Tectyleren: ja of nee?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
P vd Ham
Berichten: 124
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Tectyleren: ja of nee?



Bericht door P vd Ham »

Mijn camper is nu 4 jaar oud en ik denk er over om hem te laten tectyleren bij een Dinitrol anti roest centrum in Leeuwarden.
Maar is dat aan te raden kwa kosten / baten ?
Ik bedoel, de meeste nieuwe auto's worden tegenwoordig niet meer getectyleerd maar rotten niet zo snel meer weg.
Heeft het bij een camper wel nut?


Ik zag bijvoorbeeld wel dat de ophangbeugels van de vuilwatertank beginnen te roesten..........

groet, Peter
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door durisotti »

Moderne voertuigen zijn goed roestbestendig en vaak volledig verzinkt. Ook zit er op veel delen een kunststof coating, die wordt op den duur aangetast door tectyl.
Zou het dus zeker niet doen, de huidige generatie voertuigen gaat eerder naar de sloop vanwege milieu eisen, dan vanwege roest !
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door AadenAnke »

Ik heb besloten het met mijn bus niet te doen! Ik gebruik hem niet in de winter dus geen pekel. Kruip er elk jaar onder voor inspectie, inderdaad beugels en boutjes van de camperbouwer zijn de punten. Ik heb al een gedeelte van die dingen in een goede staal primer en lak gezet! Vooral de overgang naar het wagen gedeelte in de gaten houden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Kroppie »

ik vind, ALS je het doet, doe het dan terwijl ie nog splinternieuw is m.a.w. nog VOOR aflevering, roest voorkomen is makkelijker dan roest na het begin stoppen, maar dat is MIJN mening..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door travelscout »

Met al die verzinkte carosserien moet er natuurrlijk wel zuurstof bij het zink kunnen komen.
Juist om dus krasjes etc dicht te laten corroderen.
Alles wat je er op smeert of spuit bevordert dat niet.

Maar laat je vooral adviseren bij Dinitrol.
De garantie die ze je daar geven is er niet voor niets.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Kroppie »

de div delen van carroserie en chassis worden tegenwoordig idd uit verzinkte plaat vervaardigd, echter het is verzinkte plaat waar die delen uit gestanst worden, dus de snijkanten van dat stansen/naden zijn niet verzinkt, en als je onder de tegenwoordige auto,s kijkt zijn het ook altijd die kanten van de div onderdelen welke beginnen te roesten, en daar begint de ellende,want eenmaal begonnen gaat het door, en met een camper wil je ws langer doen dan met de gemiddelde andere gewone auto dus...., en niet alles is verzinkt, en het is ook wel handig als er eens iets losmoet dat de div bouten en moeren dan zonder tegenwerken los gaan, het is maar net wat men wil, en ik heb makkelijk lullen want ik doe alles zelf, dus kost mij enkel ochtendje tijd en een beetje materiaal (vaseline met 10%bijenwas, als tectyleermiddel)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 30 nov 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Ahjwinth »

Goede ervaring met de Dinitrol behandeling in Leeuwarden. 10 jaar geleden een oldtimer Mercedes uit 1983 daar laten behandelen en hij ziet er nog steeds netjes uit van onderen. Maar idd auto’s van 30 jaar geleden zijn slechter beschermd dan tegenwoordig. Auto’s die veel in een corrosieve omgeving worden nog behandelt maar gewone personen auto’s niet. Ik wil mijn camper ook laten doen maar voor de prijs van de behandeling in Leeuwarden doe ik het liever zelf. Maar dat is dan wel voor een vrachtwagen niet een auto.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Premiumliner »

Ik heb mijn Iveco buscamper wel in Leeuwarden laten behandelen en heb daar goede ervaring mee. Kostte € 900.- Je kunt de auto daarna 3 jaar lang gratis laten controleren en daarbij werken ze eventuele beschadigingen/roestvorming weer netjes weg. Ze behandelen niet alleen de onderkant, maar ook alle holle ruimtes (portieren, zijdeur, achterdeuren, motordeksel.
Op de prijs die een camper kost vindt ik dat wel meevallen. De mijne was overigens 7 jaar oud toen ik hem liet behandelen.

Ik heb daar trouwens ook een splinternieuwe Hymer en een N&B integraalcamper zien staan met Duitse kentekens voor een anti-roest behandeling. Wintersporters of strandliefhebbers?

En... wat Kroppie stelt klopt ook. In Leeuwarden staan minstens 10 splinternieuwe ambulances (Vissers carosseriebedrijf) en een stuk of wat brandweerbussen te wachten op een Dintrolbehandeling. En dat gebeurt niet omdat ze het niet zinvol achten! :D
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door de Viking »

Er is blijkbaar veel vraag naar de tectyl behandeling van Dinitrol in Leeuwarden want zolang ik mij kan herinneren bestaan ze al en dat is zeker 30 jaar.
Dus de ervaringen moeten goed zijn.
Maar ik vraag mij af voor welke auto het nodig is, mijn Transporter is 15 jaar jong en heeft echt geen tectyl behandeling nodig maar er kan wel aan dragende delen wat bijgewerkt worden en dat doe ik ook zelf.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door travelscout »

Tectyleren is een verbastering van een behandeling met een product van de merknaam van Valvoline te weten, ML-Tectyl.
Heeft helemaal niets komma niets met een Dinitrol behandeling te maken.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Kroppie »

als je bij een dinitrol station komt met de opdracht je auto te tectyleren, dan komt het gerust goed. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Tectyleren ja of nee



Bericht door Premiumliner »

En (ik weet het zeker denk ik) zijn de producten die ze daar gebruiken van het merk Valvoline. :lol:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Tectyleren: ja of nee?



Bericht door Charm »

Onze vorige camper uit 2004 (Adria met Fiat onderstel) hebben wij zo'n behandeling laten geven bij een bekend bedrijf in Alphen aan den Rijn. De camper was toen 15 jaar oud. Dat hadden we veel eerder moeten doen. Er werd bijzonder veel roestschade zichtbaar nadat de onderkant was gezandstraald. Het herstelwerk was bijna even duur als de roestbehandeling. We hebben er zelf weinig plezier met aan gehad want een jaar later hebben we hem verkocht.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    janmetdoka
    Berichten: 3735
    Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

    Re: Tectyleren ja of nee



    Bericht door janmetdoka »

    Afbeelding
    Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 4:58, 1 keer totaal gewijzigd.
    Plaats reactie