Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Als een camper gewogen wordt, is dat vaak alleen het totaal gewicht.
Maar voor mijn stokpaardje bandendruk berekenen moet je op zijn minst de asgewichten weten, beter nog gewicht per wiel.

Nu heb ik daar een spreadsheet voor gemaakt, om aan de hand van de verschillen in invering van de banden de gewichts-verhoudingen te bepalen.

https://1drv.ms/f/s!AtzmkuDu4CalhibC1-MZFaBwHLrH

Als het goed gaat verwijst deze link naar mijn camperbandendrukmap op mijn onedrive. Daarin het spreadsheet gewichtsverhouding.

In volgende posten zal ik nader uitleg geven.
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 24 nov 2020, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Neem het nu even over op laptop, eerste bericht met de mobiel, waarmee ik het spreadsheet gemaakt heb.
Vergde wel het een en ander van mijn fijne motoriek.

voorwaarden voor een goede werking.
Maak de bandendruk op al de banden gelijk, en lagere druk geeft meer invering , dus nauwkeuriger meting.
Zet de camper op een vlakke en zoveel mogelijk waterpasse ondergrond.
Dan bepaal je eerst de nul-invering door een plankje op de bovenkant van de band te leggen, en de afstand te meten van onderkant velgrand tot onderkant van dat plakje. Hier kan ook al weer enige onnouwkeurigheid door ontstaan. dit vul je in in het bovenste gele vlakje.
Je mag ook tot midden van het wiel meten, maar dat is niet altijd zo duidelijk.
Dan meet je de afstand van de bovenkant velgrand tot de grond, en vult die in in de gele vlakjes.
Het spreadsheet rekent dan de invering van de bandwang voor je uit.
Alleen de gele cellen invullen, het spreadsheet is niet beveiligd, dus vul je direct de invering in bijvoorbeeld( maar waarom zou je) dan overschrijf je de formule die daar in staat.

Als iemand het gaat gebruiken, en aan het eind gaat wegen per wiel of as, dan wil ik graag vernemen , wat de afwijkingen zijn.
En ook als je al eens per as of wiel gewogen hebt, dan zou je deze methode kunnen gebruiken , en zien wat de verschillen zijn.

Je kunt ook maar voor een as bepalen, dan alleen as A invullen en as B leeg laten.
Ook een tandem-as kan zo de gewichtsverhoudingen bepaald worden, voordeel is dat die vrijwel altijd zelfde druk gebruiken.

Onnouwkeurigheden kunnen ontstaan door volgende oorzaken:

Bandendruk niet exact gelijk.
Onnouwkeurig aflezen van de meetlat of lint.
ondergrond niet vlak en of waterpas.
De berekening die ik maak is met een vuistregel, die mogelijk nog afwijkt van een ideale berekening.
Verschillende banden, die dus verschillend inveren onder zelfde gewicht.

Maar toch denk ik dat het soms een welkome aanvulling kan zijn.
Je hoeft niet meer voor elke kleine verandering , te wegen, en kan direct de verschillen vrij eenvoudig meten.
Dan aan het eind eenmaal wegen, om te zien of het werkt.

Maar ook wegen heeft zijn onnouwkeurigheden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Heb een gewichtsverhouding V2.0 ook in de map gezet. Daarin ook een 2e tabblad die de invering van een band , waar je de maten en gegevens van invult, uitrekent die hoort bij de maximum load van de band. Dan kun je de gevoerde bandendruk invullen en de huidige gemeten invering, en dan geeft het het gewicht dat dan op de band rust.

Is nog een proefversie, met nog meer aannames, dus nauwkeurigheidsgraad laag.
Maar je kunt er eens mee spelen.

