Standkachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Duudje
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Standkachel

Bericht door Duudje » ma 11 jan 2021, 15:00

Ik ben van plan om een standkachel in m’n camper te (laten) plaatsen. Het zal dan ws gaan om de Webasto thermo top evo. Met als doel de motor voorverwarmen en de cabine (bij) te verwarmen via de luchtroosters in het dashbord. En 's ochtends een ijsvrije en droge voorruit is erg lekker lijkt me. We hebben ook gewoon een Truma gaskachel.
Maar nu dacht ik dat het ook fijn is om de standkachel te gebruiken als het erg koud is aan te zetten, er komt soms een koude trek vanuit de cabine. Echter hoorde ik dat dat niet zo verstandig is. Want als de motor steeds opgewarmd wordt maar niet gestart wordt zakt alle olie in het carter en krijg je smeringsproblemen wat op lange termijn problemen kan geven?
Dus alleen 's ochtends voor starten gebruiken?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Groetjes Michel

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3291
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Standkachel

Bericht door Bas vd laar » ma 11 jan 2021, 15:52

Wat een raar verhaal.
Je olie zakt altijd naar beneden dus dat lijkt me geen probleem.
Die Webasto verwarmt alleen het koelwater zodat je de verwarming kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 2361
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: 't Heuvelland
Contact:

Re: Standkachel

Bericht door veetee » ma 11 jan 2021, 16:39

Als het hoofddoel is de cabine + leefruimte te verwarmen, dan zou ik een hetelucht standkachel nemen. Is het doel om de motor voor te verwarmen bij koude start, dan een standkachel in het koelwatercircuit. De heteluchtkachel is effectiever. Om 90% van de tijd het koelwater en blok mee te verwarmen terwijl je stilstaat, en dan eigenlijk alleen het interieur wil verwarmen is een beetje zonde.

Eura1
Berichten: 189
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Standkachel

Bericht door Eura1 » ma 11 jan 2021, 17:43

En je loopt het risico van je startbatterij leeg te trekken want zonder ventilator-aanjager heb je niet veel aan warm koelwater , tenzij anders aangesloten maar dat lijkt mij niet logisch .
Grtz

Dutch Traveler
Berichten: 68
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Standkachel

Bericht door Dutch Traveler » ma 11 jan 2021, 19:48

Beste Duudje.

Heb in het verleden diverse campers gehad met de meest uiteenlopende Truma gaskachels.
Werkten allemaal prima, maar altijd die kou uit de cabine,en de condens (dus ook kou) op de cabine ramen
Ze verkopen daar allerlei isolatiedekens en voorhangdekens voor, maar niets hielp. Die kou bleef uit de cabine komen.

Ik heb nu in mijn Micro Camper een Eberspächer Hydronic standkachel in laten bouwen, een water verwarmer dus.
Deze heeft een maximum vermogen van 4300 watt op hoog, en 1500 watt op laag.
De kachel en de kachelbediening heb ik aan laten sluiten op mijn huishoudaccu, een Victron AGM van 130 ampére.
De bediening van de kachel is gewoon de kachel bediening van de auto, of zoals ik als extra heb, de Easy start app op mijn telefoon.
Als de kachel zijn water temperatuur kan vasthouden op 85 graden, treed er een regel pauze in, die de kachel schakelt naar de lage stand.

Heb met deze kachel totaal geen last meer van koude lucht (tocht) uit de cabine.
Ook geen kou meer van die natte cabine ramen, omdat de warmte uit de cabine komt doet deze dus behaaglijk warm mee.
Wat ik ook een groot voordeel vind is dat de kachel in de motorruimte is ingebouwd. Dus GÉÉN gevaar voor allerlei nare gassen en luchtjes.
En last but not least, Met deze kachel heb ik ook geen last meer van droge ogen.

Het merk Eberspächer bied je ook een wereldwijd service netwerk, en ben er dan ook zeer tevreden mee.

Duudje
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Standkachel

Bericht door Duudje » ma 11 jan 2021, 21:28

Beste Dutch Travelaar,
je gebruikt je standkachel dus voor zowel motorvoorverwarmer en kachel. Dus zonder dat je van plan bent te gaan rijden kan je de standkachel aanzetten. En is dat geen bezwaar, omdat je de gehele motor opwarmt?
Dit is wel wat ik zoek. Maar puur als bijverwarming omdat m’n Truma gaskachel de hoofdverwarming is.

Dutch Traveler
Berichten: 68
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Standkachel

Bericht door Dutch Traveler » ma 11 jan 2021, 21:52

Je kunt hem als bij verwarming maar zeker ook als hoofdverwarming gebruiken. Met 4300 watt kom je een heel eind.
De meeste campers moeten het doen met een Truma 4000.
Op hoog vermogen lust deze zo'n 0.6 liter brandstof per uur en op laag vermogen zo'n 0.2 liter brandstof per uur.
Op hoog vermogen pompt hij 900 liter koelvloeistof per uur door het systeem, en op laag vermogen 100 tot 250 liter per uur.
Geloof me , bij een goede installatie en een goed gebruik, heb je er een beste kachel aan.

