Klotsen boiler

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Klotsen boiler



Bericht door Peter LMC »

Optafel schreef:
ma 30 nov 2020, 9:57
Goeden morgen!

Gaat over een ouwe bak 1994 Citroën Dethleff.
Ja maar in de topic opening heeft TS het over deze ouwe bak.
En nu heeft hij ineens een nieuwe. :o
We proberen allemaal te helpen.
Maar ik haak af. :wave:
Wat een gezelligheid.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Klotsen boiler



Bericht door 309T16 »

Is gewoon cynisch bedoeld :)
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

1994
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Klotsen boiler



Bericht door camperaap »

Het begint in mijn hoofd nu ook een beetje te klotsen. Kan er geen touw meer aan vast knopen. ::S
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klotsen boiler



Bericht door isoplus »

De boiler klotst al 4 hele pagina's, als het niet volgens de richtlijnen van de leverancier geplaatst is wordt advies erg ingewikkeld.
Als de kraan weer gerepareerd is horen we het verder wel, overigens als er een kraan is die lekt of open blijft staan zonder dat de pomp loopt heb je hetzelfde effect als een beluchter.
De waterkolom loopt via de pomp terug in de tank, dus als je boiler hoger staat als de tank kan dat ook voor een gedeeltelijk lege boiler zorgen.
Dus: kraan repareren, zodat de pomp direct start als er een kraan open staat.
Terugslagklep in de pers van de pomp plaatsen of indien wel al aanwezig controleren op goede werking.
Om de boiler vorstvrij te maken moet die afgetapt kunnen worden, dus aftap plaatsen op een punt lager dan de boiler in de toevoer naar de boiler.
De beluchter is niet noodzakelijk als je tijdens aftappen een kraan open zet in de middenstand.
Wil je geen aftrap plaatsen, dan blaas je de leidingen leeg met de kranen open, dit doe je met een luchtdruk van max. 1 bar aan de pers van de pomp.
Je geeft weinig respons, we weten nog niet waar dat zwarte plastic slangetje heen gaat wat aan het gele verdeelstuk geschoven zit?

N.b. de aftap is tegelijk een overdruk beveiliging en dient ter bescherming van je boiler.
Vul je de boiler met koud water en verhit je het ding dan zet het water uit, de druk in het systeem loopt dan op. Is je systeem lekdicht dan zal de aftap bij het bereiken van de ingestelde druk openen.
Ik heb zo maar het idee dat bij jou er geen terugslagklep na de pomp zit, de druk kan dan nooit te hoog worden omdat de druk wegvalt zodra je de pomp stopt.
Dat kan allemaal prima werken zo maar er is geen beveiliging tegen vorstschade.
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

Ja sorry, ben niet altijd even vlot.
Dar zwarte stukje slang is 2cm lang en is een afsluiter.
Gaat nergens heen.
Die kraan vervangen vergt een jong persoon met yoga, achter die bak.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klotsen boiler



Bericht door isoplus »

Hoezo? Twee slangenklemmen los, 2 dradjes door knippen, de slangen los trekken.
De oude kraan draai je boven de wasbak linksom, de moer komt dan los onder de wasbak.
Nu hou je de moer tegen met wat er ook maar tussen past en draait de kraan verder los totdat de moer met de hand te verwijderen is.
De nieuwe vastzetten dito, met de hand zover mogelijk vast zetten dan de moer tegenhouden en boven de kraan op zijn plek draaien.
Je snapt wel dat het ff klooien is want de kraan moet in de juiste positie vast komen.
Als een oude kerel als ik het kan, kan jij het ook :-B
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

20201202_184140.jpg
20201202_184140.jpg (73.72 KiB) 154 keer bekeken
Ramp!
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

20201202_183950.jpg
20201202_183950.jpg (211.02 KiB) 153 keer bekeken
Isoplus
Dan zou iedereen die gebruik maakt van een trapschakelaar een probleem hebben want het betekent de kraan staat altijd open.
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

Mini doorbraak!
Door de kranen handmatig dicht te draaien, terwijl met de voet contact wordt gemaakt minder geklots.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klotsen boiler



Bericht door isoplus »

Man, het is met jou niet eenvoudig hoor.
Als je goed advies wilt is het van belang de juiste informatie te verstrekken.
Ik veronderstel dat jij een camper hebt en niet een caravan of een camper uit de middeleeuwen :wink:
Dat jij de pomp met een voetschakelaar moet inschakelen verklaart veel behalve waarom je nu kranen met schakelaars monteert of wellicht gebruik je dat door elkaar?
Waarvoor is die voetschakelaar? Zijn de andere kranen met schakelaars?
Ik neem aan dat je niet doucht met 1 poot op die paddenstoel?
Welnu, we komen steeds verder. Je hebt mazzel dat het hier ongezellig weer is anders had ik iets anders te doen.
Alle kranen dicht behalve het ding dat bediend wordt door die paddenstoel die zet je in het midden open( lauw water), zet je voet op die paddenstoel tot alle lucht verdwenen is. Dan eerst de kraan dicht en dan pas de pomp uit, de boiler is dan vol.
Zodra je nu die kraan opent zonder de pomp te starten loopt het water in het systeem terug in de tank, immers de open kraan laat lucht toe( beluchten).
Dus eerst de pomp starten en dan pas de kraan open.
Al dit gedoe kan je omzeilen door het plaatsen van een terugslagklep in de pers van de pomp, een werkje van niks!
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Klotsen boiler



Bericht door Optafel »

Die paddestoelknop is een camper accessoires.
Die heb ik speciaal gemonteerd om de kraan te bedienen.
Makkelijk zodat je je handen vrij hebt wanneer je water gebruikt en dus bespaard.
Je hoeft immers niet steeds aan die knoppen te draaien.
Maar ik ben door al deze informatie dus wel wijzer geworden want Hierdoor ben ik op het idee gekomen om die kraan weer gewoon met de hand dicht te draaien.
En dan is het klotsen hoegenaamd over.
Ook erg nuttig voor andere lezers die zo'n voetbediening hebben geplaatst.
Ik heb geen idee waar ik die terugslagklep zou moeten plaatsen.
Waarschijnlijk in de slang die van de tank naar de kranen gaat.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Klotsen boiler



Bericht door AadenAnke »

Hoeveel mensen denk je dat zo'n onding geplaatst zouden hebben? Maar zoals ik in het begin vroeg en geen antwoord op is gekomen is er aan gesleuteld ja dus.

Gr. Aad
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klotsen boiler



Bericht door isoplus »

Normaal(meestal)zit er een terugslagklep tussen de pomp en de leiding naar de verbruikers. Je hebt zo te zien slang van 12 mm daar zijn standaard klepjes voor die zet je er tussen met 2 slangenklemmen, de pijl moet wijzen naar de verbruikers.
In een camperzaak hebben ze wel zoiets.
Bij montage oppassen,als je de slang doorknipt loopt je boiler leeg in je camper.
Nou ja voorlopig is het opgelost, nu nog even een paar ijzerdraadjes aan je spiegel en je ben weer tevreden.
Plaats reactie