Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22941
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door PaulBng »

@Aloys Je weet ongetwijfeld dat de radio 2 voedingen heeft?


Paul
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door hathi »

Waarom geen massa schakelaar,? En als je het klokje of de radio een probleem vind,zet je deze op de HH accu,is tevens de beste / goedkoopste anti voertuig diefstal preventie,....als mijn camper na 3 maanden of langer,niet start, is geheid de start accu kapot,maar dat is meestal pas na 8/10 jaar, en word bij stilstand nooit geladen
Hans
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door CaradoT135 »

Aloys schreef:
do 19 nov 2020, 12:26
Nu is de radio aan de beurt. Die hing oorspronkelijk aan de canbus en ging zonder contact na 20 minuten vanzelf uit. Van mijn nieuwe radio is de aansluiting gemodificeerd, die hangt permanent aan de startaccu. En het frontje verwijderen heeft geen enkel effect, dus die moet nu eerst maar eens van de spanning af.
Toen ik mijn T135 kocht was dat het eerste wat ik heb gewijzigd, een constante draad van het EBL, gevoed door de HH accu naar het dashboard getrokken, waar ik de radio en de aansteker mee heb verbonden. Dan ben ik van die sluipverbruikers van mijn startaccu af.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door jasperenpriscilla »

Bij mij was de boosdoener een achteruitrijdcamera, netjes volgens het boekje aangesloten. Als alles uitstond bleek het ding toch stroom te verbruiken.
(heeft me vorige winter een accu gekost, terwijl er net een nieuwe accu inzat....)

Nu een schakelaar voor gezet. dan is hij echt uit.

Ik heb ook mijn verbuik gemeten voor de camper de stalling in ging 0.65mA (meet ik tussen pluspool en losgekoppelde plus accuklem, met alles uit.) Maargoed, wij hebben een fiat 290, dus voor pré electronische foefjes tijdperk.

Met dit verbruik zou het maanden goed moeten gaan. dus heb hem zo in de stalling geparkeerd.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door bertt »

De radio is maar net hoe die geinstalleerd is. In mijn Cathago is er wel over nagedacht, bij stilstand werkt ie op de HH accu, bij contact aan op de start.

Bert

Maar is het moeilijk om er iets tussen te zetten dat als de HHaccu's vol zijn geladen, hij verbonden gaat worden met de start? Andersom zit er toch al in?
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door veetee »

Waarom zou je de radio überhaupt op de startaccu willen hebben? Als de motor loopt wordt de hh accu toch geladen en dan maakt het niet uit waar die radio zit.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door henk en lila »

Het is natuurlijk leuk Aloys en je bent lekker bezig. Maar in jouw geval zou dat domme relais met de D+ er op beter een Cyrix zijn geweest. Dan houdt het zonnepaneel ook die 88 mA nog wel bij.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door bertt »

Veetee,
Als je langere tijd zonder stroom wat langer op een plek sta?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door veetee »

@Bert, dan wil je toch juist níet de radio op de startaccu? Lees mijn vorige antwoord nog eens... :wink:
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door bertt »

Inderdaad, verkeerd gelezen, sorry.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

Allemaal hartelijk dank zover! :D :bow:

De laatste resultaten, en een mogelijke oplossing.

De radio van de spanning af, dus ook de tweede draad voor het geheugen, scheelde welgeteld 5mA... :-?
We gingen dus van 63mA naar 58mA.
Die radio is overigens een lastig, gecompliceerd ding. Tientallen draden, meerdere plussen, extra unit voor de koppeling met de knoppen op het stuur. Ik denk dat een dikke gele draad de hoofdplus is. Maar ik heb niet zoveel zin om met die dradenbrij te gaan klooien.

Ik overweeg wat anders: ik heb 2 x 100Wp op dak met een voordelige PWM-regelaar. Dat is zo gekomen: in plaats van in 2012 € 100 extra uit te geven aan een MPPT-regelaar koos ik voor een tweede zonnepaneel. Dat zou me 100% extra stroom opleveren, terwijl de winst van van een MPPT-regelaar hoogstens 15 - 30% zou zijn.

Het idee is nu als volgt: een nieuwe MPPT-duoregelaar voor 2 accu's. Uitgang nr. 2 is standaard een 14,3V druppellader voor de startaccu, de andere uitgang laadt de AGM-accu met 14,7V. Omdat mijn lader voor aan de paal diezelfde mogelijkheden biedt (14,7V/17A naar accu 1, max. 14,3V/3A naar de startaccu), kan ik uitgang 2 gewoon doorverbinden met uitgang 2 op die lader. Die is via een bescheiden draad (slechts 3A) aangesloten op de startaccu, buiten het relais om. (Dan moeten de panelen wel van parallel naar serie, denk ik?)

Bijv. zoiets: https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... a-duo.html
of deze: https://www.ikwilzonneenergie.nl/Victro ... 2V/24V-20A
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51319
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Kroppie »

of een diode met een halogeenlampje, oftewel de z.g. standby lader, en verder alles laten zoals het is

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4052
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door DJSmiley »

Zowel die Solara als Victron zijn PWM regelaars.

De Epever DR2210N lijkt me een betere, dat is een MPPT regelaar. En die kun je ook nog voorzien van een mooi displaytje als t leuk vind ;)

Kijk alleen even hoe je panelen aangesloten zitten. Menig MPPT controller kan een hogere spanning aan. De panelen in serie zal zorgen dat de minimale spanning om (iets) te gaan laden sneller gehaald wordt dan wanneer je ze parallel zet.

Je zou zelfs met de DR1206N afkunnen, al verlies je dan wel iets op de piekmomenten (die is maximaal 10A, 130W. Maar goed, 200W op een plat dak zal, piek, niet hoger dan 170W komen en in de praktijk is 130-140W wel z'n max, behalve een keertje om 12.00 op de mooiste zomerdag)
(al houd ik zelf wat meer van overdimensioneren dan electronica op z'n max laten draaien, dus mijn voorkeur zou de 20A versie zijn)

Zo'n standby lader kan ook, alleen als je een LiFePO4 accu hebt/krijgt wordt het een ander verhaal (die wil je niet op een hoge spanning houden, maar zonder dat zal die standby lader niets kunnen laden). Maar met je huidige AGM is dat misschien wel de makkelijkste route
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Sluipverbruik startaccu Peugeot Boxer (2011)?



Bericht door Aloys »

Die twee had ik er zo even "uitgegoogeld" maar ik zal beter opletten op de type-aanduiding. Bedankt!
Kroppie schreef:
do 19 nov 2020, 16:29
of een diode met een halogeenlampje, oftewel de z.g. standby lader, en verder alles laten zoals het is
https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738
Gezien Jos, maar mijn lader heeft al die tweede uitgang voor de startaccu, en de paneelregelaar geeft 14,7V voor de AGM-accu en die 14,7V zou dan ook permanent op de startaccu staan. Gebeurt nu ook wel, maar alleen als we rijden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie