Aanschaf Volvo touringcar

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11653
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door de Jonckheer » ma 09 nov 2020, 8:18

We hebben het hier over oudere bussen en ja, dan is Volvo een aanrader. Niet omdat ik er een heb want dat is toeval omdat je bij de zoektocht naar een geschikte bus van die leeftijd niet veel keuze hebt.
Vroeger in Amsterdam reden daar hoofdzakelijk Daf bussen met een aantal Volvo gelede bussen (B10M). Die Daf's stuurden te zwaar en hadden een ongelukkige zithouding waardoor chauffeurs lichamelijke klachten kregen. Dan kon het gebeuren dat je van de bedrijfsarts een "mutatie Volvo" kreeg waardoor je alleen op Volvo bussen werd ingedeeld. Bij die Volvo bussen zat je veel beter achter het stuur en die kon je met 1 vinger besturen, waardoor je klachten vanzelf over gingen. Aan die Daf bussen heb ik trouwens een chronische slijmbeurs ontsteking overgehouden (wat ook nu nog af en toe opspeelt) zodat ik op een bepaald moment alleen nog maar met Volvo kon rijden. Latere Daf bussen waren veel beter op dat punt maar toen was het kwaad al geschied.
Ervaring is alles. Ik rijd nu al 13 jaar na mijn uitreding bij het GVB als touringcar chauffeur en heb daarbij met vele merken bussen gereden. Ook daarbij komt Volvo positief naar voren al heb ik niets tegen een nieuwe Setra dubbeldekker wat beter rijd dan menig personenauto. Maar toch, er is geen robotbak te vinden die beter schakelt dan die van Volvo.
kampo houd zich bezig met vrachtwagens en daar is niks op tegen maar een vrachtwagen is geen bus dus schoenmaker blijf bij je leest . .
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/

AadenAnke
Berichten: 4862
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door AadenAnke » ma 09 nov 2020, 10:21

Vroeger zeg voor 2000 dus in de vorige eeuw werden bussen gebouwd om lang mee te gaan. OV bussen van 20 jaar kregen nog hele grote beurten en deden dagelijks dienst. Maar helaas meestal geen bagage ruimte onder de bus. Wel ondervloer motoren. In het OV toen standaard DAF gebouwd bij Den Oudsten in Woerden. Ivm Europese regels kreeg je aanbestedingen eerst bij aankoop van materieel. Volvo en Mercedes kwamen meer in zicht maar helaas werden de bussen niet meer gebouwd om erg lang mee te gaan. Stad en streekbussen zou ik niet aan beginnen afgeragd en opgereden. De motoren mishandeld elke ochtend opnieuw koud starten met veel gas/toeren luchtdraaien en zodra de remmen los zijn vol gas naar het beginpunt. Oorzaak de gemeten opstap en rijtijden. Touringcars werden/worden beter behandeld! Helaas worden die ook steeds gebouwd voor een korte leven. Dit mede ivm regels bij aanbestedingen en milieu. Zoals ook Nico al zegt er zijn zeker nog wel mooie en goeie te vinden maar veel meer waar je met een boog omheen moet lopen. Heb je 2 rechter handen en ruimte, tijd, zin en staat je partner er achter is het leuk om te doen! Denk niet dat je voor een dubbeltje klaar ben er gaat serieus geld in zitten. Maar als Anke het zou zien zitten ging ik toch eens rond bellen naar wat kleinere tourboeren die ik ken :cheers:


Gr. Aad

isoplus
Berichten: 4583
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door isoplus » ma 09 nov 2020, 10:27

Mooi :wink: , iemand vraagt tips voor de aanschaf van een bus, je moet wel een geduldig mens zijn want echt nuttige de tips blijven uit.
Tussen de regels door is te lezen dat je er slechts wat over kunt zeggen als je tot het gilde van buschauffeurs behoort wat natuurlijk volslagen onzin is.
Waarschijnlijk kunnen de meeste chauffeurs je wat vertellen over de rijkwaliteiten en dan nog moeten ze ervaring hebben met oudere bussen.
Over de techniek en roetsgevoeligheid zou ik mijn informatie halen bij iemand die het onderhoud van deze oudere bussen gedaan heeft of nog doet, daar wordt je wijzer van :thumbup:

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4580
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door kampo » ma 09 nov 2020, 10:39

@De Jonckheere
Is het uberhaupt nodig of zoek je een sterk argument om een andere forumdeelnemer zijn kennis te betwisten ? Je vergist je misschien, hoe vaak moet ik dit nog herhalen, misschien wel meer met bussen bezig als jij of gewoon voldoende kennis zowel van bussen als van transporters als van vrachtwagens. Andere forumdeelnemers zijn er gewoon, met meer zelfbouwprojecten achter de rug, als je zou denken. Daarover opbieden is iets voor oude mannen op pensioen, net zoals steeds en altijd opnieuw en opnieuw over eigen voertuig of beroep.
Een oldtimer fan ben ik niet, zeker niet om een camper van te bouwen, die zijn me te duur want zoveel tijd en energie hebben de meeste zelfbouwers niet. Ik heb veel afgebroken projecten gezien wegens onderschatting van restauratiekosten en werk.

Als je een oude Volvo touringcar helemaal wil ophemelen omdat je er zelf één hebt dan mag je dat gerust :-B
Zelf zou ik eerder een modernere intercity ombouwen als een oude hoogdekker.
Een touringcar rijdt veel beter als een stadsbus en is dus ideaal voor lange afstanden en veel rijden. Maar is dat wat deze TS wenst te doen ? Of die ouder touringcar goed rijdt weet je pas als je ook eens met een nieuwere gereden hebt. Dan stel ik vast dat het eerder nostalgie is als goed rijden.

De lage binnenhoogte van een touringcar vindt ik het grootste probleem bij camperombouw, net zoals de zijdelingse bagagerekken met aircokanalen. In de koffers is er veel plaatsverlies.

De lagere vloer en instap bij stadsbussen en intercitys is beter als bij een touringcar, zeker als je een garage voor fietsen gaat maken. Veel stadsbussen rijden minder comfortabel, maar zeker niet allemaal.
Dat je de koffers van een touringcar echt nodig hebt voor een camper klopt niet. Voor de plaatsing van de technieken zijn veel andere oplossingen mogelijk.
Groeten Kampo

AadenAnke
Berichten: 4862
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door AadenAnke » ma 09 nov 2020, 10:48

Misschien iets beter tussen de regels lezen. Er staat toch echt wel nuttige informatie als je overdenkt een bus te kopen :hug:

Gr. Aad

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4580
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door kampo » ma 09 nov 2020, 10:49

@Meine
Dat is nogal een statement over een andere forumdeelnemer.
Je denk blijkbaar ik het merk Evobus niet ken. Wil je zoals oude mannen dat kunnen gaan opbieden ?
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11653
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door de Jonckheer » ma 09 nov 2020, 11:22

Dat je de koffers van een touringcar echt nodig hebt voor een camper klopt niet. Voor de plaatsing van de technieken zijn veel andere oplossingen mogelijk.
Water en afval tanks zijn groot, tenminste, als je niet met zoiets als een cassettetoilet bezig wilt. En wat gedacht van die enorme wielbakken in het interieur? Die nemen abnormaal veel ruimte in. Dan hebben we het nog maar niet over de rest van de apparatuur die je in moet bouwen en die in het geval van een stadsbus allemaal in het interieur moet komen zoals extra accu's, omvormer, etc. Kortom, je bent gewoon meters interieur kwijt.
Die opmerking over oude mannen laat ik maar van mij af glijden, dat lijkt mij een gebrek aan argumenten want je weet immers helemaal niet hoe en wat die oude mannen in hun leven allemaal hebben gedaan en gebouwd. Dat oude mannen vaak heel veel ervaring hebben opgebouwd is kennelijk niet relevant.
Je gaat er kennelijk van uit dat TS korte stukjes gaat rijden. Misschien is dat zo, misschien ook niet en rijd hij naar de Algarve en weer terug zoals ik 4 keer heb gedaan en dan is een comfortabele bus wel een prettige bijkomstigheid. Dan valt een lagevloer stadsbus met een korte veerweg wat mij betreft af.
En een touringcar hoeft helemaal niet slecht en duur te zijn, de mijne kocht ik voor €6000 en daar mankeerde niets aan. Een toevalstreffer? Mogelijk wel ja maar dat geeft meteen aan dat het wel degelijk mogelijk is om een goede bus tegen een goede prijs te kopen. Dus om op voorhand te stellen dat het allemaal rotzooi is wat klauwen geld kost op op te knappen vind ik nergens op slaan met alle respect.
Bij mij krijgt dat allemaal het voordeel van de twijfel, zou je ook eens kunnen proberen . .
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/

Meine
Berichten: 3812
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door Meine » ma 09 nov 2020, 11:28

kampo schreef:
ma 09 nov 2020, 10:39

Een touringcar rijdt veel beter als een stadsbus en is dus ideaal voor lange afstanden en veel rijden. Maar is dat wat deze TS wenst te doen ? Of die ouder touringcar goed rijdt weet je pas als je ook eens met een nieuwere gereden hebt. Dan stel ik vast dat het eerder nostalgie is als goed rijden.

