciaal gereedschap voor nodig is. Gelijktijdig zou ik de multi-V riemen en spanrol willen vervangen die ik al enkele jaren uit voorzorg meeneem. Ik zou graag willen weten wat de problemen zijn bij deze werkzaamheden en waarvoor je het stuk speciale gereedschap moet gebruiken.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: dynamo defect fiat ducato 250



Bericht door pwhooftman »

Ik heb de eLearn DVD er even op nageslagen ( kijk even hier viewtopic.php?t=8471799). Ik zie geen noodzaak voor speciaal gereedschap. Wel moet het volgende er af:

Bew. 7055B56 BESCHERMING/KAP ONDER MOTOR ZIJKANT RECHTS - U.I.
Bew. 1092D10 AANDRIJFRIEM AIRCO-COMPRESSOR - U.I.
Bew. 1092G10 AANDRIJFRIEM DIVERSE ORGANEN - U.I.
Bew. 1076B72 UITLAATTUSSENPIJP MET FLEXIBEL DEEL - U.I.
Bew. 5010B12 LUCHTINLAATROOSTER OP AANJAGERHUIS - U.I.
Bew. 1080B40 VOORKATALYSATOR - U.I.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: dynamo defect fiat ducato 250



Bericht door henk en lila »

Kun je de laadspanning ook controleren door rechtstreeks op de dynamo aansluitpunten te meten? Of heb je dat al gedaan?
Een slechte massaverbinding had bij mij namelijk hetzelfde effect. Dat ging over die vlechtkabel laag/rechtsonder als je er voor staat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: dynamo defect fiat ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Als je de multie riem poelie los wil halen heb je inderdaad
speciaal gereedschap nodig.
Ook als je de lager van de as af wil te trekken heb je dikwijls een speciaal dun
poelietrekkertje nodig.
Er zijn verschillende maten in dit gereedschap.
Voorbeeld.
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... t-bgs-4246
Als je al Torx gereedschap heb ben je misschien met dit alleen gered.
https://www.hsmautoservice.nl/dynamo-vr ... -tool.html

Vast zetten dient met een moment sleutel te gebeuren.
Dus die heb je ook eentje nodig.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door gjvonk »

Met onze 1e buscamper (Pössl 2win in Ducato x250 uit 2007) hetzelfde dynamo probleem gehad. ANWB tikte met een krikstang op de dynamo: noppes. Mijn vaste garage: het bleek goedkoper om een ruildynamo (revisie) te laten monteren dan te proberen de laadstroomregelaar met koolborstels te vervangen. Ik kon dat niet zelf, heb het laten doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Heb als eerste de verbindingen van de massakabel schoongemaakt maar dat hielp niet. Heb gemeten op massa en de + onder het kapje waar de kabel uitkomt. Misschien ga ik er toch een gereviseerde op zetten. Is er iemand die weet wat de max stroom is van de dynamo die er nu op zit dan weet ik welke ik eventueel moet aanschaffen. De motor is van het type F1CE0481D 3 ltr 160 multijet. Verder iedereen bedankt voor de informatie.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Ahjwinth »

Controleer ook even de accu polen. Laatst had ik iemand met dit soort klachten op een VW caddy en na wat zoeken en niks echt fout kunnen vinden hebben we de accu polen schoongemaakt. Deze waren geoxideerd. Nadat het schoon was en ingespoten met vaseline spray waren alle problemen weg.
Een dynamo reviseren is niet echt moeilijk. Ik heb een grotere dynamo nodig voor mijn camper en heb er 1 van de sloop gehaald met meer vermogen. 80A ipv 35A (28V) maar deze word eerst even gereviseerd voordat ik hem inbouw.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Geen spanning op de externe aansluiting leg dan eens een tijdelijke parallel draad aan tussen de accu en ext dynamo.
En kijk/meet met een draaiende motor wat er gebeurd (wel oppassen natuurlijk).

Als je de dynamo er toch uit gaat halen dan zou ik toch ook eerst de borstelbrug demonteren (als je oorspronkelijke plan).
Soms kan dat zelfs zonder de dynamo zelf er uit te halen.
Maar beter wel en dan gelijk nieuwe lagers, schoonmaken, diodebrug doormeten en uit testen..
Ga je toch voor een nieuwe dynamo, koop gelijk een zwaardere:

https://www.auto-onderdelen24.nl/fiat/d ... 450/dynamo
https://www.amazon.com/s?k=alternator+b ... nb_sb_noss
Paul.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Heb de camper intussen weer teruggebracht naar de stalling. Ik wacht nog even op wat beter weer want het is me nu nog te koud om de toegezonden adviezen (indien nodig) uit te voeren. Mike
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Deijsbreker »

Is het probleem opgelost Mike?
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem.
Grt
Fred
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 10 apr 2021, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Transitje »

Twee jaar terug ging in Frankrijk de dynamo stuk en werd hij daar vervangen bij een Fiatgarage, de zeer handige monteuse had daar toch best een tijdje voor nodig en het lijkt me beslist geen klusje om zelf thuis te doen. Zij kon het doen staand onder de auto en dat is ook nodig want het toch best zware onderdeel moet door betrekkelijk krappe openingen naar buiten worden gehaald en later terug, en als je dat moet doen zonder dat je er rechtop onder kunt staan zie ik dat nog niet zo gauw gebeuren. Betreft Ducato 2009.
Groeten

Klaas
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Bob47 »

Twee jaar geleden ook gehad . Op de dag van wegrijden nog wel.
Op de brug gezet en naar onze plaatselijke revisie bedrijf gebracht. 150 euro verder de volgende dag weer gemonteerd. Is goed zelf te doen. Wel raad ik een brug aan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door hathi »

En ,een ietwat gerespecteerd revisie bedrijf,heeft ze allemaal,op de plank liggen,gereviseerd en wel,dus een ruilsysteem,.....nog altijd beter dan die nieuwe goedkope ,welke tegenwoordig de markt overspoelen
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Kroppie »

als TS in de buurt woont, met dit adres heb ik heel goede ervaringen

https://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t ... -stolk-b.v./

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie