Renault Master automaat slaat op hol

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door durisotti »

Recentelijk reed ik in een Renault Master voorzien van een gerobotiseerde automatische versnellingsbak.
Deze bus was voorzien van draaistoelen en was dus ook voorzien van een speciale camper handrem.
Deze handrem is geen Renault onderdeel, maar gemaakt door een andere leverancier.
Vreemd genoeg was deze handrem niet voorzien van een schakelaar die het rode lampje aan laat gaan op het dashboard.
Dit heeft een zeer gevaarlijk gevolg !
Stap je uit met de auto in de versnelling, de 1, met de handrem er op, dan gaat de auto op een gegeven moment vanzelf wegrijden, de auto gaat zelfs extra gas geven en trekt de auto door de handrem heen.
Dit overkwam mij dus..
Als de handrem schakelaar correct is aangesloten gebeurd dit niet, dan "weet" de auto dat de handrem er op staat en geeft deze geen gas bij.
Iets om rekening mee te houden.

"Handig" detail van deze bus is dat je aan de versnellingspook niet kunt zien in welke stand deze staat, dat kan alleen via het display op het dashboard.
Dit display is niet zichtbaar als het stuur is ingedraaid, dan zit de spaak van het stuur er voor..
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Renault master automaat slaat op hol.



Bericht door jheeck »

durisotti schreef:
vr 13 nov 2020, 21:27
Deze handrem is geen Renault onderdeel, maar gemaakt door een andere leverancier.
Vreemd genoeg was deze handrem niet voorzien van een schakelaar die het rode lampje aan laat gaan op het dashboard.
Beunhazerij dus. Duimen dat deze knutselaar niet teveel van die constructies heeft geleverd, lijkt me zowel doodeng als levensgevaarlijk...
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Renault master automaat slaat op hol.



Bericht door isoplus »

Ik zal het morgen even proberen met mijn Ducato, ik ben wel eens wat slordig en zet het ding in het weiland in de 1 zonder de handrem aan te trekken en de voetrem te bedienen. Dat is stom, ik weet het maar ik heb sterk de indruk dat onze Ducato niet kruipt zoals vele volautomaten. Ik moet altijd iets brandstof geven voordat de koppeling inpikt, bij het bereiken van het stationaire toerental tijdens file rijden pikt de koppeling uit.
Maar ik zal dat dus even echt uitzoeken, nu is dat slechts een indruk.
Wel zegt Fiat de auto te parkeren in de 1 met de handrem aangetrokken, dat doe ik dus nooit, gewoon het ding in N en de handrem erop.
Bij parkeren op een steile bult gaat er een keg onder een wiel en draai ik het stuur van de weg af de berm in of stoep op. Dat doe ik al 60 jaar zo en rij al 40 jaar met automaten en de laatste 8 jaar met robotbakken.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Renault master automaat slaat op hol.



Bericht door durisotti »

Het nadeel van de robot bakken is dat ze geen P stand hebben, de handrem moet dus alles doen !
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Renault master automaat slaat op hol.



Bericht door jheeck »

Volgens mij kruipt de robotbak van de Ducato niet, maarrrrrr: Als bijvoorbeeld de airco aanslaat (bij klimaatregeling) en de accuspanning is laag dan zou de motorelectronica het toerental op kunnen jagen waardoor de koppeling aan kan grijpen.

Ik sta ineens niet meer voor 100% achter mijn vorige reactie.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Renault master automaat slaat op hol.



Bericht door durisotti »

De Renault Master gaat wel kruipen, en doordat de handrem er op zit, wat de auto dus niet weet..denkt de auto..ik wil wegrijden, maar er is weerstand..zware aanhanger, hellinkje..dus die gaat steeds meer gas bij geven om weg te rijden en trekt de auto dus zo door de handrem heen !
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door DucatoDolf »

Mag ik opmerken dat het überhaupt oerstom is om een auto met draaiende motor in de versnelling te verlaten? Ongeacht of de handrem goed werkt of niet? :|

Dat je deze situatie hebt ondervonden getuigd van een even grote stommiteit (die je uiteraard vergeven is) als de handrem. En waarom zou een robotbak bij stilstand in de versnelling koppelen? En uit zichzelf gas geven? En die pook dan? Ontwerp klinkt als een gevalletje Franse slag :lol3:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door durisotti »

Nou..de auto in de 1 laten staan en uitstappen..das een fout die iedereen kan maken..dat is ook het gevaarlijke er aan..het display met N of 1 was niet te zien door een ingedraaid stuur..
En ik had de automaat handel een tikje naar rechts gegeven om de N in te schakelen.. die handel komt dan weer terug in de middenstand..dus daar aan zie je niet in welke versnelling ie staat..deze handel schakelt van 1 naar N alleen in met de voet hard op de rem..met de voet gewoon op de rem gaat ie dus niet van de 1 in de N !
Is dus dikke ontwerpfout !

Dat geld ook voor de bediening van de verlichting van deze bus, die is ook niet te zien als je er in zit, zit achter een spaak van het stuur..
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door DucatoDolf »

Wat eem kakbus joh. Ik snap je foutje hoor, ben het met je eens dat het kan gebeuren. Heb dit jaar 2x m'n bus weg zien rollen bij pakje bezorgen. 2x zelfde adres, bij aankomst bleef ie op z'n plek, dus geen handrem aangetrokken :bang: Zie ik 'm zo naar achteren rollen :lol3: Gelukkig niks gebeurd.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door isoplus »

Nou, wellicht is het per Ducato verschillend maar die van ons blijft keurig staan als ik geen brandstof bij geef en de motor stationair loopt, ook als de motor koud is. Ik moet dus duidelijk in de automaat stand brandstof bijgeven om de koppeling te laten ingrijpen.
Dat het dom is om zoiets te doen dat begrijpt iedereen wel, het gaat er even om of het mogelijk is.
Ik heb het niet geprobeerd in de stand "handbediening" die gebruik ik echt nooit.
Bij onze Ducato is het niet echt makkelijk, maar bij de 500 tik je met gemak de pook aan en kunnen er onverwachte dingen gebeuren.
Die gaat dus altijd in N en op de handrem tijdens parkeren met draaiende motor, ooit ben ik al eens een oud barrel kwijt geraakt dat ik met draaiende motor ergens bij een haven geparkeerd had. Dus wordt er niet meer geparkeerd met draaiende motor terwijl de chauffeur niet aanwezig is :thumbup:
Voor de Ducato adviseert Fiat om de 1 in te leggen met je voet op de rem en dan het contact uit te schakelen en de parkeer rem in te schakelen.
Omdat ik het haat als anderen je auto met ingeschakelde versnelling een zetje geven, doe ik dat dus niet.
Ik hoor dat pieptoontje wel maar negeer het en zet de bak vrij en trek de parkeerrem aan, daar is dat ding voor.
Om de vragensteller te antwoorden, ik heb geprobeerd de Ducato in 1 automaat door de parkeerrem te trekken louter uit nieuwsgierigheid, met een beetje brandstof bijgeven lukt dat niet.
Bij Renault zou dat ook niet moeten lukken dus ergens is er iets niet goed met de afstellingen.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door Jan van Gemert »

Deze handrem is geen Renault onderdeel, maar gemaakt door een andere leverancier.
Die handrem is ook als origineel te krijgen, ik heb hem ooit toevallig voor een prikje kunnen kopen, met werkende schakelaar. Een andere camperbouwer heeft hem zelf even geleend en helemaal nagemaakt vanaf de bestaande handrem, met werkende schakelaar. Dat je de voet hard op de rem moet duwen om vrij te zetten herken ik ook niet, misschien iets mis met de remlichtschakelaar afstelling? Een P stand is er inderdaad niet, meestal zet ik hem weg door de motor uit te zetten in de eerste versnelling.
CeesJ
Berichten: 264
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 21:31
Locatie: Vianen Ut

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door CeesJ »

We rijden al 15 jaar met een Iveco Daily met een gerobotiseerde versnellingsbak, en net als Jan parkeer ik hem altijd in de 1ste versnelling zonder handrem. Alleen op een helling zet ik de handrem erbij. Met deze versnellingsbak heb je een droge plaatkoppeling, waardoor er geen sprake is van kruipen. Wat er gebeurd is met deze Renault lijkt een raadsel.

Grz. CeesJ.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door Kroppie »

renault: Reparaties En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Renault Master automaat slaat op hol



Bericht door Jan van Gemert »

Misschien heeft Kroppie gelijk. Vorige week moest de automaat robot gereviseerd worden: 1200 pietermannen en nu staat hij weer bij de garage, hopelijk alleen nog een keer ontluchten.
Plaats reactie