De lage binnenhoogte van een touringcar vindt ik het grootste probleem bij camperombouw, net zoals de zijdelingse bagagerekken met aircokanalen. In de koffers is er veel plaatsverlies.

De lagere vloer en instap bij stadsbussen en intercitys is beter als bij een touringcar, zeker als je een garage voor fietsen gaat maken. Veel stadsbussen rijden minder comfortabel, maar zeker niet allemaal.
Dat je de koffers van een touringcar echt nodig hebt voor een camper klopt niet. Voor de plaatsing van de technieken zijn veel andere oplossingen mogelijk.
Toch maar even wat dingen rechtzette. De vering van een touringcar is altijd beter als die van een lijnbus. Een lijnbus heeft een veel stuggere vering omdat deze anders zichzelf rechtsvoor stukschuurt bij het aanremmen bij het halteren. Dat is een duidelijk voelbare concessie aan comfort.

Uitgezonderd bij dubbeldekkers is de stahoogte bij touringcars ruim voldoende. Echter vertaalt dat zich in een totale hoogte van het voertuig zo tussen de 3.75 m en 3.90 m. Bij bepaalde merken wordt die stahoogte bereikt door een loopgoot, die bussen zijn natuurlijk minder geschikt als camper.

Bij de touringcar is achter de luiken een zee van ruimte. Ook de wielkasten zitten onder de vloer. Een lagevloerlijnbus heeft 4 gigantische bulten in de "woonruimte" staan, de wielkasten. Dat kost je erg veel binnenruimte. Een touringcar heeft een brandstoftank tot ca. 800 liter. Even in Luxemburg tanken en je komt de hele vakantie door.

Hier in de Eifel rijd ik nog parttime op de bus. Allemaal oudjes van 10 jaar+. Voornamelijk Intouro's en Citaro's. Deze laatst is een lagevloerbus. De achteras loopt U vormig onder de lage vloer door en de aandrijf techniek is daardoor onnodig ingewikkeld. Bij het busbedrijf waar ik rijd liggen stapels van deze kapotte assen. Heb je zo'n bus als camper dan kan dat veel geld kosten.

De lijnbussen hebben doorgaans een volautomaat, qua verbruik en rijsnelheid zijn die bussen in het nadeel. Waar ik rijd zijn wat hellingkjes tot 14%. De bak gaat daar niet goed mee om.

Kortom, Nico is ervaringsdeskundige, zijn ideeen zijn goud waard voor toekomstige buscamperbouwers. Of het per se een Volvo moet zijn? Als er een ster voorop staat heb je ook iets goeds naar mijn mening.

Vopper
Berichten: 1576
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door Vopper » ma 09 nov 2020, 11:33

@Kampo

Je vergeet een heel belangrijk argument, KOSTEN! Niet iedereen heeft een bak geld om een perfecte camper te bouwen volgens de laatste normen en eisen en weet ik wat nog meer.
Verder proef ik een antipathie tegen oldtimers.
Ik rij als hobby in een oude legerjeep, en die zuipt olie, maar rijdt voor mij goed genoeg.
Wanneer ik vanwege het olieverbruik een motorrevisie laat uitvoeren gaat me dat bakken met geld kosten en kan ik de hobby wel vergeten! Dat ga ik dus niet doen en roep nu maar dat ik een milieuvervuiler ben enz., het zal mij worst wezen.
Als iedereen volgens jouw normen zou handelen was het aantal campers op de weg veel minder. :bang: (misschien wel jouw bedoeling)? :wtf:

:wave: Vopper
Laatst gewijzigd door Vopper op ma 09 nov 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1mei dag van het pensioen🤓

Meine
Berichten: 3812
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door Meine » ma 09 nov 2020, 11:35

Heb je het tegen mij? :wtf:

Vopper
Berichten: 1576
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door Vopper » ma 09 nov 2020, 11:37

Nee, tegen kampo :oops:
:wave: , Vopper
1mei dag van het pensioen🤓

AadenAnke
Berichten: 4862
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door AadenAnke » ma 09 nov 2020, 11:57

