Welke olie in Peugeot J5 2.0 benzine?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke olie in Peugeot J5 2.0 benzine?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb in mijn 31 jaar oude camper ook wel eens 5w30 volsyntheet gedaan omdat ik daar nog genoeg van op voorraad had
Geen probleem, ietsje meer olieverbruik misschien, maar dat doet hij ook wel met 10w40.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke olie in Peugeot J5 2.0 benzine?



Bericht door 309T16 »

Kwam net een artikel tegen, waar ook de heer Engel in genoemd wordt. Een bekende uit de rally wereld als het gaat om olie-analyses.
Heb via hem een aantal keren een olie-analyse van een tweetal auto's laten uitvoeren.

Voor diegene, die net iets meer wil weten over olie:

https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... ddelen.pdf
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke olie in Peugeot J5 2.0 benzine?



Bericht door Bas vd laar »

Interessant artikel om een te lezen, kan me voorstellen dat sommige mensen door de bomen het bos niet meer zien.
Zelf vervang ik de olie van mijn oude camper elk jaar of 10.000 km, ik kies altijd voor Castrol, wel de duurste olie misschien, maar als je die via internet besteld valt het erg mee.
In mijn personenauto gaat altijd Castrol 5w30 LongLife, alleen vervang ik die ook na ongeveer 15.000 km, dus een stuk eerder dan aangegeven.
Misschien overbodig, maar als je het zelf doet kost het niet zoveel en ik vind het een prettig gevoel dat de motor altijd optimaal gesmeerd is.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke olie in Peugeot J5 2.0 benzine?



Bericht door 309T16 »

Is er inderdaad niet makkelijker op geworden.
Vervang zelf gewoon elk jaar de olie. Kom dan ook nooit aan de km-termijn.

Leuke van zo'n analyse is, dat je kan zien hoe het zit met de verschillende slijtages op basis van materiaal eigenschappen.
Brandstof verdunning is vaak ook te hoog bij te lang doorrijden met olie in een benzine auto. Vooral bij korte ritten. Met als gevolg een verminderde smering. Geen idee of dit ook bij diesel speelt.

Heb inmiddels ook een variëteit aan olie hier staan. 0W30 en 5W30 van Total voor de moderne Peugeot VTI en THP, 5W40 Valvoline voor de wat oudere Peugeot 306 en 206 motoren. 10W40 Valvoline voor de campers en 5W50 Kendall en 10W60 Castrol voor de getunede rally auto's.
Plaats reactie