eind vorig jaar een nieuwe startaccu geplaatst in mijn Peugeot Boxer 3.0 van 2011.
Nu had ik de auto de afgelopen tijd een week of 3 ongebruikt bij huis staan, zonder stroom van de paal. Gevolg: de startaccu was te leeg om te starten.
Startaccu is door een relais losgekoppeld van de AGM huishoudaccu, die door mijn zonnepanelen op peil wordt gehouden. Maar een startaccu, die moet het normaal gesproken toch makkelijk een paar maanden uithouden zonder aan de stroom te staan? Denk aan stallingen zonder stroom.
Dus de min van de accu eens losgekoppeld en er een 10A multimeter tussen gehangen. Oeps, álles heeft invloed. Deur open/dicht, schuifdeur openen, de canbus-computer is er blijkbaar maar druk mee! Maar als je de auto een paar minuten met rust laat zakt de stroom naar 0,088A, 88mA dus. En dat was ie een uur later nog.
Extra info: radio staat uit, stopcontacten op het dashboard worden gevoed door de huishoudaccu (stekkers eruit getrokken), geen alarmsysteem.
Is 88mA nu een normale waarde? Iemand hier die dat ook wel eens heeft gemeten?
Vermenigvuldigd met 24 uur x 21 dagen kom ik na 3 weken op een stroomverlies van 44,352A. Dat lijkt mij teveel!