In het eerste blad, is belangrijk dat alle banden de zelfde druk hebben, maar afwijking van de meter is niet erg, alle banden hebben dan de zelfde afwijking.
Dus bijvoirbeeld 2 bar lees je af, maar in werkelijkheid is dat 1,8 bar,maar alle 2 of 4 de banden hebben dan die 1,8 bar, dus de befekeningen blijven redelijk nauwkeurig werken.
In blad 2 is de nauwkeurigheid van de meter wel belangrijk, want de referentiedruk ( AT druk) is een waarde die bij de band gegeven wordt.
De nulmeting invering wordt ook uitgerekend, met zijn nodige onnouwkeurigheid, maar die moet je dan zelf overnemen in het gele vlak daarvoor, maar zelf meten is nauwkeuriger.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Metor »

Een handige tool om de drukverdeling te berekenen.
Een nadeel van V1.0 is dat je eerst alle banden op precies dezelfde druk moet zetten.
De druk in de voorbanden is meestal wat lager dan de achterbanden.
Is deze methode niet te veranderen door de bandendruk van alle banden in de sheet te kunnen invoeren?
Meten van de druk is handiger dan alles precies op dezelfde druk brengen.
Een juist algoritme samen met de velgrand metingen zou het dan ook moeten kunnen uitrekenen.
Of zit deze functie al in V2.0, tweede blad?
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Wat je wilt is in principe mogelijk, daarvoor zou ik de berekeningen uit blad 1 en 2 moeten combineren.
Dit verlaagt echter de nauwkeurigheidsgraad drastisch.
Zoals het nu is is blad 1 naar mijn idee best nauwkeurig, maar blad 2 al veel minder.
Combineren nog minder nauwkeurig.

Op gelijke druk brengen zou kunnen met een pomp met 2 slangetjes er aan ( of 4 voor 4 banden)
Of bij een tankstation en dan instellen en wachten op het belletje.Zal dan vast ook enige zweving in zitten.

Het doel is een juiste bandendruk met die gewichten bepalen, zonder per wiel te wegen.
Dan is een afwijking van 10 kg niet zo'n ramp, als de afwijking daarbij blijft.

Maar blijf vooral feedback geven, wie weet.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Metor, je opbouwende critiek heeft al nieuw idee opgeleverd.

Vaak wordt de camper naast alleen totaalgewicht, ook nog eens niet helemaal vol gewogen, zoals er mee gereisd wordt.
Dan kun je eerst de verdeling in de zelfde toestand als gewogen bepalen, en dan weet je welke invering van de banden, bij welk gewicht hoort. En dat waarschijnlijk nauwkeuriger dan in blad 2.
Daarvoor kan ik dan blad 1 uitbreiden.
Dan geef je op het gewicht dat je er in plaatst, de plaats moet je dan zelf onhouden, en meet weer opnieuw. Kun je er eindeloos mee doorgaan.
Bijvoorbeeld ga je eerst op de bijrijders-stoel zitten, en je eventuele partner ( m/v) meet dan de invering. Dan kun je de verschillen met " leeg" noteren , en ga je op de bestuurdersstoel zitten en meet weer. Watertank vullen en weer meten. Ook meerdere dïngen tegelijk , waar je eerst de gewichten van bepaald, kan ook, scheelt weer aantal malen meten.

Dan nog over de berekening. Daarin gebruik ik, wat ik ontdekt heb aan de hand van doorrekening, dat invering van de bandwang quadratisch verloopt met het oppervlak van loopvlak op de grond .
Extreem voorbeeld gewicht , dus oppervlak op de grond, 2x zoveel/ zo groot, geeft 2 x 2 = 4 x zoveel invering.
Exactere berekening zou zijn uit de overgangskromming van onbelaste straal naar vlak op de grond , geeft een binnencirkel, waaruit met hoekbereking de invering of oppervlak op de weg te bepalen is. Daaruit heb ik dan dat quadraat , of eigenlijk wortel berekening gehaald. ( I1/I2) ^ 0,5 x O1= O1.
O is oppervlak en I is invering, ^0,5 is tot de macht 0.5, wat het zelfde is als wortel. Maar mogelijk moet ik die macht nog fijntunen, naar ^ 0.48 of ^0.52.
Want het blijft een vuistregel, die ik bepaald heb uit het ingewikkelde verhaal.
Bij extreme invering zal het dus ook niet meer opgaan, dus je moet ook de druk niet extreem laag maken voor de test.

