Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Heb ik dat.
Mijn camperbus fiat ducato 230 14 2.8 jtd 2001
Zojuist in 1 x goed gekeurd, ik denk nou doe gelijk het hele pretpakket even.
Dus alle filters en olie vernieuwd,
Opweg naar mijn familie halverwege een hoop herrie en kabaal, alsof er geen olie in zit of iets ergers
Heb nooit problemen gehad verder, ik had dus bij de materialenzaak gezegd doe maar de beste olie die voorgeschreven staat. .
(Ben dus zojuist door rijkswaterstaat gratis naar n carpool verplaatst)
Nu kunnen het dus n paar dingen zijn,
Verkeerde olie, erg vreemd kreeg andere olie als normaal mee, er stond namelijk c3 op en veel auto merken maar geen fiat..
Senario 2: mijn carterpan lekte langs n bout op en heb voor de verandering vloeibare pakking gebruikt ipv een originele zoals n voorgaande keer, had sterk t gevoel er teveel op gesmeerd te hebben want met aandraaien, kwamen er stralen uit geperst, en waarschijnlijk dus ook naar binnen, kan dit kwaat.?
En zelfs uit de peilstokhouder komt rook uit..
Help
Mijn camperbus fiat ducato 230 14 2.8 jtd 2001
Zojuist in 1 x goed gekeurd, ik denk nou doe gelijk het hele pretpakket even.
Dus alle filters en olie vernieuwd,
Opweg naar mijn familie halverwege een hoop herrie en kabaal, alsof er geen olie in zit of iets ergers
Heb nooit problemen gehad verder, ik had dus bij de materialenzaak gezegd doe maar de beste olie die voorgeschreven staat. .
(Ben dus zojuist door rijkswaterstaat gratis naar n carpool verplaatst)
Nu kunnen het dus n paar dingen zijn,
Verkeerde olie, erg vreemd kreeg andere olie als normaal mee, er stond namelijk c3 op en veel auto merken maar geen fiat..
Senario 2: mijn carterpan lekte langs n bout op en heb voor de verandering vloeibare pakking gebruikt ipv een originele zoals n voorgaande keer, had sterk t gevoel er teveel op gesmeerd te hebben want met aandraaien, kwamen er stralen uit geperst, en waarschijnlijk dus ook naar binnen, kan dit kwaat.?
En zelfs uit de peilstokhouder komt rook uit..
Help
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
Re: Graag jullie mede speculaties
Precies genoeg uiterraard
Als ik m start lijkt t alsof er n klep is gebroken..
Kan die vloeibare pakking de boel verstoppen, dat er geen olie rond gaat?
Als ik m start lijkt t alsof er n klep is gebroken..
Kan die vloeibare pakking de boel verstoppen, dat er geen olie rond gaat?
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Graag jullie mede speculaties
Binnen de "C"-groep zijn er vervolgens verschillende gradaties: C1 en C2 hebben een betrekkelijk lage viscositeit om het brandstofverbruik bij het rijden van korte ritten te beperken, C3 en C4.zijn meer gericht op slijtagebescherming. De recent ingevoerde C5 specificatie staat een nog lagere viscositeit toe om verdergaande beperking van brandstofverbruik en CO2 uitstoot mogelijk te maken.
Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.
Tja, lastig te zeggen maar vloeibare pakking in je oliereservoir is niet echt bevorderlijk lijkt me en kan al snel voor een verstopping zorgen. Filter of ergens in een astap kanaal. Niet best. Maar is natuurlijk geheel afhankelijk van de hoeveelheid troep die erin is gekomen.Er kwamen stralen uitgeperst..
Kun je de herrie wat beter omschrijven.. of een opname maken en bijv via youtube plaatsen?
Hoe snel klinken de ratels of wat dan ook.
Je denkt aan een klep.. waarom: komt het geluid van bovenop de motor of lager, voorkant, achterzijde etc.... kortom, omschrijf.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Graag jullie mede speculaties
Ik word zojuist door n vriend naar huis gesleept kom er op terug
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
Re: Graag jullie mede speculaties
er kan natuurlijk ook een klodder van die vloeibare pakking een oliekanaal naar een lager verstopt hebben, van alles is er dan mogelijk, inspecteren is het best echter niet het simpelst, maar wat verwacht je als het teveel van die pakking er al met indraaien van de bout met stralen eruit geperst word, en om uw vraag of dit kwaad kan?? te beantwoorden , ja zeker heel veel kwaad.
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 nov 2020, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Graag jullie mede speculaties
Je bent een aantal maanden terug flink met de distributieriem aan de slag geweest, toch iets niet goed gegaan?
