Banden voor IJsland

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Banden voor IJsland



Bericht door HansvanderVeeke »

Hallo,

Ik wil wat bandenadvies. Nu zul je misschien zeggen 'daar staat toch al genoeg over op het forum?'. Dat klopt, daar heb ik zeker aandacht aan besteedt maar ik snap niet alles.

Afgelopen jaar heb ik een tweedehands bus (Peugeot boxer L2H2) gekocht die van een bakker is geweest. Die had er natuurlijk gewone zomerbanden op. De bus is omgebouwd en dit jaar willen we naar IJsland. En ik denk dat ik daar toch echt betere banden voor nodig heb.

Ik denk dat ik all-terrain of all-weather banden nodig heb. Zit daar eigenlijk een verschil tussen? Omdat we niet alleen in IJsland rijden wil ik ook graag banden die ik ook daarvoor en daarna hier op het vasteland van Europa kan gebruiken. Ook in de zomer. Daarom lijken me winterbanden ongeschikt. Veiligheid heeft geen prijs maar het zou toch fijn zijn als ik geen extra hypotheek hoef af te sluiten voor nieuwe banden.
De bus 2500 kg rijklaar. Dus met onze spullen erin (denk ik) maximaal 3000 kg. Volgens mij moet je hier ook rekening mee houden maar hoe snap ik niet goed.
De huidige bandenmaat weet ik zo niet. Hij staat in de stalling dus ik kan ook niet even spieken. Als het belangrijk is, dan moet ik even gaan kijken.

Mijn concrete vragen zijn:
- waar moet ik op letten als ik de banden uitzoek?
- Welk type banden zijn geschikt voor mijn doel?
- Heb je specifieke merken als suggestie?
- Heb je andere tips waar ik (nog) niet aangedacht heb?

Alvast bedankt voor de moeite.

Hans

P.s. Linkjes naar waar ik mijn kennis kan bijspijkeren zijn ook welkom. Ik leer graag bij.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Banden voor IJsland



Bericht door Rob A2 »

Hallo Hans,

Voor IJsland heb je goede normale banden nodig. Met jouw camper mag je toch niet echt het binnenland in. De gewone wegen zijn vooral geasfalteerd. En ja, je komt ook nog wel gravelwegen tegen maar die zijn net zo glad als in Zweden en Noorwegen. Het binnenland is alleen bereikbaar via zogeheten F-wegen. En daar mag je alleen rijden met een echte 4x4. Zoek dus gewoon een goede band.
Een aantal jaar geleden zijn wij zelf in IJsland geweest. Ik heb mijn camper toen niet meegenomen maar onze eigen 4x4. Daar hebben we ook in geslapen. We hebben veel van het binnenland gezien en rivieren doorkruist. Dat allemaal op normale banden. Na afloop waren er twee naar de filistijnen omdat stukken rots diepe sneden gemaakt hadden. Volgende keer zet ik voor deze F-wegen er stevige terreinbanden op.
Veel succes met de voorbereidingen en alvast veel plezier vooraf. Is echt een belevenis.

gr. Rob
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Banden voor IJsland



Bericht door rhomodel »

Wanneer wil je naar IJsland gaan: in de zomer, of in perioden met kans op sneeuw en winterse omstandigheden?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Banden voor IJsland



Bericht door JohnCurly »

All die dingen kunnen in dezelfde week langskomen daar!
kasper1
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Banden voor IJsland



Bericht door kasper1 »

Hallo Hans

Een evt alternatief zou kunnen zijn voor ijsland, noorwegen, zweden, schotland en de alpenlanden als je effe off road wil, en ja een vochtig graslandje
BF Goodrich all Terain TA ko2.

Zie ook evt op YouTube #avantiontour #bfgoodrichko2#bfgoodrich. voor een gebruikers review na 40.000 km (is wel in het duits).

Groet Kasper
Laatst gewijzigd door kasper1 op wo 13 jan 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
VanNicholas Zephyr Titanium
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Re: Banden voor IJsland



Bericht door HansvanderVeeke »

Alvast bedankt voor de reacties.

Ter aanvulling; we gaan van eind mei tot eind juli naar IJsland. Ik heb geen 4x4 dus de F wegen zullen we mijden. We zullen veel ringroad doen maar ook regelmatig ervan afwijken. Zo willen we ook langs de Westfjorden kust. Ik zie daarom ook veel gravel en 'grove' wegen. En daar wil ik gewoon goede grip hebben, vandaag mijn vraag.

(Als de huidige bandenmaat essentieel is voor beantwoording van deze vraag dan ga ik kijken in de stalling)

Dank.

Hans
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Banden voor IJsland



Bericht door JohnCurly »

kasper1 schreef:
di 12 jan 2021, 21:42
Hallo Hans

Een evt alternatief zou kunnen zijn voor ijsland, noorwegen, zweden en de alpenlanden als je effe off road wil, en ja een vochtig graslandje
BF Goodrich all Terain TA ko2.

Zie ook evt op YouTube #avantiontour #bfgoodrichko2#bfgoodrich. voor een gebruikers review na 40.000 km (is wel in het duits).

Groet Kasper
Dit zijn mijns inziens de beste voor dit werk, zijn er nu ook met de sneeuwvlok.
Zijn extreem bestand tegen inrijdingen, en kunnen bij nood op erg lage druk gereden worden.
Met aangepaste snelheid, natuurlijk!

Ik kocht altijd bij:
https://www.offroadreifen.com/
P vd Ham
Berichten: 124
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Banden voor IJsland



Bericht door P vd Ham »

Ik ben al diverse keren op IJsland geweest met eigen auto en huurauto's en volgens mij kan je heel goed met gewone banden toe.
De ringweg en andere " gewone " wegen zijn de laatste jaren sterk verbeterd en geasfalteerd.
Zelfs sommige F wegen zijn met normale banden te berijden.
Bovendien rijden normale banden veel comfortabeler
Elders in Europa moet je ook oppassen dat je niet in een te nat grasveldje ga staan, dus ook op IJsland niet doen.
En inderdaad in Noorwegen en Zweden rijden we met de camper ook op gravelwegen met gewone banden en dat gaat prima.

Maar als het je de uitgave waard is moet je het doen............

grt. Peter
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Banden voor IJsland



Bericht door JohnCurly »

Gewone, doch wel 4x4 banden, hebben we drie maal lek gereden in Zweden.
Is ons met de genoemde AT’s nooit meer gebeurd!
En qua comfort lever je niks in, wellicht wat duurder in brandstof...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Banden voor IJsland



Bericht door kampo »

Ducato of Boxer bus 2018 ?
Om naar de keuring te gaan moet je ze er wel even afhalen...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden voor IJsland



Bericht door tonic »

Dat zal wel een eis in België zijn!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Banden voor IJsland



Bericht door kampo »

De oorspronkelijke afmetingen voorgeschreven door de constructeur van het voertuig worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur. Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%
Zo doen ze het bij ons op de jaarlijkse keuring


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kampo op wo 13 jan 2021, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden voor IJsland



Bericht door tonic »

Daar hebben we in Nederland geen last van. Ze mogen bij ons in geen enkele stand aanlopen en niet verder dan 3cm uitsteken.
Plaats reactie