Olielekkage Fiat Ducato 2.0 benzine

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Olielekkage Fiat Ducato 2.0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

Ik heb een Fiat Ducato met een 2,0 liter benzine motor.
Het probleem wat we hebben is dat er een olie spoor is in het midden van het blok aan de kant van de distributie.
Waar het vandaan komt is niet te zien. We hebben het blok schoon gemaakt maar het blijft terug komen.
De distributie is 2 maanden geleden vervangen en toen is er gekeken of het niet uit de keerringen kwam.
(We moesten wel vervangen omdat we niet wisten of hij wel gedaan was)
Er zit een motor steun bovenaan de motor en daarachter lijkt het vandaan te komen. Ik zou graag willen weten wat erachter zit.
Hebben jullie een goed tip? De garage ziet het niet, waar hij nu in de werkplaats staat.
Men is bang dat hij straks de vierkolom brug in beslag gaat nemen, maar volgens mij moet dit toch ook zonder brug te bekijken zijn.
Van welk fabrikaat is deze benzine motor, is het een Fiat blok of is hij van PSA?
Hij heeft maar 67000 km gelopen en is van bouwjaar 2000.
Bedankt alvast voor de reacties van jullie!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door EasyBee »

De eerste die kan zien wat voor blok er in zit ben jij en anders zeker je garagist wel. Je hebt het ding voor je neus.
Maar op internet kom je tot :
2.0 i.e., PSA RFW, 1,998 cc, SOHC 8v. Multi-point fuel injection. 80 kW, 108 pk@ 5,500 rpm, 168 Nm@ 3,400 rpm, 2000-2001.
Bron : wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Maar een garage waar ze niet kunnen zien waar de olie naar buiten komt, als je het blok schoon maakt. :crazy:

Tip : Nooit je emailadres of telefoonnummer op een openbaar forum zetten. Nu weet de hele wereld je emailadres.
Wil je veel spam en phishing ontvangen? Dat is nu gelukt. Wil je dat niet? Neem een ander alias.
Niet onvriendelijk bedoeld!
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Ronstagrammer »

inderdaad niet slim om zo de gegevens te plaatsen. overvloedig remmenreiniger erop spuiten en dan weer eens warm laten lopen dan weet je zo waar het vandaan komt
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door de Jonckheer »

Een garage die een olie lek niet kan vinden verdient die naam niet. Blijf daar maar beter weg. Als je denkt dat het achter een motorsteun vandaan komt zal je die moeten demonteren. Krik onder de motor en weghalen dat ding. Ik kan mij dat niet goed voorstellen maar wie weet? Als het van boven komt is dat meestal het kleppendeksel. Maar hoe dan ook, als je de boel schoonmaakt met remmenreiniger en dan goed oplet waar de olie verschijnt als je hem laat draaien moet je het zo kunnen zien.
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

Ik zal mijn mail adres weghalen, bedankt voor de tip. Niet aan gedacht.
Ook bedankt voor de tips alvast.
Ik was ook al een beetje op de PSA motor aan het google’n. Daar hebben ze het over een ontluchting en er zijn ook die het hebben over een lek bij het oliefilterhuis. Ook het bovenste nokkenas lager kan het probleem zijn.
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

EasyBee schreef:
zo 10 jan 2021, 23:38
De eerste die kan zien wat voor blok er in zit ben jij en anders zeker je garagist wel. Je hebt het ding voor je neus.
Maar op internet kom je tot :
2.0 i.e., PSA RFW, 1,998 cc, SOHC 8v. Multi-point fuel injection. 80 kW, 108 pk@ 5,500 rpm, 168 Nm@ 3,400 rpm, 2000-2001.
Bron : wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Maar een garage waar ze niet kunnen zien waar de olie naar buiten komt, als je het blok schoon maakt. :crazy:

Tip : Nooit je emailadres of telefoonnummer op een openbaar forum zetten. Nu weet de hele wereld je emailadres.
Wil je veel spam en phishing ontvangen? Dat is nu gelukt. Wil je dat niet? Neem een ander alias.
Niet onvriendelijk bedoeld!

Nee begrijp ik dank voor het melden, ik vind een alias altijd zo raar maar niet aan spamgedacht. Zit eigenlijk ook niet zo veel op dit soort forums.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door pwhooftman »

Men is hier wel hard voor de garage. Het vinden van een olielek kan lastig zijn, vooral als de lekkage alleen optreedt bij belasting van de motor. Door het rijden kan de olie zich flink verspreiden, soms zelfs omhoog langs het blok. De oorzaak kan daardoor lager of elders zitten dan waar de olie gezien wordt. In mijn ervaring met een Volkswagen Transporter T4 zat die 20 centimeter lager dan eerst gedacht. Schoonmaken van het blok maakt het soms niet makkelijker: de olie loopt/waait dan nog makkelijker weg langs het schone blok.

Wellicht helpen foto's hier van de plek. En kun je, met voorzichtigheid voor draaiende delen!, een droge doek knopen tegen/rond het blok waar je ongeveer de oorzaak verwacht. Dan een relatief kort stukje rijden, en dan zou de olie op een specifieke plek op de doek moeten zitten.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door 309T16 »

Ben het met het voorgaande eens. Heb mij ook eens rot gezocht naar een lekkage, die alleen optrad bij volle belasting en hoog in toeren (maximale oliedruk).
Die tip van de doek had ik eerder moeten weten :D :thumbup:
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door FrankieSchoen »

Heb er ook ervaring mee dat het lastig kan zijn. Ging indertijd om een XC70 met olielek ergens bovenin, diverse garages laten kijken varieerde van krukaskering of nog erger (als dat kan ;))
Uiteindelijk zelf met schuimrubber op de plaats die ik zelf het meest verdacht een tijd gereden en zelf de boosdoener gevonden.
Was in dit geval een nokkenaskering die redelijk verborgen zat achter een motorsteun, uiteindelijk wel vrij eenvoudig opgelost.
Mijn ervaring is vaak wel om alleen naar een garage te gaan als je precies weet wat er is, dus zelf eerst onderzoek doen, anders wordt er van alles geprobeerd en vinden ze (ook) niks.
In ieder geval succes ermee, moet te vinden zijn!

groeten
Frank
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

Bedankt voor de reacties, hier kom ik zeker verder mee. Ik zal tzt laten weten wat de oorzaak was.
Eigenlijk is het de auto van mijn dochter. We hebben hem samen op internet gevonden, maar door Corona is ze hem alleen gaan ophalen in Duitsland. Toen ze er was belde ze en vroeg ik, lekt hij olie langs het blok en ook heeft hij geen roest onder de auto bij de wielkast.
Nee ik zie niks zei ze. Thuis bleek dat hij dus wel lekt en ook een doorgeroest binnenscherm had.
Maar oké voor de rest is het een hele mooie bus en moet dit dus verholpen worden. Dat je werk gaat krijgen weet je.
Het scherm, krik steunen en ook achterdeur zijn gelast en gespoten.
De olie lekkage wil ik verholpen hebben voordat we gaan bouwen.
Mooi project🙃!
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door NoStress »

mooi man :thumbup:
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

Ja klopt zelf veranderen kan niet ik heb het gevraagd.
Digital Ducato
Berichten: 20
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 23:22
Locatie: Zoetermeer

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door Digital Ducato »

Anders maak ik nieuw account wanneer ik dit onderwerp afsluit.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olie lekkage Fiat Ducato 2,0 benzine



Bericht door 309T16 »

Of je neemt een nieuw E-mail adres en laat dit zo :)

Dan weer een tijdje geen spam !
Plaats reactie