gehomologeerde LPG tank of een gewone?
gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Wie kan me adviseren?
Is het raadzaam om voor een paar tientjes extra een gehomologeerde LPG tank te nemen ipv een gewone rode lpg tank voor huishouding in camper?
De gehomologeerde hoeft niet iedere 10 jaar gekeurd te worden, die rode wel.
Moet die gehomologeerde tank door een erkend bedrijf geplaatst worden of kan men dat ook gewoon zelf doen zoals bij de rode tanks?
Wat is wijsheid?
Is het raadzaam om voor een paar tientjes extra een gehomologeerde LPG tank te nemen ipv een gewone rode lpg tank voor huishouding in camper?
De gehomologeerde hoeft niet iedere 10 jaar gekeurd te worden, die rode wel.
Moet die gehomologeerde tank door een erkend bedrijf geplaatst worden of kan men dat ook gewoon zelf doen zoals bij de rode tanks?
Wat is wijsheid?
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Ik neem aan dat je met een gehomologeerde lpg tank een normale zwarte LPG tank bedoelt die in auto's wordt gebruikt?
Als eerste zal je het verschil van deze tanks moeten weten. Als je LPG als motor brandstof gaat gebruiken moet je een zwarte tank hebben. De LPG wordt vloeibaar naar de motor gebracht en daar omgezet in gasvorm.
Als je wil gaan koken of verwarmen wil je het gas niet vloeibaar naar je apparaten hebben. Daarom heb je dan een rode tank nodig. De constructie in deze rode tank is zo gemaakt dat het gas alleen in dampvorm de tank verlaat.
De rode tank noemen ze daarom een gasDAMP tank.
De zwarte tank is dus ongeschikt door de constructie in deze tank kan het voorkomen dat er vloeibaar gas de tank verlaat.
Als je er niet echt verstand van hebt kun je beter van de installatie afblijven. Een erkend inbouwer weet wat wel en niet kan.
Als eerste zal je het verschil van deze tanks moeten weten. Als je LPG als motor brandstof gaat gebruiken moet je een zwarte tank hebben. De LPG wordt vloeibaar naar de motor gebracht en daar omgezet in gasvorm.
Als je wil gaan koken of verwarmen wil je het gas niet vloeibaar naar je apparaten hebben. Daarom heb je dan een rode tank nodig. De constructie in deze rode tank is zo gemaakt dat het gas alleen in dampvorm de tank verlaat.
De rode tank noemen ze daarom een gasDAMP tank.
De zwarte tank is dus ongeschikt door de constructie in deze tank kan het voorkomen dat er vloeibaar gas de tank verlaat.
Als je er niet echt verstand van hebt kun je beter van de installatie afblijven. Een erkend inbouwer weet wat wel en niet kan.
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Wat jij omschrijft dat weet ik maar je hebt ook gehomologeerde gasdamptanks!
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... _liter.htm
dat lijkt me wel de moeite als jij inderdaad na 10 jaar gewoon doorgebruikt kan worden.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... _liter.htm
dat lijkt me wel de moeite als jij inderdaad na 10 jaar gewoon doorgebruikt kan worden.
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
De volgende tekst in deze advertentie : deze gasflessen worden tijdens de APK keuring meegekeurd. is een loze kreet.
Alle flessen en tanks worden "meegekeurd" tijdens de APK. Met die verstanden dat ze alleen op deugdelijkheid worden gecontroleerd. Dat is een ruim begrip en veel minder zwaar als een LPG tank welke voor aandrijving wordt gebruikt. Dus het is een zeeeeeer minimale "keuring" .
Alle flessen en tanks worden "meegekeurd" tijdens de APK. Met die verstanden dat ze alleen op deugdelijkheid worden gecontroleerd. Dat is een ruim begrip en veel minder zwaar als een LPG tank welke voor aandrijving wordt gebruikt. Dus het is een zeeeeeer minimale "keuring" .
Laatst gewijzigd door tonic op vr 04 dec 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Ik snap ook niet waarom ze niet om de 10 jaar gekeurd moeten worden alleen omdat ze aan de bodem van de bun worden geschroefd.
Een keuring van een (damp)gasfles is heel wat anders dan een APK keuring van een fles.
Bij de APK wordt elke gasfles trouwens meegenomen als die is geplaatst. Of het gebeurt is wat anders.
Een keuring van een (damp)gasfles is heel wat anders dan een APK keuring van een fles.
Bij de APK wordt elke gasfles trouwens meegenomen als die is geplaatst. Of het gebeurt is wat anders.
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Ik dacht dat de ECE 67 van toepassing is op gastanks voor motorbrandstof.
Johan en Ina Gols
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Gehomologeerd. Raar woord trouwens.