Aan de olie kan het niet liggen, een 2.8 JTD is geen hoogtoerig juffertje maar een vrij zwaar gebouwde traditionele dieselmotor. De carterpan is zoals de naam zegt alleen een pan waar olie in zit.
Worden geen oliekanalen doorheen geleid. Neem aan dat je niet het onderblok er af heb gehad en dat met veel vloeibare pakking aangebracht hebt.
Laat je ons weten wat de oorzaak is als je het gevonden hebt?
Je bent niet erg mazzel met je camper als ik je posts van het laatste half jaar doorlees.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aan de olie kan het niet liggen, een 2.8 JTD is geen hoogtoerig juffertje maar een vrij zwaar gebouwde traditionele dieselmotor. De carterpan is zoals de naam zegt alleen een pan waar olie in zit.
Worden geen oliekanalen doorheen geleid. Neem aan dat je niet het onderblok er af heb gehad en dat met veel vloeibare pakking aangebracht hebt.
Laat je ons weten wat de oorzaak is als je het gevonden hebt?
Je bent niet erg mazzel met je camper als ik je posts van het laatste half jaar doorlees.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Graag jullie mede speculaties
Aan die oliebeurt die je gedaan hebt zal het niet liggen, de kans dat er vloeibare pakking in je oliekanaal zit is ook nihil.
Verdenk ook je eerdere werkzaamheden.
De bout van het carter afdichten zonder de juiste ring is trouwens absoluut not done.
Daarvoor vloeibare pakking gebruiken is prutswerk.
Verdenk ook je eerdere werkzaamheden.
De bout van het carter afdichten zonder de juiste ring is trouwens absoluut not done.
Daarvoor vloeibare pakking gebruiken is prutswerk.
Re: Graag jullie mede speculaties
Kraker, ik heb toch wat wantrouwen voor wat je gedaan heb. Dapper dat je filters ed gewisseld heb, maar als ik dan lees dat je vloeibare pakking (waarom) heb gebruikt en er stralen tussen uit kwamen, dan ben je toch echt niet goed bezig.
Door de olie op zich kan het niet komen is mijn idee.
Omdat er "stralen" vloeibare pakking uit kwamen, durf ik de volgende vraag te stellen.
Op sommige oliefilters zit een folie ter bescherming, die heb je toch wel verwijderd? Geen olielampje gaan branden?
Ik hoop oprecht dat het goed voor je afloopt.
Bert
Door de olie op zich kan het niet komen is mijn idee.
Omdat er "stralen" vloeibare pakking uit kwamen, durf ik de volgende vraag te stellen.
Op sommige oliefilters zit een folie ter bescherming, die heb je toch wel verwijderd? Geen olielampje gaan branden?
Ik hoop oprecht dat het goed voor je afloopt.
Bert
Re: Graag jullie mede speculaties
Iets met de distributie, klep een zuiger geraakt lijkt mij.
Overigens waarom zou je vloeibare pakking zo dik aanbrengen?
Overigens waarom zou je vloeibare pakking zo dik aanbrengen?
Re: Graag jullie mede speculaties
Aangezien die vloeibare pakking er zo lekker uit kwam aan de buitenkant, zal er evenveel aan de binnenkant losgekomen zijn. Lekker in de olie van het carter. Die olie wordt ook naar/door het filter gepompt. Verstopt oliefilter met alle gevolgen van dien? Er kwam rook uit de pijlstokhouder? Te hete olie bij gebrek aan doorstroming?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Graag jullie mede speculaties
Rook uit de peilstok kan ook een verstopte carterventilatie zijn.
Blaast het er echt uit?
Draai ook de oliedop er eens af met draaiende motor en kijk of hij enorm blaast uit het gat
Blaast het er echt uit?
Draai ook de oliedop er eens af met draaiende motor en kijk of hij enorm blaast uit het gat
Re: Graag jullie mede speculaties
Die koperen ring heb ik vernieuwd, doe ik normaal ook met de pakking, alleen bij het keuring station rade ze mij vloeibaar aan te gebruiken..Bas vd laar schreef: ↑di 03 nov 2020, 20:25Aan die oliebeurt die je gedaan hebt zal het niet liggen, de kans dat er vloeibare pakking in je oliekanaal zit is ook nihil.
Verdenk ook je eerdere werkzaamheden.
De bout van het carter afdichten zonder de juiste ring is trouwens absoluut not done.
Daarvoor vloeibare pakking gebruiken is prutswerk.
En eerdere werkzaamheden, ik heb na die distributie al wel bijna 8000 km probleemloos gereden
(zelfs nog me koppeling vernieuwd)
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
Re: Graag jullie mede speculaties
Het was hele dunne vloeibare pakking, pot met kwast
Maar ik heb de carter eraf en zie geen pakking resten, echter wel metaal
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper