Cabinestoel zijdelings schuiven?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door DucatoDolf »

Nee die niet. Ik heb ook gezocht op het forum. Ik bedoel echt een beensteun zoals op een relaxstoel. Zoiets :
https://nl.aliexpress.com/i/4001247690882.html

Zie meteen dat ik dit idee ook met verstelbare plankdragers zou kunnen fiksen. Dan wordt het meer een plank zoals hier:https://m.dutch.alibaba.com/p-detail/Ge ... x140xz.jpg

Maar dit gaat topic vervuiling worden, dus ik hou op. Ik kom er wel uit voorlopig. Eerst m'n keuken maar eens af gaan maken. :wink:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door PaulBng »

Dat ziet er meer uit als een hang zak....

Topic vervuiling is pas als de topic starter klaagt?


Paul
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door AadenAnke »

[/quote]

Maar je kan ook de hele stoel toch een paar cm definitief naar links verplaatsen?

Gr. Aad
[/quote]

Dit is in het kader van de veiligheid lastiger te verwezenlijken dan de tip hieronder. Een stoel verplaatsen is wel flink wat aanpaswerk en dat zie ik toch minder zitten. En uiteindelijk moet ik ook nog kunnen draaien en wel weer op de 'oude' stand kunnen staan.

[quote=

Dat werk valt wel mee hoor. Maar over hoeveel cm praten we dat de stoel naar het midden moet komen? Tot een cm of 5 zou ik een plaatijzer van 5mm dik nemen op de console bouten en in die plaat nieuwe gaten maken voor de draaischijf waar de stoel aan vast zit. Eventueel de plaat wat breder maken als je met de draaischijf te dicht aan de rand komt. Maar vooralsnog ging ik eerst naar een auto aanpassing bedrijf kijken en nog eens kijken vragen en dan de ideeën opslaan in het hoofd. Soms kom je achter dat je net het 8 kantige wiel aan het uitvinden ben :lolno:

Succes Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door AadenAnke »

@DucatoDolf, er zijn klapscharnieren in de handel die je stand voor stand omhoog kan doen en bij het volledig oplichten weer kan laten zakken kosten iets van een euro of 8 p/st plankje bekleed met kussentje en klaar is Dolf in dit geval totaal hooguit 30 euro daar val je geen buil aan als het niet bevalt.

Gr. Aad
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door tonic »

Lijkt mij trouwens een erg goed plan om mijn liefje tijdens het rijden achter haar airbag vandaan naar links te schuiven! :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
Ik zou dan in ieder geval eerst willen weten of er een airbag systeem is geplaatst voor een dubbele bank. Dus rechts een dubbele airbag.

De meeste mensen denken dat je gewoon een stoel kunt wisselen voor een bankje en een bankje voor een stoel.
Ik heb een Opel movano met 2 stoelen 2 zitplaatsen op het kenteken. Ik denk stoeltje eruit bankje erin en hoppa ik kan 3 zitplaatsen op kenteken krijgen. Nou nee dus, op de Movano was een typegoedkeuring afgegeven met 2 zitplaatsen om er 3 te krijgen moest ik een nieuwe typegoedkeuring overleggen. Dat kon alleen moest er een ander airbag pakket geplaatst worden rechts voor. Want daar zat een enkele in. Daarna de boel ingeregeld via de computer zodat ze allebei werkte.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door DucatoDolf »

@ AadenAnke,

Ja ik noemde ze verstelbare plankdragers, zoals bij veel keukenbladenverlengers in campers ook worden gebruikt, maar toch bedankt :) Dat zie ik ook wel zitten. Zat ook ff te kijken op pinterest en er zijn wel kant en klare stoelen, maar mijn budget is ook erg klein dus een plank met kussen bekleed en die scharnieren is een goede budget oplossing voor de voetensteun.

Een extra brede plaat is ook een oplossing. Als ik de dwarsgeplaatste rails echt te onveilig vindt dan kan dit ook inderdaad. Thanks. Ff uitzoeken hoeveel ze op moet schuiven. Het zal inderdaad maar een paar cm zijn. Hoewel ze van mij ook best echt naast me mag zitten net zoals bij het bankje. We hebben de bank voor de stoel vervangen omdat het bankje gewoon slecht zit.

Heb ook al zitten kijken om de stoel op het frame van het bankje te lassen. Het bankje staat namelijk op exact hetzelfde bodemplaat punt gemonteerd. Het linkse zitgedeelte hangt als het ware aan het rechtste deel vast, dus wat gewicht etc. betreft zou het allemaal geen probleem moeten zijn. Maar dat is echt wel even wat meer aanpassen dan je zou hopen. Het frame van de bank is ook meteen de stoelzittingvorm :crazy:

@ Tonic,
Goed tip, bedankt :thumbup: Maar ik heb de bank dus vervangen voor een stoel en om storingen te voorkomen de overbodige gordelspanner gewoon aangesloten onder de stoel gehangen ter voorkoming van storingen. Dus in principe moet het met die airbag dan wel goed komen. In het kader van goed voor de airbag zitten kan ze dan toch beter echt pal naast me zitten. :think:
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door AadenAnke »

Ach er worden nog nieuwe auto's verkocht zonder passagier airbag toen ik ging kijken voor een nieuwe bus in 2018 was de passagiers airbag een meer prijs van rond de 1.000 euro en dat voor iets wat je nooit wil gebruiken is toch zonde van het geld he :think: :lol3: :hug:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door WoutvanAken »

Beste mensen, voor de handrem heb ik een goede oplossing; de knikbare handrem.
Zelf had ik ook dit probleem, nu een aangepaste handrem ontwikkeld.
De getoonde versie is de basis, er komt nog een vervolg waarbij het originele kapje nog te monteren is maar deze werkt al perfect.
Ik heb er een filmpje van maar kan dat hier niet uploaden.
Stuur een mail naar woutvanaken@outlook.com en ik stuur het u toe.
Wout van Aken SunnyVan.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: cabine stoel zijdelings schuiven



Bericht door Toon »

rob2 schreef:
ma 28 dec 2020, 14:20
zijn er cabine stoelen die ook zijdelings verstelbaar zijn ?
in lengte richting is mij bekend
In ieder geval in een ouder model Mercedes / Westfalia James Cook draait de bijrijdersstoel
excentrisch, hij schuift met het draaien een stukje op richting het midden van de auto.

Fijne bijkomstigheid, je kan dan ook door het portier naar binnen lopen i.p.v. de schuifdeur te moeten gebruiken.
in een integraal camper van 2016 nu gezien dat de voorstoelen dus excentrisch draaien
voordeel van de bijrijders stoel is dat hij niet meer tegen de rechterkant draait ( de gaskast) maar er net langs draait
de chauffeurs stoel ook excentrisch en draait dus van de handrem weg
zo komen de stoelen dus per stuk ongeveer 8 per stoel verder naar het midden punt
dus met beide stoelen gedraaid zit je dus ongeveer 16 cm dichter bij elkaar
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Cabinestoel zijdelings schuiven?



Bericht door deutz »

In mijn mobiel, de passagier stoel verdraaibaar, verstelbaar van links naar rechts, naar voor en achteren en omhoog en omlaag, eigenbouw, niet gekeurd en geen gordel (verplicht), geen luchtzak, wel super gemakkelijk! :bow:
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Cabinestoel zijdelings schuiven?



Bericht door Toon »

leuk
maar laten we hopen dat met een paniek situatie het ook stevig genoeg is
er zit op een stoel niet voor niets een type goedkeuring op
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Cabinestoel zijdelings schuiven?



Bericht door Toon »

met een beetje schaamrood op de kaken kom ik er achter dat onze voorstoelen ook excentrisch draaien
ze komen ongeveer 8 cm naar binnen
het zijn Aguti stoelen
foto 1 is een gedeelte van het draai mechanisme
foto 2 is het artikel nummer
het artikel nummer voor de chauffeurs stoel is met het laatste cijfer een 3 dus 823
Aguti 1.jpg
Aguti 1.jpg (86.36 KiB) 191 keer bekeken
Aguti 2.jpg
Aguti 2.jpg (91.68 KiB) 191 keer bekeken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Cabinestoel zijdelings schuiven?



Bericht door PaulBng »

Dat schaamrood is niet nodig.
Dat ga je, zonder een reden, toch niet opmeten?


Paul
Plaats reactie