Camper 1990: enkele problemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door seth_space »

@macfocus, zoals gezegd, lange tenen dus :bow:
Zeker met je afsluitings zin ook nogal strijdig, maar dat lijkt je te ontgaan.
:cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door Kroppie »

en maar doorgaan :thumbdown: , man hou toch op.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bloemkoolroosje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 23:01

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door Bloemkoolroosje »

Hallo allemaal, ik heb idd niet gezegd wat voor camper het is. Tis een mb100 karmann uitvoering. Heel leuk en fijn ding en nog helemaal origineel. Wat blijkt uit onze probleempjes denk ik. De camper was van iemand op hoge leeftijd die niet veel heeft uitgelegd omdat hij het zelf niet wist.
Wij wonen niet in Nederland meer maar in de Algarve 🌴dus dat maakt langskomen wat lastiger, of niet natuurlijk. En helaas heb kom ik niet vaak op het internet, dus denk niet dat ik weg ben of zo 😎Maar goed, de probleempjes bestaan nog steeds.
De koelkastknop hou ik ingedrukt. Hij ging niet aan (op gas) maar sindsdien doet ie het ook niet meer op 220v.
Water moeten we nog de nieuwe pomp die ik besteld heb uitproberen.
De andere optie is de camper naar de werkplaats sturen maar dat wordt een duur grapje denk ik.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door travelscout »

Beginnen bij het begin.

Krijgt je koelkast wel gas? Dit kun je vaak horen stromen als je "de knop" ingedrukt houdt, luister eventueel bij het buitenrooster.
Krijgt je koelkast op 230VAC wel spanning. Dit is een kwestie van meten op het aansluitblokje van de 230V op de koelkast.

Kijk ook vooral even in de handleiding (en meldt het hier ook natuurlijk).
Zelfs met een oude koelkast is die met behulp van een typenummer nog altijd goed te vinden op het internet.
Wellicht kun je hier ook een foto plaatsen, helpt ook goed bij het oplossen.

En verder?
Vooral geduld.
Paul.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door Saviemeke »

Duidelijk, er waren hier mensen die zich al ongerust maakten omdat je niet zo snel reageerde.
Wat betreft de koelkast, als je hem wel hoort tikken zou er een vonk bij de brander moeten overspringen.
Maar dat zou ook ergens anders kunnen gebeuren.
Maar bij een koelkast van 30 jaar oud kan ook de brander verstopt zitten door roest deeltjes.
Dus controleer of laat controleren hoe het bij de brander is. Mocht de brander verstopt zitten dan zal die schoongemaakt en vervangen moeten worden.
Ga NIET met een naald of zo in het brander gaatje prikken, het gat kan dan te groot worden met als gevolg een veel te grote vlam.
Er zijn nieuwe brander plaatjes in de handel maar dan moet je wel het merk, type koelkast weten en de gasdruk waarop hij draait (30 of 50mb)

Ga bij twijfel niet zelf aan het knoeien !
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door Saviemeke »

En als hij het op 230V en Gas niet doet kun je ook nog proberen hem 24 uur op zijn kop te zetten, de vloeistoffen die erin zitten wordt dan weer gescheiden van elkaar. (Simpel gezegd)
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door AadenAnke »

Dat zou ik niet doen

Gr. Aad
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Camper 1990: enkele problemen



Bericht door pwhooftman »

Hoi Bloemkoolroosje,

Je krijgt veel adviezen over de koelkast, soms niet altijd in de meest handige volgorde (naar mijn indruk). Ik probeer het op een rijtje te zetten, en te voorzien van mijn advies.

Gas
Te beginnen bij de basis: staan de kraan op je fles én de (meestal rode) gaskraan binnen open? Heb je gas op je kookplaat?
Haal vervolgens aan de buitenkant het onderste rooster er af om te kunnen zien wat er gebeurt (pas op, het oude plastic zal wel bros zijn geworden).
Laat nu één iemand binnen de koelkast op gas proberen te starten, en iemand anders bij de brander kijken of het waakvlammetje ontbrandt. Je hoort het gas niet stromen, daarvoor is het te weinig. Je hoort het wel als het vlammetje brandt. Zie hieronder voor een foto van een goed brandende brander. De brander zit waarschijnlijk verstopt in een metalen kastje onderaan de schoorsteen. Tijdens het ontsteken moet je tik-tik-tik horen, zo niet, stop dan maar. Mogelijk is dan het batterijtje in je ontsteker op (of heb je een ontsteker die je telkens moet indrukken (pang-pang-pang)?). Hoor je wel tikken en zie je wel een blauwe vonk springen, dan komt er blijkbaar geen gas, Na zo'n lang leven is het raadzaam de brander schoon te (laten) maken (daarvoor moet de brander gedemonteerd worden, waarbij de kleine sproeier niet verloren moet worden, werk voor deskundigen als je niet zelf een goede sleutelaar bent), de kans bestaat dat anders de vlammen er op een verkeerde plek uitkomen.

230V
Je moet inderdaad op een of andere manier meten of er 230V binnenkomt, meestal zit het kroonsteentje bovenop de koelkast dus moet je hem uitbouwen. Als er 230V komt, is er verder niet veel te controleren. Net als op gas of 12V moet de schoorsteenuitlaat (bovenaan achter het rooster) op een gegeven moment heet worden.

12V
Bedenk dat de koelkast op 12V het alleen doet als de motor draait.


Op zijn kop zetten
Op zijn kop zetten van de koelkast kán helpen als de koelkast het niet doet ondanks dat het gas/230V/12V het doet. Dus eerst moet het gas/230V/12V het doen, als de koelkast dan nog niet koelt kán op zijn kop zetten helpen.
goede brander.jpg
goede brander.jpg (79.67 KiB) 130 keer bekeken
Plaats reactie