Olieschraapveren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

Niks met de camper te maken. Maar zitten hier wel "oude rotten" op het gebied van autotechniek. Dus toch even polsen.

Ben bezig met een opknapbeurt van onze 308CC. Die staat sinds een jaar stil vanwege het bekende THP probleem. Opgerekte ketting, vervuilde inlaat, licht aangekoekte olieschraapveren en lekkende klepseals.

Allemaal het gevolg van de oh zo mooie emissie-eisen en het moderne rijden. Trouwens is het BMW, die de motor in de basis ontworpen heeft. Blok ligt ook in de Mini en uiteraard Citroën.

Om de olieschraapveren weer schoon te krijgen zijn er mensen die er WD40 op spuiten. Dit gedurende een week elke dag een keer. Daarna een Forte motorflush in de hoop, dat de compressie weer wat hoger is en er minder olie langs glipt.

Remolie zal ongetwijfeld werken. Maar het sijpelt wel het carter in en tijdens de flush wordt dat weer rond gepompt :problem:

Ben benieuwd naar wat jullie ideeën hierover zijn.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Olieschraapveren



Bericht door Bakkertjes »

Je compressie verhoog je niet door de olieschraapveren te reinigen.
En voor het reinigen mengen we altijd atf met diesel.
Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

Graag wat meer info over de ATF met diesel. 50/50?

Ook op de zuiger leggen een aantal dagen en aanvullen als het weggesijpeld is.
Of eenmalig voor kortere duur.

Dat de compressie bij vastzittende veren (schraap- en zuigerveer) lager is, is een alom bekend standpunt volgens mij.
Waarom niet volgens jou?
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 08 dec 2020, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Olieschraapveren



Bericht door durisotti »

https://www.techservicecenter.nl/problemen-thp-motoren/

De basis van deze motoren is prima, dat is de 1.6 120 pk motor, ik zou die eerder monteren uit een sloopauto dan de THP opknappen.
De motor is van peugeot, de kop is door BMW ontwikkeld.
Reparaties zijn duur en je houd problemen..een kennis van mij had zo'n ding en er is voor 1000 en euro's in gegaan en het ding bleef kuren geven..
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

1 van de bekende sites ja. Maar ik wil het zelf doen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

120 pk VTI motor heeft weer de gevoelige kleplichtingsregeling. Verder kent hij ook de interne vervuiling net zo goed als de THP. Dat de mijne zo lang zonder reiniging kon rijden, ligt gewoon aan de lange ritten en het regelmatig "schoonbranden" in Duitsland.
De VTI heeft veel minder last van de ketting omdat er minder koppel is.

VTI blok past niet zo maar in een THP. Andere ECU, BSI, kabelboom, versnellingsbak enz.

Ben nu klaar onder de 1000 euro incl. granulaatreiniging. Heb zelf een brug dus alleen materiaalkosten.

120 pk is ook veel te weinig vermogen voor deze auto. Weegt bijna 1500kg.

Materiaalkosten vallen mee. Arbeidsloon heb ik niet en ook geen haast. Hij moet pas volgend jaar weer rijden.

Problemen houden ben ik ook niet bang voor. Heb PP2000 (Peugeot diagnosesysteem). Kan alles uitlezen. Daarnaast 100.000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: Olieschraapveren



Bericht door Ronstagrammer »

Bakkertjes schreef:
di 08 dec 2020, 21:26
Je compressie verhoog je niet door de olieschraapveren te reinigen.
En voor het reinigen mengen we altijd atf met diesel.
Hans
+ 1 :thumbup:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

Je bent het met zijn beide stellingen eens? Mooi!
Dan ook graag een toelichting, dan heb ik er wat aan :)

Mengverhouding?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Olieschraapveren



Bericht door DiffRental »

Wat ga je nu precies vervangen en wat versta je onder een opknapbeurt?

Je hebt tijd en ruimte.
Volgens mij maar 1 goede oplossing, kop eraf, klepgeleiders beoordelen, kleppen inslijpen en seals vervangen.
Zuigers eruit en veren beoordelen om te reinigen of vervangen en uiteraard de cilinder bekijken/meten.
En natuurlijk een nieuwe ketting en rest................

Of blijft het bij een nieuwe ketting en reinigingsmiddelen?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

Hoever ga je inderdaad.

Situatie is als volgt:

308CC van 2009. Km-stand 115000 met originele ketting en geleiders. Alleen in 2012 een gemodificeerde spanner op gekomen.
Olie verbruik 1L op 2500km. Wel ook een duidelijk aanwezige klepdekselpakking olielekkage. Stinkt lekker inmiddels.
Slechts 1 motorstoringscode P2191. Arm lopen bij belasting. Kenmerkend voor een te laat opende inlaatklep en dus timing issue door opgerekte ketting. Een andere oorzaak kan de nokkenasverstelling zijn. Dat de elektrische olieklep hapert.

Op zich een mooie km-stand voor 1 ketting. Weinig die dat hebben gehaald (modellen tot 2012). Dit dankzij lange ritten, het regelmatig goed uitlaten in Duitsland en nooit laag in toeren rijden ondanks de vlakke koppelkromme vanaf 1400rpm.

De THP blokken met olie verbruik van 1L op 1000~1500km (zonder kleppendeksel lekkage) hebben vrijwel altijd meer storingscodes en vaak ook cilinder wand beschadiging.

Wat ikzelf van plan ben, is een walnoot granulaat behandeling van de inlaat, de klepseals vervangen, inweken compressie en schraapveren, complete Febi ketting set monteren, de benodigde flushes en inleren adaptieve nokkenas verstelling. Ook dient de laatste software nog geladen te worden. Die geeft een grote regelbereik van nokkenas verstelling.

Verder nog het afdoppen van de tweede carter recirculatie slang en het monteren van de binnen PSA en Mini bekende oilsaver.

De kop eraf maakt het gauw 600 euro duurder. Misschien wel het verstandigste. Kop eraf en er weer op lukt wel. 2 keer gedaan. Zuigerveren en schraapveren beoordelen is nieuw voor me.

Ga eerst in het weekend kijken met een endoscoop hoe het er in de verbrandingsruimte en inlaat uitziet
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Olieschraapveren



Bericht door DiffRental »

Dan eerst goed kijken met de camera en compressie meten.
Na reiniging en vervanging ketting nog een keer compressie meten.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Olieschraapveren



Bericht door cor heku »

rsz_zuigerveren1.jpg
rsz_zuigerveren1.jpg (48.63 KiB) 938 keer bekeken
rsz_zuigerveren2.jpg
rsz_zuigerveren2.jpg (75.4 KiB) 938 keer bekeken
cor
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Olieschraapveren



Bericht door 309T16 »

Thanks!

Compressie ga ik wel meten. FF wachten totdat het wat warmer is in de deel.
Zal wel laag zijn a.g.v. de timing
Plaats reactie