Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
-
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Die 60 graden zal dan zijn met nieuwe lagerkapbouten, opdat ze enigszins oprekken. Ik denk dat dit betekent dat die bouten in principe éénmaal gebruikt mogen worden. Ik zou gebruikte bouten niet nogmaals 25Nm én 60 graden aandraaien, maar 50 a 60 Nm mét loctite. Maar ook dat is weer beun de haas he...
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Kan ik de bouten wel nogmaal gebruiken?
Oké bedankt voor t antwoord, vandaar dat het wel erg losjes aanvoelde.
Oké bedankt voor t antwoord, vandaar dat het wel erg losjes aanvoelde.
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Als je de lagerhouder van de krukas bedoelt dan kan het kloppen dat hij niet zo heel vast zit,
omdat het lager vastgelopen is geweest maar aandraaien helpt dan niet meer.
Ben.
omdat het lager vastgelopen is geweest maar aandraaien helpt dan niet meer.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Je kunt beter even vertellen wat je precies aan het doen bent, dus ook wat je nieuw plaatst en wat je wilt hergebruiken.
Zoals het nu gaat krijg je verwarring, immers wat jij los noemt kan een ander niet echt beoordelen vanachter een beeldscherm.
Lagers hebben een gespecificeerde speling, dat vind je in een technisch boek over Fiat. daar zijn er diverse van en anders kijk je op het net of je iets vindt. Ook het aantrekkoppel en de manier van aantrekken wordt behandeld, hier wordt de term beun de haas gebruikt maar veel van deze mensen weten uit ervaring hoe zoiets werkt. Vaak hebben die ook wel praktisch gerichte oplossingen.
Heb je helemaal geen ervaring met zulk werk dan heb je gewoon begeleiding nodig en wel ter plekke, hands on!
In ieder geval moet je onbeschadigde bouten gebruiken waarvan de schroefdraad goed gangbaar is, immers loopt de moer zwaar over de bout dan wordt je misleid door het verkeerde aantrekmoment.
Of je de oude bouten gebruikt is een keuze die je zelf moet maken, heb je voldoende budget dan neem je nieuwe, zit je toch al krap dan gebruik je de oude. Je hebt dan meer kans dat ze breken of niet goed vast komen te zitten, dat die bouten breken komt zelden voor overigens.
Belangrijk is dat je de rondheid van de kruk meet en de juiste lagerschaal gebruikt i.v.m. de speling, te weinig speling veroorzaakt uitlopen van het lager en te veel speling laat het lager stuk slaan.
Zoals het nu gaat krijg je verwarring, immers wat jij los noemt kan een ander niet echt beoordelen vanachter een beeldscherm.
Lagers hebben een gespecificeerde speling, dat vind je in een technisch boek over Fiat. daar zijn er diverse van en anders kijk je op het net of je iets vindt. Ook het aantrekkoppel en de manier van aantrekken wordt behandeld, hier wordt de term beun de haas gebruikt maar veel van deze mensen weten uit ervaring hoe zoiets werkt. Vaak hebben die ook wel praktisch gerichte oplossingen.
Heb je helemaal geen ervaring met zulk werk dan heb je gewoon begeleiding nodig en wel ter plekke, hands on!
In ieder geval moet je onbeschadigde bouten gebruiken waarvan de schroefdraad goed gangbaar is, immers loopt de moer zwaar over de bout dan wordt je misleid door het verkeerde aantrekmoment.
Of je de oude bouten gebruikt is een keuze die je zelf moet maken, heb je voldoende budget dan neem je nieuwe, zit je toch al krap dan gebruik je de oude. Je hebt dan meer kans dat ze breken of niet goed vast komen te zitten, dat die bouten breken komt zelden voor overigens.
Belangrijk is dat je de rondheid van de kruk meet en de juiste lagerschaal gebruikt i.v.m. de speling, te weinig speling veroorzaakt uitlopen van het lager en te veel speling laat het lager stuk slaan.
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
TS is hierin voldoende gewaarschuwd denk ik
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Even de techniek terzijde. Ik heb grote bewondering voor het feit dat de TS gewoon de gok waagt. Kapot is ie toch al, wellicht is het voor een appel en ei te fiksen.
