Geen reservewiel meer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door JohnCurly »

dedruivenplukker schreef:
do 31 dec 2020, 19:04
JohnCurly schreef:
do 31 dec 2020, 17:33
Meestal zijn in de camper ook oprijblokken aanwezig...... :shh:
En die scheve plastic dingen wil jij een krik op zetten? :crazy:
Hooguit kun je er de platte band op rijden.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door dedruivenplukker »

Als er te weinig ruimte onder het voertuig is helpt het niet als je de krik op een oprijblok zet............. :lol:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door RobMG »

Oplossing is heel simpel hoor....je rijdt het wiel met de lekke band gewoon op je oprijblok, daardoor krijg je voldoende hoogte om je krik op de goede plek te zetten. Groet Rob.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door AadenAnke »

Stukje stophout stoeptegel straatsteen bijna alles is te gebruiken beetje creativiteit in het bedenken van oplossingen en wat minder beren zien? Thuis een keer oefenen is vaak een aanrader. Zie je gelijk of de wielsleutel past? De krik niet vast geroest zit en past? De wielmoeren los te krijgen zijn enz. enz. enz. Thuis voor de deur in het zonnetje gaat dat een stuk makkelijker dan ergens in de regen langs de berm van de weg waar het verkeer langs je heen raast. Nog een tip zorg dat je niet de hele wagen leeg gehaald hoeft te worden om er bij je wiel en gereedschap te kunnen :bang: maar nu eerst een reserve wiel scoren :wave:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door Antonis »

Ik merk dat sommige op dit forum zijn verleerd om in oplossingen te denken en de boel alleen maar afkraken. Probeer die negatieve gedachten eens om te zetten in positief denken.
Ton
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door neanderthaler »

AadenAnke

Daar sluit ik me bij aan :thumbup:

Nou heb ik nooit een nooit een klapband gehad met een auto maar Beter mee verlegen dan om verlegen blijft er dus lekker onder hangen de wegen belasting is toch een vast gegeven :-B
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door Marco Polo »

1 keer Loopvlak weg.
2 keer lekke band.
Alle 3 op een ongelukkig moment in het weekend.
Terugweg naar huis. Weinig tijd over voor werk weer riep.
Zelfde band bleek na een jaar toch weer te lekken.
Kwamen we achter net voor een tripje naar de Harz op zaterdagmiddag.
Nieuwe band besteld maar met levertijd.
Reserveband eronder en daar 2500km mee gereden.
Lekkende - niet meer te repareren - band + injectiesetje mee als nood.
En zo kan je wat aanklooien als je zo’n reservewiel in de achterbak reserve hebt.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door tonic »

Veel campers die standaard geen reserve wiel hebben hebben waarschijnlijk al een gewichtsprobleempje. Dat reservewiel is meestal met een reden weggelaten.
Als je bijvoorbeeld een 4 persoons camper hebt dan heb je een minimaal aantal kilo's nodig voor elk persoon + bagage. Vaak wordt dan het reservewiel weggelaten om geen 3 maar 4 personen op kenteken te kunnen krijgen. Ook wordt het truckje vaak gebruikt om zware campers onder de 3500kg te krijgen.
Hoe dan ook een tip voor de mensen welke er nu zelf een reservewiel + krik in gaan gooien, hoe zit het met je gewicht?? De afwezigheid van dat wiel is dus vaak een indicatie voor gewichts ellende.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door AadenAnke »

Ik denk inderdaad dat de fabrikant om die reden het reserve wiel heeft weg gelaten. Zou ik met nog 2 personen extra moeten reizen kwam ik inderdaad kilo's te kort.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door Bendia »

zouden de fabrikanten in personenwagens dan ook om de reden van gewicht de wagens afleveren zonder reserve wiel ? onze camper heeft 16 inch wielen en kan jullie verzekeren zo een reserve wiel is een groot lomp ding die veel ruimte in neemt , onderaan de camper geen plaats om zo een wiel te bevestigen + roest en vuil enz
Iedere Gek heeft zijn Gebrek
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Geen reservewiel meer?



Bericht door Marco Polo »

Toch al snel 35kg zonder ophangbeugel zo’n reservewiel.
Voordeel is dat de krik bij de gemiddelde fabriekscamper op Fiat basis onder de voorstoel opgeborgen is.
Bij onze eerste Adria was het toch ruim 20% van het gewicht wat er in de garage mocht.
Daarom nu maar iets gekocht met iets ruimer laadvermogen.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op vr 01 jan 2021, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door Zwerfsteen »

Ik heb het reservewiel een tijd in de garage gehad maar dat lag wel in de weg.
Nu hangt het 16" wiel onder de wagen en het valt met vuil reuze mee.
Wel 1x in het jaar proberen of e.e.a. gangbaar is en evt. smeren.
Groet,
Leny en Pieter
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door tonic »

Bij personenauto's wordt ook soms het reservewiel achterwege gelaten i.v.m gewicht en het daarbij behorend brandstof verbruik. Het kan dan weer net het verschil maken in uitstoot klasse. Dat komt soms erg nou vandaar ook soms hele smalle bandjes e.d
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Geen reservewiel meer?



Bericht door AadenAnke »

Bendia schreef:
vr 01 jan 2021, 18:58
zouden de fabrikanten in personenwagens dan ook om de reden van gewicht de wagens afleveren zonder reserve wiel ? onze camper heeft 16 inch wielen en kan jullie verzekeren zo een reserve wiel is een groot lomp ding die veel ruimte in neemt , onderaan de camper geen plaats om zo een wiel te bevestigen + roest en vuil enz
Ik weet niet wat voor camper je hebt maar er kan veel onder de wagen gebouwd worden hoor. Bij de meeste personenwagens is ook het gewicht een kwestie. Denk aan verbruik, uitstoot en ruimte? Begon jaren geleden met het zo genaamde thuiskommertje. Dit is een persoonlijk idee maar krijg steeds meer het idee dat automobilisten steeds minder hun handen vuil willen maken. Een opmerking zal ik nooit vergeten van een accountant "weet je wat ik per uur kost? Dan ga je toch geen wiel vervangen, dat doet de garage veel goedkoper" eerste gedachte was decadent even later ja als je de deur uit wil en je staat plat bel je de garage en ze regelen het en intussen tijd werk je thuis a x100 euro's per uur.

Gr. Aad
Plaats reactie