Broodje aap verhaal zo een advertentie.
Jammer want dan denk je bij een specialist te zitten.
Gasflessen moeten toch periodiek gekeurd worden. Afpersen met water op 30bar dacht ik. En kijken of er andere beschadigingen zijn zoals roest of deuken en krassen.
Dat er in een camper niet gecontroleerd wordt of deze keuring naar behoren gebeurd is
veranderd daar niets aan.
Broodje aap verhaal zo een advertentie.
Jammer want dan denk je bij een specialist te zitten.
Gasflessen moeten toch periodiek gekeurd worden. Afpersen met water op 30bar dacht ik. En kijken of er andere beschadigingen zijn zoals roest of deuken en krassen.
Dat er in een camper niet gecontroleerd wordt of deze keuring naar behoren gebeurd is
veranderd daar niets aan.
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Dat hele moeten keuren is natuurlijk onzin want er bestaat geen verplichting en dus is het hooguit een advies. En wel eentje die je naast je neer kunt leggen want als een tank niet zwaar is aangetast door roest gebeurt er niets mee. Mijn oudste tank is van 1978 en nog nooit gekeurd maar ligt wel binnen en is volkomen roestvrij. In het ergste geval zou een tank kunnen gaan lekken en dan loopt ie leeg, einde verhaal. Maar ik zie dat nog niet gebeuren. Ook bij lpg auto's wordt er niet naar de leeftijd van de tank gekeken maar alleen of hij deugdelijk is bevestigd.
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Meen je dat nou? Volgens mijn keuringsstation valt het hele interieur van de (camper)opbouw buiten de APK. Met alles wat er in zit! Dus ook de gas(fles)tank.tonic schreef: ↑vr 04 dec 2020, 20:14De volgende tekst in deze advertentie : deze gasflessen worden tijdens de APK keuring meegekeurd. is een loze kreet.
Alle flessen en tanks worden "meegekeurd" tijdens de APK. Met die verstanden dat ze alleen op deugdelijkheid worden gecontroleerd. Dat is een ruim begrip en veel minder zwaar als een LPG tank welke voor aandrijving wordt gebruikt. Dus het is een zeeeeeer minimale "keuring" .
Aan de buitenkant wordt vanzelfsprekend wel de verlichting nagekeken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Dan is het APK station niet goed op de hoogte.
Als er in het woongedeelte bv gordels zitten en accu's en gasflessen dan valt dit gewoon onder de APK keuring.
Als er in het woongedeelte bv gordels zitten en accu's en gasflessen dan valt dit gewoon onder de APK keuring.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Mijn gasbus dateert nog uit de oorlog. Achtergelaten door de Duitsers bij hun terugtrekking. Zeer degelijk, zo worden ze niet meer gemaakt.
Maar ik haal hem er altijd uit bij de APK. Om gezeur te voorkomen.
Maar ik haal hem er altijd uit bij de APK. Om gezeur te voorkomen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Dan ga ik niet veranderen van APK station. Overigens geef ik maar een sleutel af. Die voor het portier/starten.
Mijn APK-keurmeester zegt dat hij in verband met de privacy niet op zoek gaat naar gasflessen/accu's. Ook de controleur die een steekproef komt doen heeft volgens hem nog nooit in het woongedeelte gekeken. Misschien helpt de rotzooi daarbij.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
De regelgeving is sterk vergelijkbaar in de landen van de EU.
Logisch.
Toch stel je vast dat er tussen de landen grote verschillen zijn wat de controle en daardoor naleving van dezelfde regels betreft.
In dit soort draadjes zal ik niemand aanraden van risico te nemen. Ik zie regelmatig installaties die helemaal rot zijn. Wil je zo iemand adviseren van doe maar...
Speel op veilig en zorg ervoor dat flessen en leidingen in goede staat zijn. Ieder drukvat moet je na verloop van jaren gewoon testen of vervangen.
Logisch.
Toch stel je vast dat er tussen de landen grote verschillen zijn wat de controle en daardoor naleving van dezelfde regels betreft.
In dit soort draadjes zal ik niemand aanraden van risico te nemen. Ik zie regelmatig installaties die helemaal rot zijn. Wil je zo iemand adviseren van doe maar...
Speel op veilig en zorg ervoor dat flessen en leidingen in goede staat zijn. Ieder drukvat moet je na verloop van jaren gewoon testen of vervangen.
Groeten Kampo
Re: gehomologeerde LPG tank of een gewone?
Kijk even op pagina 5 in dit document over de APK en de gasfles.
http://docplayer.nl/1232329-De-apk-per- ... ab_content
http://docplayer.nl/1232329-De-apk-per- ... ab_content