Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door pwhooftman »

Ik ging naar de stalling om de camper even te bekijken, 6 weken geleden daar neergezet. Even alles checken dus hoodschakelaars op startaccu en huishoudaccu aanzetten...., oei, die van de huishoudaccu stond nog aan. De spanning was gedaald tot 1,5 volt :bang: Er zitten wat USB aansluitpunten e.d. in de camper en de radio zit op de hh-accu, dus het rustverbruik is ongeveer 0,6A. Met een capaciteit van 100Ah was de accu dus na 166 uur/ 7 dagen leeg, en stond daarna zo'n 5 weken leeg.

Ik dacht, dat is einde accu, dus de accu mee naar huis genomen en de lader er op. Eerst 0 ampere laadstoom, maar langzaam liep het op. Ik heb maar een simpel ladertje van 3A, dus twee dagen aan de lader, met een lamp van 21 watt 24 uur lang belast, weer 2 dagen laden en toen een precieze ontlaadtest gedaan van 24 uur met de 21 watt lamp (die bij volle accu 1.90A trekt, en na 24 uur nog 1,80A). Vervolgens de accu een half uurtje laten rusten, en dit was het resultaat:

Verwachte resterende accucapaciteit: 100Ah - 24hx1,85A = 55,6Ah. Dat is dus 55,6% vol, waar een voltage bij hoort van 12,13 volt.

Gemeten voltage: 12,20 volt, dus 60% vol!

De accu is 8 maanden oud, de camper is in die 8 maanden ruim 100 dagen in gebruik geweest. En het was geen dure :-).

Dat valt dus enorm mee, waarschijnlijk hebben de lage buitentemperaturen geholpen bij het behoud van de accu. En nee, ik heb geen aandelen :-)
20201211_220151 (Small).jpg
20201211_220151 (Small).jpg (104.99 KiB) 1090 keer bekeken

Ontladingstabel 12 Volt SMF accus.jpg
Ontladingstabel 12 Volt SMF accus.jpg (34.15 KiB) 1090 keer bekeken
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door gsm »

Zelfde situatie heb ik meegemaakt, niet zover leeg maar 11,74V en ja ook een Dynac en ook de hoofdschakelaar vergeten dus sluipstroom gehad.
Ben gelukkig dus niet de enige die zoiets overkomt :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door travelscout »

Ik denk niet dat je altijd een capaciteitsreductie na een dergelijke diep-ontlading, al direct zou kunnen vaststellen.
Paul.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door ducati 900 »

En hoeveel verliest de accu na een week stilstand?

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door wvansl »

Gezond is het natuurlijk niet maar ik heb ook eens een accu opnieuw tot leven gewekt met gewoon terug vol laden (24u). Accu was 6v

Accu stond in auto die 4 jaar stilstond, ook in de winter. Dus accu niet geladen voor 4 jaar.

Na 24u laden kon ik starten
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door rbisdom »

6V heb ik ook al eens gehaald, dat was 8 jaar geleden. Ik denk dat nu de capaciteit iets terug loopt, misschien ga ik ze komend jaar vervangen
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door pwhooftman »

ducati 900 schreef:
vr 11 dec 2020, 23:16
En hoeveel verliest de accu na een week stilstand?

Ben
Ik hou je op de hoogte! Ben ook wel benieuwd.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door Premiumliner »

Iets dergelijks heb ik dit jaar ook gehad. Ook hier was de accu ontladen tot 9 volt. Vervolgens de accu gedesulfateerd en geladen. Gaf weer keurig 12,7 volt aan. Daarna met een 15 watt lamp 12 uur laten branden en ja, dat ging prima.
Mooi dacht ik, die zet ik nu als startmotor in de sloep. En ja hoor, heeeelemaal niks. :|
Dus pwhooftman, ik zou de accu ook een keer met een flinke onladingsstroom uit proberen en dan kijken hoever de (aanvangs-)spanning) zakt.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door DJSmiley »

Een accu is niet zomaar door, zeker niet van 1x diepontladen. Dat ie een beste opdonder gehad heeft is wel zeker.
Hoever dat merkbaar is is een ander verhaal. De CCA (current cranking amps) zal ie niet meer halen. Maar voor een hh accu is dat niet echt relevant, want daar trek je geen 300a uit dat ding.

Wel zal er capaciteitsverlies zijn. Maar na 1x is dat geen 50%. Je kan er vermoedelijk prima mee vooruit, alleen een zware omvormer zal een (nog grotere) aanslag zijn en mogelijk m door zn hoeven helpen. Bij lage stromen (normaal gebruik, lampjes enz) is het minder merkbaar.

Je kan ook een batteryprotect oid installeren, dan zal die de accu beschermen als je de hoofdschakelaar vergeet. Maar ook die gebruikt (minimaal) stroom....

(Dat geintje heeft mij eens 5k gekost... een 60kva ups 6mmd opgeslagen, hoofschakelaar van de accuset uit... dus niet de voorliggende elektronica.. gevolg: 42x 55ah accu dood)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door Camperic »

Huishoudaccu in mijn camper was 2 maanden geleden ontladen tot 8,88V :oops:
Reanimatie heeft bij die accu helaas niet mogen baten, dus heb een nieuwe moeten kopen.

Camper stond in de stalling aan 230V met tijdschakeling, zoals de afgelopen 5 jaar. In de Victron log is te zien dat de spanning opeens zakt van 13,76V (max) naar 10,71V (min) op een dag en daarna iedere dag verder daalt totdat ik 2 weken later pas in de stalling kwam en het constateerde. Op de dagen dat de tijdschakeling werd geactiveerd was het maximum die dag 14,18V, maar max de volgende dag was alweer 11,06V. Ik had dus ook weinig hoop bij de poging tot reanimeren :wink:

Er is sprake van beperkt sluipverbruik, dus gaat de camper in de stalling aan 230V via EBL.
Overigens is ook sprake van sluipverbruik bij de startaccu en de oorzaak daarvan blijkt in ieder geval de achteruitrijcamera te zijn, want toen ik laatst in de stalling was viel het me op dat de infrarood ledjes daarvan branden.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door JoopBrekken »

Premiumliner schreef:
za 12 dec 2020, 13:20
Vervolgens de accu gedesulfateerd.....
Dat is knap! Hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door Kroppie »

hier staat hoe het zou kunnen

https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=107082

er zijn ook apparaatjes voor die met hogespanningspulsen werken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door myway »

Een accu een keer diep ontladen is nog niet zo erg, als hij dan maar direct wordt geladen.
Maar ik lees dat de accu van ts 6 weken in ontladen toestand heeft gestaan.
Dan is het een wonder dat hij niet gesulfateerd zou zijn.
Een 100ah belast je met 60 watt en dan moet hij dat 10 uur volhouden.
Een gesulfateerde accu ga je overigens niet meer goed krijgen
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Oei, huishoudaccu op 1,5 volt. Stuk? Dat valt mee!



Bericht door Oppad »

Veel hangt ook af van de conditie/leeftijd van een accu.
Bij een accu van 8 maanden oud zit het lood nog redelijk vast in het rooster.
Bij een accu van 10 jaar oud ligt het boeltje onderin sluiting te maken.

Martien
Plaats reactie