Genoeg fijne motoriek wel weer op mobiel nu, dus sorrie voor de schrijffouten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Gewichtsverhouding, als alleen totaalgewicht bekend is



Bericht door Metor »

Jadatis schreef:
do 26 nov 2020, 11:45
Dan nog over de berekening. Daarin gebruik ik, wat ik ontdekt heb aan de hand van doorrekening, dat invering van de bandwang quadratisch verloopt met het oppervlak van loopvlak op de grond .
Extreem voorbeeld gewicht , dus oppervlak op de grond, 2x zoveel/ zo groot, geeft 2 x 2 = 4 x zoveel invering.
Interessant. Als dat inderdaad zo is maakt het de berekening wel nauwkeuriger.
Als voorbeeld: Stel dat een band 500kg draagt en de invering van de bandwang is daarbij 1cm t.o.v. een band die geen gewicht draagt (bv vrijhangend). Nu wordt het gewicht verdubbeld naar 1000kg. Dan zou de invering moeten stijgen naar 4x1cm=4cm. Klopt dit en begrijp ik het goed? Intuitief lijkt me zoveel extra invering, maar intuitie kan bedriegen.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Volgens mijn conclusies wel, dus je hebt het goed begrepen.

Heb zelf bij mijn personenauto gemeten, en dat blijkt nog niet zo makkelijk nouwkeurig te doen.
Heb er foto's van gemaakt( best wel lastig met mobiel in ene hand en met de ander de winkelhaak recht tegen het plankje vasthouden.
Moet ze even op mijn onedrive zetten, om ze hier te kunnen invoegen, maar komt er aan.

Edit:Afbeelding

Hier een foto van de nulmeting, bij dit wiel tot het rondje in het midden gemeten, zoiets moet je zelf even bepalen .
De andere foto' staan in de submap die ik aangemaakt heb in de camperbscalc map, en dus via de link uit eerste post te vinden is.

Krijg het niet voor elkaar ,de foto weergeven hier met mobiel.
Maar detail geeft nulmeting 375mm en inveringmeting 366 mm, dus maar 9mm invering.
Ondergrond op onze pas aangelegde inrit niet vlak , dus mogelijk de verklaring, of ik heb ze wat hard staan met 2,6 bar, wat ik op de snelweg niet als oncomfortabel ervaar.
Maar zo er achter gekomen dat je er zomaar een paar milimeter naast kan zitten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Heb versie 3.0 maar gelijk in de submap gewichtsverhouding gezet( waar de 4 foto,s in staan).

Hierin wat geschoven , zodat alles beter bij elkaar staat. Maar belangrijkste is dat na eerste weging, kun je nu ook iets bijplaatsen( of er uit halen, dan min invullen), en opnieuw de inveringen bepalen.
Je kunt dan het geplaatste gewicht invullen, maar ook weglaten, als gewicht je niet bekend is.
Er worden dan verschillende berekening gemaakt, afhankelijk van of je toegevoegd gewicht wel of niet in vult. Je kunt ook niet invullen , en zien of gewicht van de uitkomst overeen komt met je gewicht.
Waarschijnlijk niet door de onnouwkeurigheden die er in de metingen en berekeningen onvermijdelijk zitten.

De uitkomst meer of minder gewicht schrijf je dan op. Zo kun je bijvoorbeeld 1 persoon ( als alle zelfde gewicht hebben) eerst op de ene plek zetten,daarna op de andere, en achteraf de gewichten optellen om zo totaalgewicht camper , en per wiel in gebruik te bepalen.

In 2e gedeelte geen percentages van totaal en as, om enig overzicht te houden. Indien gewenst kan dat er later toch nog bij.
Maar misschien moet ik het niet groter maken dan dat het is, eerst maar eens iemand zo gek krijgen, dat ie het gaat gebruiken.