Zoals wel al vaker is geopperd in dit topic, wat is de oorzaak? Dat lijkt me wel vrij essentieel. Stel dat de reparatie met een nieuwe lagerschaal en verversen van de olie gewoon succesvol is (ik acht die kans nog vrij groot ook). als je de oorzaak niet wegneemt is hij binnen 50km weer naar zijn grootje.
Hoe wordt de Olie rondgepompt? gaat daar wellicht iets mis? was het inderdaad het gevolg van snoeihard op zijn staart trappen tijdens de roetmeting? Waarbij een al falend lager het nog zwaarder kreeg?
Ik heb het idee dat de TS een verrekte handige is. En het ontbreekt een beetje aan specialistische kennis, deze kun je prima online opdoen. En ja het gaat sneller met een echte ouderwetse monteur erlangs. maarja die heeft niet iedereen voor het oprapen. Dus doet hij wat ik ook zou doen, vragen vragen vragen.
Ik heb op deze manier ook wel eens een versnellingsbak en een koppakking vervangen. beide met positief resultaat. dus TS ga lekker door. ik ben heel benieuwd of je het probleem weet te tackelen! een nieuw blok kan je altijd nog erin hangen.
Zoals wel al vaker is geopperd in dit topic, wat is de oorzaak? Dat lijkt me wel vrij essentieel. Stel dat de reparatie met een nieuwe lagerschaal en verversen van de olie gewoon succesvol is (ik acht die kans nog vrij groot ook). als je de oorzaak niet wegneemt is hij binnen 50km weer naar zijn grootje.
Hoe wordt de Olie rondgepompt? gaat daar wellicht iets mis? was het inderdaad het gevolg van snoeihard op zijn staart trappen tijdens de roetmeting? Waarbij een al falend lager het nog zwaarder kreeg?
Ik heb het idee dat de TS een verrekte handige is. En het ontbreekt een beetje aan specialistische kennis, deze kun je prima online opdoen. En ja het gaat sneller met een echte ouderwetse monteur erlangs. maarja die heeft niet iedereen voor het oprapen. Dus doet hij wat ik ook zou doen, vragen vragen vragen.
Ik heb op deze manier ook wel eens een versnellingsbak en een koppakking vervangen. beide met positief resultaat. dus TS ga lekker door. ik ben heel benieuwd of je het probleem weet te tackelen! een nieuw blok kan je altijd nog erin hangen.
-
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Ik zou niet twijfelen en ze opnieuw gebruiken, wel de schroefdraad vetvrij maken en loctite gebruiken tegen het loslopen. Het zal wellicht niet volgens de voorschriften zijn, maar ik heb 35 jaar sleutelervaring en ik denk vaak praktisch .
Wat Isoplus zegt is wel verstandig: hoe zien de lagervlakken van de krukas er uit, en zijn die nog op maat? Opmeten met een schuifmaat geeft (ondanks de nauwkeurigheid van 0,05 mm) toch een vrij grof beeld, beter is een micrometer te gebruiken. Maar als je die niet hebt, tja, dan moet je wat he?
Wat je kunt doen is plasti-gauge gebruiken (https://nl.rs-online.com/web/p/clearanc ... lsrc=aw.ds)
Je doet zo'n semi plastisch strookje tussen de lagerschalen en het loopvlak van de krukas, zetten de kappen op moment vast (zonder loctite) en weer los, en de breedte van het stripje geeft aan wat de speling is. Op basis daarvan kun je de checken of de speling nog in de toleranties past.
Zoals ik al aangaf is het belangrijk om na te gaan of de oliekanalen open zijn (of er niet een propje vloeibare pakking ergens zit). Ik zou met de lagerkap verwijderd perslucht op het oliegaatje zetten, en ik zou verwachten dat de lucht (of aanwezige olie) er dan bij de oliepomp uit komt (dus de omgekeerde weg aflegt).
Vervolgens de lagerkappen idealiter met inloopolie op de loopvlakken monteren, of anders met gewone olie.
