Dynamo defect Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Deijsbreker »

Inderdaad Jos, bijna de helft van de prijs waarmee mijn garage komt. Wel van Bosch, met garantie en ziet eruit als nieuw vertelde mijn monteur. Heeft nog geen tijd om de dynamo er in te zetten.
Wat ik mij nu afvraag is of je ook alleen de spanningsregelaar kunt vervangen. Daar zou het ook aan kunnen liggen. Want de dynamo is niet dood, maar geeft vreemde (te lage) waardes aan.
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Kroppie »

enkel spanningsregelaar vervangen is goed mogelijk, is meestal gecombineerd met de koolborstels, ziet er uit als een rond plastic huisje , zit meestal met 2 schroefjes vast.
maar kan ook zijn als er 1 of meerdere diodeskapot zijn , dan word het ingrijpender

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Deijsbreker »

Er wordt toch een Bosch 110 A dynamo gemonteerd en geen 140 A bijvoorbeeld. Dit om problemen te voorkomen volgens mijn garagehouder.
Moet goed gaan. Ik heb maar 1 huishoud accu en heb ook nooit problemen gehad met het opladen van de start en huishoud accu’s tijdens de vakanties.
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door umpie30 »

Hahahhaha nieuwe dynamo monteren zonder een normale meting is zo zonde

Kijk eerst maar eens of de d+ draad niet gewoon is doorgeknaagd achter op de dynamo
Is dit allemaal heel dan pas dynamo vervangen
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer de auto rond de 200000km heeft gelopen heeft het vervangen van de regelaar met borstels geen zin meer. De sleepringen zijn dan zover ingelopen dat je meteen of heel snel weer problemen krijgt.
Een ruildynamo is dan de beste (meest economische) optie.
Wout SunnyVan
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Peter LMC »

Ook sleep ringen zijn te vernieuwen.
Hier verkrijgbaar en kosten je de kop niet.
https://www.lima-shop.de/site/index.php ... fring.html
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door Kroppie »

kosten is het probleem niet , het vervangen is soms tricky en vaak zijn speciale hulpjes nodig om het te laten lukken, voor 1x niet handig, ruilen of laten reviseren dan heb je voor weinig alles nieuw, lagers, vrijloopnaaf, sleepringen, koolborstels en regelaar alles getest en netjes in een als nieuw huis

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door travelscout »

Of deze natuurlijk:

https://www.andelaccu.nl/
Paul.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Dynamo defect Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Heb intussen de camper weer opgehaald voor de APK. Van tevoren een foto gemaakt van de sticker op de achterzijde van de dynamo zodat ik wist welke ik nodig had. Bij een demontagebedrijf in de buurt de juiste dynamo opgehaald met weinig kms en een zeer redelijke prijs. Tijdens APK laten vervangen omdat het zonder brug niet te doen is. Meteen de multie-V riemen spanrol en geleiderol meegenomen. Alles werkt weer prima. Zal de spanningsregelaar van de oude nog een laten doormeten.
Plaats reactie