En als antwoord op jouw vraag.
Ben pas nog weggeweest met en in de sneeuw, hier in Limburg, midden in de natuur op een fijn plekje overnacht,
en de kachel lekker de hele nacht laten snorren, heerlijk geslapen.
En dat de motor ook opgewarmd en niet gebruikt word is helemaal niet erg, is zelfs beter als je daarna met een warme motor start en wegrijd.

Heb hem zelfs een keer vergeten uit te zetten toen ik wegreed. Maar geen nood,
als de kachel ook op laag vermogen zijn koelwater temperatuur op 85 graden kan houden treed de regelpauze in .
Dan volgt een naloop van 120 seconden waarna de kachel vanzelf uitschakelt.

Nogmaals, ik ben er heel erg blij mee. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Duudje
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Standkachel

Bericht door Duudje » wo 13 jan 2021, 14:37

Dan nog een vraagje, krijg je geen problemen met je accu als je niet aan de paal staat?
Want je dashbord ventilator is aangesloten op je startaccu.

Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 447
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Standkachel

Bericht door zwerf-busje » wo 13 jan 2021, 15:21

Ik heb ook een vloeistof-motorstandkachel van Eberspacher als aanvulling op de gewone kachel.
Deze motorstandkachel gebruikt meer stroom omdat een waterpomp en de interieurventilator meedraaien.
En het is afhankelijk van je accu capaciteit of dat langere tijd goed gaat.
Wij hebben stroomvoorziening van de motorstandkachel op de huishoudaccu zitten, dus starten is het probleem niet.

Verder zoeken wij in het koude seizoen eigenlijk altijd een plekje met stroom.
Aan de andere kant is mijn ervaring dat je hem toch niet permanent laat draaien als het een aanvulling is.
Groet Ruud

Dutch Traveler
Berichten: 68
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Standkachel

Bericht door Dutch Traveler » wo 13 jan 2021, 19:12

Beste Duudje.

Had het al in mijn eerste post vermeld.
De kachel en de kachelbediening heb ik aan laten sluiten op mijn huishoudaccu, een Victron AGM van 130 ampére.
Dus de blower van de kachelbediening (99% op de eerste stand) werkt ook op de huishoudaccu.
De pomp van mijn Eberspächer verbruikt voor het verwarmen op laag 1.5 en op hoog 4.0 ampére per uur.

Verbruikt dus NIKS meer als een Truma want die verdeelt de warmte ook d.m.v, een ventilator.
Als ik de technische gegevens van de Truma 4000 doorlees staat er, stroomverbruik voor verwarmen van 1.2 tot 6.5 ampére per uur.

Willen jullie ook nog het brandstof verbruik weten ?
Voor mijn Eberspächer is dat van 0.2 tot 0.6 LITER per uur.
Voor de Truma 4000 is dat van 160 tot 335 GRAM per uur. In liters is dat ongeveer van 0.30 tot 0.7 LITER per uur.
Dat ontloopt elkaar dus ook bijna niks.

Duudje
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Standkachel

Bericht door Duudje » wo 13 jan 2021, 21:24

Het is me geheel duidelijk. Ik ga vragen of het bij mij ook mogelijk is of kachelventilator op HH accu aan te sluiten. Dutch Traveler bedankt!

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4592
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Standkachel

Bericht door kampo » do 14 jan 2021, 7:31

Gebruik maken van de dashboardwarmtewisselaar om de leefruimte op te warmen, is eerder een noodoplossing.
Die verbruikt eigenlijk te veel stroom en is niet echt stil. Voor een uurtje of zo kan het natuurlijk wel maar ik sta dagenlang te verwarmen.
Zelf heb ik in de leefruimte 2 stuks warmtewisselaars Helios 2000 met verlaagd toerental (0,5A voor de 2 samen) gebruikt en een convector. Hoor je niet draaien in de laagste standen.
Dat is aangesloten op een Hydronic 5kW met expansievulvat, zonder motorkoppeling, met een boiler en wel nog garageverwarming en tankverwarming.
Een 4,3kW is in jou geval voldoende maar ik zou de motor niet koppelen ofwel zo dat je hem kan afsluiten van het circuit. Het is verspilling als je de motor de hele nacht gaat warmhouden. Dat doe je een uurtje voor de start en enkel in de winter.

Alles staat op de huishoudaccu natuurlijk. De frontbox met lucht regel flaps en dashboard ventilator zitten bij moderne voertuigen in de CAN-BUS en kan je niet zo makkelijk omzetten naar de HH accu. Bij oudere voertuigen is dat geen probleem maar het vraagt wat kennis en studiewerk.
Groeten Kampo

Plaats reactie