Heb dit onderwerp ook op caravan-forum gezet, dus die daarvandaan komen, lees caravan ipv camper, en meest alleen as A invullen, of voor tandemasser, toch A en B. En eerst de kogeldruk van gewogen totaalgewicht aftrekken.
Ik denk dat zelfs voor een 3 wieler voertuig met gelijke banden te gebruiken is.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Over blad 2 waarin ik eerst de invering bepaal van de gebruikte band.

Daarvoor ga ik er van uit dat als maximum load gedragen wordt voor 160kmpu, met de referentie druk in de band, dat dan 20% van het vrij flexibele deel van de bandwang inveert.

Daarvoor eerst aan de hand van de maten de bandhoogte berekend ( SH voor section hight) en daar 1 inch is 25,4 mm vanaf getrokken, is deel in de velgrand en loopvlak plus profieldiepte.
Dan daar 20% van is de invering waar naar mijn conclusies de maxload op berekend is voor 160kmpu.
Voor 140kmpu mag de band meer inveren, dus de" for trailer use only" banden met snelheidscode N , die onder caravans soms gebruikt worden.
Dit heb ik in het spreadsheet nog niet verwerkt, ga ikk ook niet doen....denk ik, je moet dat blad zien als een toegift.

Maar toch even voorrekenen.
Grofweg maakt een wiel bij 140kmpu, 140/160 =0,875x aantal omwentelingen per tijdseenheid, dus mag de band 1/ 0,875 = 1,142 x zoveel inveren , dus x20% is 22,85%
Beetje minder omdat dan ook de afrol-omtrek ietsje minder wordt als de invering meer wordt.
Warmteproductie per tijdseenheid is wp per omwenteling x aantal omwentelingen per tijdseenheid.

Nou dan maar gelijk hoeveel maxload dat meer geeft, dus 1,14^0,5 = 1,069 x zoveel oppervlak op weg dus 6,9% meer maxload.
1 loadindex stap is ongeveer 3 % maxload erbij, dus N snelheidscode in zelfde maat en referentiedruk heeft 2 loadindex stappen hoger dan Q ( 160kmpu), en dat is in de regel dus ook zo bij " for trailer use only" banden met die snelheidscode N.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Gewichtsverhouding wanneer alleen het totaalgewicht bekend is



Bericht door Jadatis »

Ik heb versie 3.1 direct in de verzamelmap gezet.

https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... EEE092E6DC

Deze heeft bladbeveiliging, om overschrijven van formules te voorkomen.
Dus alleen de oranje en gele cellen zijn nu in te vullen, en een omkaderd notitievlak.
Dat kun je dan gebruiken om bij deel 2 ieder onderdeel daarvan gewicht en meergewicht ( of minder) op de individuële wielen, en omschrijving neer te zetten, voordat je het overschrijft met het volgende.

Op het eind kun je dat dan allemaal optellen, om zo je gewichten op reis te bepalen, en natuurlijk daar de beste bandendruk voor te berekenen.

Bladbescherming is zonder wachtwoord, dus voor de excel-specialisten, kunt het spreadsheet veranderen.

Heb het vertaald naar engels, om op amerikaans RV - forum te zetten , eens zien of ik wat Amerikanen zo gek kan krijgen het uit te testen.
Daarvoor hoefde ik alleen de text te vertalen, en mm in inch, en kg in lbs, te veranderen. Want de berekening blijft hetzelfde.

De Martianen onder ons kunnen in plaats mm en kg, de eenheden die op Mars gebruikt worden invullen, als je maar niet gaat mixen. :sick:

Maar als je in inches meet, dan kun je ook bijvoorbeeld 12 2/8 invullen, dan rekent excell dat zelf om naar 12,25. Hoefde ik in het spreadsheet dus geen moeilijke dingen voor te doen.

Beste is het spreadsheet eerst te copiëren, en een andere naam te geven, want gebruik je het in the claud, dan vind de volgende die het opent, jouw gegevens. Zo werkt dat nu eenmaal .
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Plaats reactie