Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Kroppie »

nee, door de spanningsval over de diode en de weerstand van het lampje[ vdr in de standbylader] is de spanning op de startaccu iets lager[+-0,7 volt] dan de spanning van de hhaccu, blijft over een mooie spanning voor de startaccu.

of in jouw geval in de draad van de 2e uitgang van de regelaar naar de startaccu enkel een [silicium]diode plaatsen, dan bereik je ook een daling van +-0,7 volt.[of 2 diodes in serie] dan houd je een prima druppelspanning over voor de startaccu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door AadenAnke »

bertt schreef:
do 19 nov 2020, 10:36
Aad, eerst losgekoppeld en laatste regel, ze staan aangekoppeld? :?:

Bert. Trouwens elke moderne auto kan geen maand stil blijven staan met aangekoppelde accu. Bijna allemaal laten het dan afweten.
Eerst losgekoppeld bedoel ik mij geen verbinding tussen HHA en SA!
Met aangekoppeld bedoel ik geen klemmen of zo los gewoon contactsleutel eruit meer niet!

Als ik de auto geen 3 weken kan laten staan heb ik er niets aan de wagen staat hier met regelmaat wel 5 of meer weken ongebruikt voor de deur.

Gr. Aad
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door veetee »

Prima ervaringen met de Votronic MPPT Duo. Ook aparte uitgang voor de startaccu, en instelbaar voor Pb, AGM (2 nivo's) en zelfs LiFePO4.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door hathi »

Aloys,maakt toch niet uit hoeveel kabelbrei er aan zit,je hebt enkel de voeding nodig,en dat kun je meten de rest moet je niet zien?
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door jan- »

Die tip van kroppie lijkt me wel praktisch. Dat gaat ook met verschillende soorten accu's werken.

Ik vraag me af of het met alleen 1 of 2 diodes werkt, want tijdens het starten kan de spanning flink zakken en ik vraag me af of een diode dan tegen die stroompiek kan.

Ik begrijp dat in die Votronic een zelfherstellende zekering zit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140530
https://www.aliexpress.com/item/32869766930.html
Makkelijk na te maken voor de hobbyisten: 1 weerstand, 1 zelfherstellende zekering en 1 (of 2?) diodes in serie.
Bijlagen
31098-small.jpg
31098-small.jpg (38.25 KiB) 468 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op vr 20 nov 2020, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Kroppie »

daarom dat halogeen lampje er tussen dat dempt de piek[+-stroomafhankelijke weerstand], en dan een diode die +-10 ampere kan hebben, heeft bij mij 14 jaar gewerkt.

https://www.reichelt.nl/nl/nl/schottky- ... JoQAvD_BwE

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 20 nov 2020, 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door JoopBrekken »

Bij mij gaat dit ook prima! Van een LFP HH accu ( 13,3 V in rust ) naar de startaccu (12,6V ).
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door jan- »

Ik had niet goed op zitten letten.
Tussen huishoudaccu en startaccu een diode met een lampje (of weerstand).
Of (zoals bij Aloys) tussen 2e uitgang van zonnepaneelregelaar en startaccu, alleen een diode om de spanning te verlagen.
Maar ik vraag me af of Aloys een 2e uitgang heeft op zijn huidige goedkope PWM zonnepaneel regelaar. En als deze er in zit, zit de extra diode er misschien al in.

Ik zou het raar vinden als een auto tegenwoordig standaard zoveel stroom lekt. Het is tegenwoordig met die slimme elektronica ook mogelijk om zuinige schakelingen te maken. Als je miljoenen auto's verkoopt en je kan een euro per auto besparen doordat op de parkeerplaats of de boot voor aflevering je niet de accukabel hoeft los te nemen, kan je dus ook een miljoen besteden aan een beter ontwerp.

Volgens mij zijn het vaak de extra zaken die ingebouwd worden, die voor sluipverbruik zorgen. Ik kreeg een kastje ingebouwd om te kunnen controleren of ik de spits zou gaan vermijden. Maar die trekt wel in 3 weken je accu leeg. Gelukkig had ik dit op tijd door. Maar ik denk dat garages door dit soort geklungel wel extra accu's hebben verkocht.

Verdere onverwachte sluipverbruikers waar ik mee te maken had:
Acculaders lekken soms ook iets van 50 mA als je niet aan de 230V staat.
Schakel je de koelbox volgens de gebruiksaanwijzing uit, trekt deze nog steeds 50 a 100 mA.
Maar die laatste zit niet op de startaccu.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Bert1953
Berichten: 4
Lid geworden op: za 01 aug 2020, 17:39

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Bert1953 »

Heb het zelfde euvel gehad met een nieuwe possl buscamper 03-2020.
Tot 2 keer toe lege startaccu, 2e keer nieuwe startaccu.
Autoradio was aangesloten op startaccu en speelde alleen als contact aanstond.
Heb tussen de Kenwood dbx7018 autoradio een schakelaar ingebouwd, zodat buiten het contact om muziek te horen is.
Als schakelaar uit staat loopt er geen stroom meer.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

Ik ben er nog mee bezig, maar druk én het is me een beetje te koud om buiten te knutselen :oops:
Mijn paneelregelaar heeft wel een 2e uitgang voor de startaccu, eens kijken of ik die niet gewoon kan doorlussen naar de tweede uitgang van mijn acculader (de homemade EBL) die weer is doorverbonden met de plus van de startaccu.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door jan- »

Het wil nog niet vlotten met het mooie weer, maar het zou toch nu wel warm genoeg zijn om te klussen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door gjvonk »

Bert1953 schreef:Heb het zelfde euvel gehad met een nieuwe possl buscamper 03-2020.
Tot 2 keer toe lege startaccu, 2e keer nieuwe startaccu.
Autoradio was aangesloten op startaccu en speelde alleen als contact aanstond.
Heb tussen de Kenwood dbx7018 autoradio een schakelaar ingebouwd, zodat buiten het contact om muziek te horen is.
Als schakelaar uit staat loopt er geen stroom meer.
Dat een radio geen stroom meer gebruikt als het contact uit staat klopt volgens mij niet helemaal: wij hebben onze autoradio aan laten sluiten op de huishoud accu. Na een accuwissel 'schoot' de radio 'terug' naar de standaard fabrieksinstelling: de demo modus. Hij blijft dus iets stroom gebruiken om instellingen vast te houden.

Daarnaast blijft de boordcomputer die datum en tijd aangeeft ook stroom gebruiken.

Overigens hebben wij juist om die reden de 2e aansluiting op de zonneregelaar aan laten sluiten op de startaccu (wel met een zwevende zekering erussen). Ook na een lange stalling periode hebben we nooit een lege start accu: de stalling is in een kas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

jan- schreef:
do 20 mei 2021, 22:43
Het wil nog niet vlotten met het mooie weer, maar het zou toch nu wel warm genoeg zijn om te klussen?
:mrgreen:

Om eerlijk te zijn, ik ben nog geen steek verder. Behalve dan dat ik de spanning van de startaccu in de gaten houd. Als ie te lang stil staat en het minder wordt dan 12,5V hang ik 'm aan de walstroom. Maar bij regelmatig gebruik geen probleem.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Atoz »

De oplossing zit in het antwoord op de volgende vraag:
Als je de eerste jaren dit probleem niet had, wat is er dan veranderd?

Mocht je ze nog niet hebben, een stroomtang voor gelijkstroom is aan te bevelen.
Want dat telkens loskoppelen van draden pakt het zoeken naar de daders er niet eenvoudiger op.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie