Gasverbruik Truma Combi 6

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Gasverbruik Truma Combi 6



Bericht door Tiemen »

Onze nog te leveren camper heeft een Truma combi 6 aan boord. In de specificaties wordt vermeld dat het gasgebruik tussen 160 en 480 gram per uur bedraagt. Ik neem aan dat dit (m.i. hoge) gebruik incidenteel is, bijvoorbeeld als de boiler wordt opgestart of wanneer de kachel wordt gebruikt.
Maar wat is het verbruik van de combi wanneer er geen warm water of verwarming wordt gevraagd.
Brandt er dan een constant een waakvlam, of wordt er bij warmtevraag de gasvlam opnieuw aangestoken door de 12 volt voorziening.
I.v.m. de aan te schaffen gasvoorraad probeer ik te achterhalen wat nu het gemiddeld verbruik per dag is.
En schakelen jullie de boiler s-nachts uit of laten jullie deze in bedrijf.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen?

Alvast bedankt,
Tiemen
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Pienmajer »

Mijn ervaring (wij leven duurzaam in de camper) : De Truma combi gebruikt behoorlijk wat gas als de verwarming aan moet. Als wij de hele dag moeten stoken, zijn onze twee (lpg) gasflessen in 10 tot 14 dagen leeg. Als we geen verwarming gebruiken, zetten we warm water/ de boiler alleen aan als we warm water nodig hebben. In ons geval voor af te wassen en te douchen. Onze Truma combi 6 heeft geen waakvlam. Dus alleen gas verbruik als verwarming of boiler aan gaat. Alleen iedere dag douchen en afwassen, dan doen we wel 4 weken met de twee gasflessen. We staan nu ivm Corona op een camping en gebruiken alleen warm water om af te wassen. Dan doen we wel 2 maanden of langer met de twee gasflessen, incl regelmatig koken.
Colee
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:24
Locatie: Duiven

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Colee »

Ook wij hebben een Truma CP 6.
Wat betreft verbruik sluit ik mij bij voorgaande aan .
Als we op wintervakantie in de Alpen zijn en het vriest overdag dan hebben we soms wel 2 flessen in de week nodig .

Groeten Coen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door TestCase »

Inderdaad, geen waakvlam. Bij ons gaat de boiler aan voor warmwater bij de afwas 's avonds, 5x per week, en de douche in de morgen om de dag, andere dag kattewasje met 'koud' water. Verder altijd uit.
Zonder verwarming, maar wel de koelkast op gas, 3 weken en 1 fles is leeg.
LPG kun je bijna overal tanken dus we doen het met 1 fles.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Tiemen »

Zetten jullie dan elke keer de boiler aan? Bijvoorbeeld een half uur voor het douchen. Of heb je er een soort tijdschakelaar tussen gezet?
Lijkt mij dat wanneer je wil douchen niet eerst een half uur wil wachten op warm water. Of zie ik dat, als beginnend camperaar, verkeerd?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door jheeck »

Het is een beetje plannen, ik vond dat zelf tot dusver niet zo'n bezwaar. Als je een 6E hebt en je hangt aan een voldoende zware stroompaal kun je 'm op electra aan laten staan.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Marco Polo »

Persoonlijke voorkeur.
Wij hebben een CP plus erop zitten waar een timer in zit maar na de koffie gaat de boiler handmatig weer aan als we willen douchen. Half uurtje later kan de eerste onder de douche.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door TestCase »

Er zit op die combi zelfs een klok thermostaat! 's Avonds programmeren opdat ik om 8.00 uur warmwater heb, boiler automatisch aan om 07:30.
Sta ik te koken dan boiler even aanzetten, hebben we warmwater na het eten. Kwestie van beetje plannen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Tiemen »

Beste mensen,

Het begint mij steeds duidelijker te worden. Jullie schakelen de boiler dus aan en uit om gas te besparen. Ik neem dan ook aan dat je hiermee de huishoudaccu ontziet.
Wat me nog niet duidelijk is, is het gebruik van de boiler wanneer deze in ruststand is.
Dan zal hij alleen aanslaan om het water op temperatuur te houden. Ik heb ergens gelezen dat de boiler zo goed geïsoleerd is dat de watertemperatuur ongeveer 1 graad per uur zakt. Kan het alleen niet meer terug vinden :sick:
Dat zou toch betekenen dat er weinig gas wordt verbruikt. Maar is dit ook zo. Ervaringen??
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Marco Polo »

Even een zijsprong.
Je watervoorraad is niet oneindig in de gemiddelde camper.
Je moet dus een beetje nadenken over je afwasjes en douchebeurtjes etc.
Is misschien fijn om je handen regelmatig met warm water te wassen maar met wat koud water gaat het ook.
Als je de verwarming gebruikt word het water sowieso ook mee verwarmd.
Alleen niet tot een specifieke temperatuur.
Ergo, waarom zou je de boiler de hele dag aan laten staan en je druk maken over stand by verbruik? ;-)
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door Tiemen »

@Marco,

Je hebt best gelijk. In onze caravan zat een watertank van 25 liter. Elke dag bijvullen. Moet straks dan ook voorzichtig zijn want het is natuurlijk heel verleidelijk met een voorraad van 120 ltr.
Maar ik ben iemand van “ meten is weten”. Puur nieuwsgierigheid. En bij mij (ons) gaat alles uit als we het niet-gebruikers, dus ook de boiler.
Maar ik ga er achter komen wat het verbruik is over de gehele dag is. :-B :-B
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door linus »

Ik heb meer dan één keer een volle fles in drie dagen leeggestookt :-B , natuurlijk bij minus temperaturen en langdurig verblijf in de camper (inclusief koken en en koelkast). S'zomers gaat een gasfles heeel lang mee.
Als we douchen willen gaat de boiler 20 minuten van te voren aan, gaat heel snel, daarna weer uit.
Misschien verbeeld ik me het maar heb de indruk dat franse en spaanse flessen langer meegaan....
Ik bezit naast twee luxemburgse flessen ook een franse, een spaanse en een duitse :crazy: en hoop in mijn volgende camper lpg flessen te hebben.
Toni
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door TestCase »

En sjouw geen 120L water mee, ik vind dat onnodig veel. 50L is zat en kun je best met 2 pers. van douchen en vaatwassen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Gasverbruik Truma combi 6



Bericht door PaulBng »

In mijn vorige camper zat ook een combi 6.

Net als @linus, bij temperaturen tegen het vriespunt aan, van vrijdag namiddag tot maandag morgen, gasfles leeg.

Nu was dat wel een fabrieks buscamper, en die zijn slecht geïsoleerd.
Waar ik de kans krijg, probeer ik dat te verbeteren.

Nu een diesel kachel, gasboiler. Fles gaat heel lang mee.


Paul
Plaats reactie