Misschien zal de motor niet opnieuw 200.000 km lopen, maar als de krukas nog goed is en je spelingen kloppen (en de smering is in orde), dan moet het toch weer vele tienduizenden kilometers vooruit kunnen.
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Ja mooi , de oorzaak was te weinig olie door de lekke carterpan afdichting, want mijn keuring station is in de achterhoek eenmaal daar aangekomen vanuit Ijsselstein, lekte hij daar de vloer best snel vol, had er uiterraard gelijk olie bij moeten doen die rit na huis.. Erg stomjasperenpriscilla schreef: ↑vr 13 nov 2020, 15:56Even de techniek terzijde. Ik heb grote bewondering voor het feit dat de TS gewoon de gok waagt. Kapot is ie toch al, wellicht is het voor een appel en ei te fiksen.
Zoals wel al vaker is geopperd in dit topic, wat is de oorzaak? Dat lijkt me wel vrij essentieel. Stel dat de reparatie met een nieuwe lagerschaal en verversen van de olie gewoon succesvol is (ik acht die kans nog vrij groot ook). als je de oorzaak niet wegneemt is hij binnen 50km weer naar zijn grootje.
Hoe wordt de Olie rondgepompt? gaat daar wellicht iets mis? was het inderdaad het gevolg van snoeihard op zijn staart trappen tijdens de roetmeting? Waarbij een al falend lager het nog zwaarder kreeg?
Ik heb het idee dat de TS een verrekte handige is. En het ontbreekt een beetje aan specialistische kennis, deze kun je prima online opdoen. En ja het gaat sneller met een echte ouderwetse monteur erlangs. maarja die heeft niet iedereen voor het oprapen. Dus doet hij wat ik ook zou doen, vragen vragen vragen.
Ik heb op deze manier ook wel eens een versnellingsbak en een koppakking vervangen. beide met positief resultaat. dus TS ga lekker door. ik ben heel benieuwd of je het probleem weet te tackelen! een nieuw blok kan je altijd nog erin hangen.
Ik heb nieuwe bouten besteld, komen maandag pas binnen, fijn weekend allemaal
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
-
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Heb je dan geen olielampje gezien?
Meestal leidt een slechte carterpanpakking niet tot zoveel lekkage, omdat de olie lager staat dan de pakking...
Meestal leidt een slechte carterpanpakking niet tot zoveel lekkage, omdat de olie lager staat dan de pakking...
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
lijkt me ook verstandig, zo duur zijn zulke bouten nu ook weer niet.
en ook ik bewonder het lef van TS!!
en ook ik bewonder het lef van TS!!
Paul.
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Het lijkt er het meest op dat bij het olieverversen de rubber afdichting van het oliefilter na montage is blijven lekken.
Ik heb het al eerder genoemd hier, de kruktap(pen) moeten zeker nagekeken worden op beschadigingen, maat en onrondheid.
Ik heb het al eerder genoemd hier, de kruktap(pen) moeten zeker nagekeken worden op beschadigingen, maat en onrondheid.
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Kijk dat bedoel ik met juiste informatie geven! Je hebt desgevraagd ook al eens geantwoord dat het oliepeil goed was op de peilstok.
Met wat je nu vertelt twijfel ik er niet aan dat de oorzaak gebrekkige smering is, en niet het gebruik van te veel vloeibare pakking.
Nou ja we komen ergens en dan kan je ook beter geholpen worden.
Je hebt ook geen rood lampje gezien om te waarschuwen voor te lage druk zei je eerder. Dat zou kunnen omdat weinig olie in het carter snel te heet kan worden en versleten lagers houden daar niet van.
Toch zou ik dat oliedruk signaal maar eens controleren, dat lampje moet branden als je het voertuig op contact zet zonder te starten. Brandt het niet dan is de druksensor kaduuk of gemanipuleerd, dat gebeurt wel eens in de handel om een voertuig toch kwijt te kunnen.
De olie boringen doorblazen moet je sowieso doen, nog belangrijker is om de overige lagers ook maar even te inspecteren, je bent nu toch bezig en het carter ligt open.
Alleen de speling met de hand beoordelen voldoet niet, je moet de staat van de lagerschalen bekijken.
