Accu te lage laadspanning tijdens rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

Hey allen,

de zoekfunctie geeft een foutmelding dus vergeef me als ik iets vraag dat (waarschijnlijk) al eerder voorbij is gekomen :angel:

Tijdens het rijden vandaag viel mij op dat de spanning op de accu('s) via het Calibra board op 12,0 V staat. Normaal is dat een stuk hoger, volgens mij vlak onder de 14V. Als ik stil sta en motor uit dan geeft de startaccu iets lager dan 13V. Dat laatste is prima maar die lage laadspanning klopt niet toch? Accu aan het eind van zijn Latijn?
Camper start nog prima overigens.

groeten,
Marinus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

massakabel tussen motorblok en chassis in orde ook de verbindingen daar aan schoon en goed contact?, ook de verbindingen aan het scheidingsrelais(cyrix) in orde, ook de poolklemmen op de accu,s corrosievrij en goed vast en ook het relais zelf en de zekeringen in de draden van en naar het relais in goede staat?

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 11 nov 2020, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door henk en lila »

Merk en type van het camper onderstel en bouwjaar is altijd handig

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

Oja, stom! Het is een Ducato Dethleffs 1.9TD uit 1992.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door dieseltje+ »

E.e.a. kan wel eens een combi probleem/storing zijn.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5#p1979065
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

Kroppie schreef:
wo 11 nov 2020, 20:21
massakabel tussen motorblok en chassis in orde ook de verbindingen daar aan schoon en goed contact?, ook de verbindingen aan het scheidingsrelais(cyrix) in orde, ook de poolklemmen op de accu,s corrosievrij en goed vast en ook het relais zelf en de zekeringen in de draden van en naar het relais in goede staat?

jos
Dank Jos!
massakabel is iig OK, daar heb ik pas naar gekeken.
verbindingen Cyrix weet ik niet, zal ik naar kijken. Kom ik lastig bij (toevallig gisteren gezien tijdens mijn zoektocht naar koplamp euvel). Misschien toch maar eens helemaal los schroeven maar weet niet zeker of dat verstandig is (om dat zelf te doen)... scheidingsrelais zelf kan ik denk ik niet zelf testen?

groeten,
Rinus
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

dieseltje+ schreef:
wo 11 nov 2020, 20:24
E.e.a. kan wel eens een combi probleem/storing zijn.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 5#p1979065
Dat hoop ik eigenlijk ook, ben ik in 1x van twee problemen af
Maar bedenk mij al schrijvende dat het koplampprobleem al in de zomer was. Die lage laadspanning zag ik vandaag voor het eerst. Ik kijk daar regelmatig naar tijdens het rijden.

groeten,
Rinus
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

Maar misschien wel iets losgetrokken in mijn zoektocht naar koplampdefect...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

scheidingsrelais testen?, zet bij draaiende motor en niet al te volle hh accu, een voltmeter op de plus aansluiting op het relais welke naar de startaccu gaat, en de min , dan meet je wat de startaccu/dynamo meet/doet b.v 14,2 volt, meet je nu op de aansluiting van het relais welke naar de hhaccu gaat en de min een lager voltage, dan is het relais of de verbindingen daar aan niet in orde want het verschil in voltage is het verlies, en zo kun je stapje voor stapje verder gaan tot je uiteindelijk het punt wat het probleem veroorzaakt vind, en ja soms moet je veel sleutelen om ergens bij te komen, en dat valt voor een 1992,er voertuig nog wel mee, moet je een moderner ding hebben kun je helemaal je lol op .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rinusf
Berichten: 90
Lid geworden op: za 16 sep 2017, 17:47

Re: Accu te lage laadspanning tijdens rijden



Bericht door rinusf »

Nog een korte terugkoppeling op een alweer wat ouder draadje. Ik vond een paar zwevende zekeringen in de buurt van de accu, bestemming onbekend. Deze zagen er niet goed meer uit. Heb ze vervangen waarna de laadspanning na de eerste 100 meter weer OK was. Ik heb ze er daarna niet meer uitgetrokken om te testen of dit het inderdaad was want op pad naar terschelling. Afijn euvel iig berholpen! Dank voor het meedenken :)
Plaats reactie