Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een bodemdoorvoer voor mijn camper,

Op dit moment ben ik een bestelbus tot camper aan het ombouwen, en ik heb een frame laten maken zodat de 70 liter watertank buiten onder de camper kan hangen. Echter moet ik nu ook alle waterleidingen gaan aansluiten. Omdat de tank buiten hangt en de kraan zich uiteraard binnen bevindt moet ik een aantal gaten in de vloer van de camper boren. Het gaat om een Volkswagen Crafter.

2x een gat waar een 40mm buis doorheen past, eentje voor de toevoer naar de watertank, en eentje voor de afvoer van het vuile water, direct naar buiten.

1x een gat van 16mm waar de slang doorheen gaat die van de watertank naar de pomp gaat

1x een gat van 14mm waar de slang doorheen gaat die voor de ontluchting van de watertank zorgt

Nu kan ik natuurlijk gewoon een gat boren, de slang er doorheen halen en het aan de randjes dichtkitten, echter denk ik dat er wel een iets betere oplossing moet zijn, het liefst een soort grote bodemdoorvoer die lang genoeg is om door de bodem van de camper te gaan (+/- 7cm). Vervolgens heb ik dan ook nog slangtules nodig om aan beide kanten een aansluiting voor de slangen te maken. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Heeft iemand enig idee waar ik soortgelijke onderdelen kan bestellen? Ik heb al contact gehad met onder andere Wildkamp, De Wit Schijndel, Leidingshop, Camperpassie en nog een paar andere zaken maar tevergeefs helaas...

Bijgevoegd een afbeelding van wat ik ongeveer bedoel (maar dan in 40mm, 16mm en 14mm doorsnede en +/-7cm lang)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Sebastiaan

p.s. mocht iemand een andere oplossing hebben om de slangen netjes en waterdicht door de bodem te krijgen hoor ik het ook graag.
Bijlagen
unnamed.png
unnamed.png (253.07 KiB) 1387 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Waterleidingen Bodemdoorvoer Zelfbouwcamper



Bericht door gsm »

Zoek eens op 40mm vloer doorvoer of 16mm
Bij afbeeldingen kom je veel tegen maar of dat het is wat je bedoeld moet je even kijken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door AadenAnke »

RvS plaat met slang pilaar aan beide kanten flink gat in de bodem en met polymeer kit er in lijmen? Eventueel alle doorvoeringen op 1 plaat? Laten maken bij constructie bedrijfje of zo.
Maar waarom onder de wagen? Vuil water ja maar drinkwater? Een beetje afwijkend vandaar de vraag waarom

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

sebkraai schreef:en eentje voor de afvoer van het vuile water, direct naar buiten.
Die moet je even uitleggen.
Gaat je vuile water terug de schoonwatertank in?
Of "direct naar buiten", als in laat maar lopen?
Of toch een vuilwatertank onder de bus?

Een schoonwatertank zit doorgaans binnen....



Paul
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door gsm »

TS zal de afvoer van de gootsteen door de vloer naar de vuilwatertank bedoelen.
Inderdaad schoonwatertank zit vaak binnen maar sommigen hebben die ook onder de auto.
Ik heb beiden binnen, voordeel is dat ik er gemakkelijk bij kan en schoon kan maken.
Afbeelding
Zijn maar 47L tanken dus elke 2-3 dagen weer vers water :wink:
Vaak doen ze die onder de bus zodat er meer ruimte binnen vrij blijft om spullen mee te nemen en daardoor weer te zwaar worden :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door isoplus »

Schotdoorvoeren koop je in een watersport winkel, of kijk op het web bij Vetus.
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Super bedankt voor de reacties!

Ik heb bewust besloten om de schoonwatertank buiten te hangen in verband met ruimtebesparing. Ik heb zeeën van ruimte onder de bus en wat minder in de bus, en ik ben toch niet echt van plan in de winter te gaan kamperen.

Met ''eentje voor de afvoer van het vuile water, direct naar buiten'' bedoel ik inderdaad een slang die direct het vuile water naar buiten loost. Uiteraard zal ik ook een kleine vuilwatertank in de bus hebben, maar mocht ik op een plek zijn waar het niet erg is om het water buiten op de grond te lozen zal ik gewoon gebruik maken van de afvoer naar buiten.

Ik zal eens een bericht sturen naar de watersport winkel en Vetus, mocht het niet lukken zal ik inderdaad kijken of ik bij een constructiebedrijf terecht kan voor een custom made oplossing.

Sebas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

sebkraai schreef:maar mocht ik op een plek zijn waar het niet erg is om het water buiten op de grond te lozen zal ik gewoon gebruik maken van de afvoer naar buiten.
Dat is nergens. Not done.



Paul
sebkraai
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 18:35

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door sebkraai »

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet van plan een volle wasbak vol agressieve stoffen, bleekmiddel of ammonia door de gootsteen te spoelen. Ik gebruik uitsluitend biologisch afbreekbare zeep dus ik zou niet weten waarom dit een probleem zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door hathi »

Moet je niet doen,ook al denk je het kan geen kwaad ...,it is not done in de Camperwereld,maar daar kom je nog wel achter,alternatief.....plaats er een emmer onder
Hans
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door JaapB »

Dat gewoon buiten lozen zie je veel bij caravanners.
Of een emmer eronder waar gaatjes inzitten.
Allemaal leuk en aardig maar niet voor de volgende die op jouw plekje gaat staan.
Alle ondergrond lekker zompig.
Een keer meegemaakt dat mijn voorganger een gat gegraven had.
Dit gat zag ik niet in het donker en stapte ik tot m’n enkels in de vieze blubber.
Bedankt hè.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
KTM58
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 12:53
Locatie: Braboland

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door KTM58 »

ik kreeg de link niet gecopieerd maar voor allerlei doorvoeren kijk eens bij aquastorexl op de site misschien staat er wat bij
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

Papier en karton vergaat ook wel op den duur.
Maar je gooit toch ook niet thuis al je papier afval over de balkon rand?


Paul
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Waterleidingen en bodemdoorvoer in de zelfbouwcamper



Bericht door Gerhans »

sebkraai schreef:
1x een gat van 14mm waar de slang doorheen gaat die voor de ontluchting van de watertank zorgt

Ontluchting van de tank hoeft toch niet IN de camper te gebeuren? Gewoon een ontluchtingsnippel op de tank in de vrije lucht is voldoende. Scheelt weer een gat van 14 mm.
Laatst gewijzigd door Gerhans op za 19 dec 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Plaats reactie