Ik vind het wel dapper wat je doet, maar als het doel is het ding lopend te maken en dan op te ruimen(inruilen) begrijp ik dat je dat zonder hoge kosten wilt doen, echter als je zelf nog wat langer van je camper wilt genieten zou ik het in ieder geval zorgvuldig doen. Nieuwe bouten kopen was in ieder geval al een goed idee van je.
Ga rustig door met vragen stellen hier en succes.
Met wat je nu vertelt twijfel ik er niet aan dat de oorzaak gebrekkige smering is, en niet het gebruik van te veel vloeibare pakking.
Nou ja we komen ergens en dan kan je ook beter geholpen worden.
Je hebt ook geen rood lampje gezien om te waarschuwen voor te lage druk zei je eerder. Dat zou kunnen omdat weinig olie in het carter snel te heet kan worden en versleten lagers houden daar niet van.
Toch zou ik dat oliedruk signaal maar eens controleren, dat lampje moet branden als je het voertuig op contact zet zonder te starten. Brandt het niet dan is de druksensor kaduuk of gemanipuleerd, dat gebeurt wel eens in de handel om een voertuig toch kwijt te kunnen.
De olie boringen doorblazen moet je sowieso doen, nog belangrijker is om de overige lagers ook maar even te inspecteren, je bent nu toch bezig en het carter ligt open.
Alleen de speling met de hand beoordelen voldoet niet, je moet de staat van de lagerschalen bekijken.
Ik vind het wel dapper wat je doet, maar als het doel is het ding lopend te maken en dan op te ruimen(inruilen) begrijp ik dat je dat zonder hoge kosten wilt doen, echter als je zelf nog wat langer van je camper wilt genieten zou ik het in ieder geval zorgvuldig doen. Nieuwe bouten kopen was in ieder geval al een goed idee van je.
Ga rustig door met vragen stellen hier en succes.
Laatst gewijzigd door isoplus op vr 13 nov 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Overigens 60graden bij een zeskante bout is heel simpel.
Trek ze op juiste voorspan koppel aan en zet een streepje bij een hoek van je zeskant bout.
Draai vervolgens 1 vlak aan. Dus een vlak is je streepje gepasseerd. (goed opgelet janmetdoka
zeskant = 6 x 60graden is 360graden geheel rond.
In dit voorbeeld zet je een streepje bij punt A en je draait de bout aan tot punt B op het streepje zit.
Controleer vooraf nauwkeurig de schroefdraad van de onderste lagerhouder en zorg ook dat daar geen vuil in zit. Als er olie of vuil zit kan de bout reeds zijn voorspan moment bereikt hebben voordat de delen aanliggen. Iets wat je vooral met kopbouten nogal eens tegenkomt. Jouw lagerhouder zit waarschijnlijk verticaal naar boven en zal dus leeglopen. Is afhankelijk van de ligging van de motor uiteraard.
Als je het koppel hebt bereikt dienen de delen perfect op elkaar te liggen. Het hoekmoment zorgt alleen nog voor de juiste spanning op de bout.
Trek ze op juiste voorspan koppel aan en zet een streepje bij een hoek van je zeskant bout.
Draai vervolgens 1 vlak aan. Dus een vlak is je streepje gepasseerd. (goed opgelet janmetdoka
zeskant = 6 x 60graden is 360graden geheel rond.
In dit voorbeeld zet je een streepje bij punt A en je draait de bout aan tot punt B op het streepje zit.
Controleer vooraf nauwkeurig de schroefdraad van de onderste lagerhouder en zorg ook dat daar geen vuil in zit. Als er olie of vuil zit kan de bout reeds zijn voorspan moment bereikt hebben voordat de delen aanliggen. Iets wat je vooral met kopbouten nogal eens tegenkomt. Jouw lagerhouder zit waarschijnlijk verticaal naar boven en zal dus leeglopen. Is afhankelijk van de ligging van de motor uiteraard.
Als je het koppel hebt bereikt dienen de delen perfect op elkaar te liggen. Het hoekmoment zorgt alleen nog voor de juiste spanning op de bout.
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 13 nov 2020, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 4:41, 1 keer totaal gewijzigd.