Je kent het gezegde toch beter een ster in de voorruit dan op de gril. Of was het anders om :bow: :lol3:
Wat betreft de bagage luiken of je die wel of niet nodig hebt. Ze geven in iedergeval je de mogelijkheid de wagen als vrachtwagen te registreren in Nederland ivm de houder schap belasting wel het overwegen waard. De wielkasten van een lage vloer bijna een meter hoog en dan de splitlevel achter gedeelte hoger en schuin oplopend nee ik ging voor een bus met bagage luiken zonder loopgoot.
Evobus dat is toch de importeur van Mercedes bussen uit Nijkerk?
Wat betreft het comfort een lijnbus is ontworpen en gebouwd voor comfort en er is voor de chauffeur ook rekening mee gehouden dat hij hele dagen achter het stuur zit. Stad/streekbussen voor de passagier korte afstanden veel bochten en hobbels dus stug het zijn toch maar korte stukjes. Voor de chauffeur hele dagen maar korte stukjes dus vaak ff er achter vandaan dus minder comfort. Vrachtwagen voor de chauffeur best comfort de vrachtruimte stug bestemd voor vracht die klaagt niet dus minder geschikt als camper in de standaard uitvoering. Koop je nieuw kan je alles afstemmen op jouw wensen. Met een 4e of meer vorige eigenaars is dat lastig.

Kort om een bus als camper voor mij een touringcar met bagage ruimte onder de vloer. De busbouwer zou voor mij belangrijker zijn dan merk van de drive line. Afkomst van de bus bijvoorkeur van een klein bedrijf waar nog met vaste chauffeur op de wagen wordt gewerkt en waar hij nog in bedrijf is. Van het achterterrein van een handelaar hoeft niet verkeerd te zijn maar liever niet. Ga je het doen dan heb je tijd, ruimte en vooral veel zin nodig. Denk er niet te licht over maar zie ook niet alleen beren op de weg. Heb in de afgelopen 45 jaar veel tijd achter het stuur door gebracht. Het meeste achter dat van bussen. Voor mij persoonlijk was de beste die ik de mijne (chauffeurs in loondienst hebben de gekke gewoonte om de wagen van de baas als privé eigendom te beschouwen) mocht noemen gebouwd bij Smit op basis van DAF met een easy shift

Gr. Aad

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 4787
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door seth_space » ma 09 nov 2020, 19:10

Er zijn in ieder geval voldoende Volvo bussen te koop. ( ook Denemarken en zelfs uit Portugal, gunstig ivm roest???)
https://autoline.nl/-/bussen/VOLVO/B10--c65tm2819m4761
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4580
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf Volvo touringcar

Bericht door kampo » di 10 nov 2020, 7:38

@Meine
Een goede aanvulling :thumbup:
Zo krijgen we in dit draadje een mooie opsomming van de punten waar je rekening mee moet houden bij de keuze van het basisvoertuig.
Wat ik zie is dat veel van die 12m voertuigen vooral lang op locatie blijven staan en weinigen daarmee "zwerven" Is ook logisch.
Voor een strandvakantie ben je beter af met een lijnbus omwille van het ruimtegevoel ondanks de wielkasten en het vele in en uitstappen, vaak met een hele bende kinderen. Surfplanken op het dak enz.
Eigenlijk zal het camper gebruik bepalend zijn voor welk type je best koopt. Ik blijf erbij dat een intercity een goed compromis kan zijn.

Als ik de inhoud van de koffers van de zelfbouw touringcars bekijk zie ik vooral veel lucht (en rommel). Het volume werd helemaal niet optimaal gebruikt en is dus wat mij betreft niet noodzakelijk.
Mijn ervaring is dat je met goede planning ook alles in het interieur en ondervloer kwijt kan. Je kan eens naar een truckcamper gaan kijken om te zien wat mogelijk is.

Wat rijeigenschappen betreft is een touringcar in goede staat altijd beter als een lijnbus, zo simpel is het.


@Vopper
Het budget is altijd een probleem want niemand heeft een ezeltje dat dukaten kan sch...
Een gebruikte touringcar is meestal duurder als een gebruikte stadsbus.
Momenteel zijn basisvoertuigen allemaal goedkoop want een Euro 3 , 5 of 5 wil niemand nog hebben.
Door de Corona zijn er NU echte koopjes te doen.

Wat de aankoop betreft, het zijn allemaal bedriegers. Zo goed als geen onderhoud gedaan en in heel slechte onderhuidse staat.
Je kan maar beter met een specialist gaan kijken en de nodige tijd uittrekken voor de grondige inspectie. Dat hebben de verkopers niet graag, begrijpelijk.
Als je uit het wereldje komt, en heel veel vrije tijd hebt, dan kan je een paar zaken goedkoper doen, maar voorzie een groter onderhoud en herstelling budget als voor een Ducato...

Ik heb niets tegen een oldtimer maar in de meeste gevallen is dit economisch een slechte keuze voor een 12m camper project. Waarom heb ik al geschreven. Heeft niets met antipathie te maken. Enkel met centen en gebruik.

PS: Niet vergeten camper=maximum 12m
Laatst gewijzigd door kampo op di 10 nov 2020, 7:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo

Plaats reactie