Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Voordat ik nieuwe spullen ging bestellen zou ik eerst de boel uitelkaar gaan halen en meten.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Kraker: als je nieuwe drijfstangbouten gebruikt, let dan op: er zit vandaag de dag veel kaf onder het aftermarket koren!
Persoonlijk, als ik er van overtuigd ben dat een gemonteerde bout de originele fabrieksbout is, gebruik ik hem opnieuw.
Wel nieuwe moeren.
Helaas is de treksterkte niet effe snel te verifiëren, maar alleen met het oog zie je soms al verschillen.
Leg de nieuwe en de oude bout naast elkaar en bekijk/meet ze secuur.
Persoonlijk, als ik er van overtuigd ben dat een gemonteerde bout de originele fabrieksbout is, gebruik ik hem opnieuw.
Wel nieuwe moeren.
Helaas is de treksterkte niet effe snel te verifiëren, maar alleen met het oog zie je soms al verschillen.
Leg de nieuwe en de oude bout naast elkaar en bekijk/meet ze secuur.
Peugeot Expert L2H2 2009
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Ik heb niet alle berichten gelezen maar heb wel een tip: als ie weer in elkaar zit en het weer doet meet dan de oliedruk. dat lampje gaat alleen branden als de druk nagenoeg 0 is dus als die gaat branden onder het rijden ben je te laat. Dus wees zo verstandig een oliedrukmeter te monteren, kost weinig en kan je veel ellende besparen. Ik begrijp ook niet dat niet elke auto dat gewoon standaard heeft.
Het kan wel wat hebben als de smering goed is. Ooit had ik een Austin Healey 3 litre met een totaal versleten motor waar zo ongeveer de krukas in lag te dansen maar tegelijk ook niet stuk ging. Een Moto Guzzi 1000 die ik kocht met een rammelende motor bleek een paar slechte legerschalen te hebben wegens olietekort. Een setje nieuwe schalen erin en heb ik er 11 jaar mee gereden zonder makke en zonder gerammel.
Het kan wel wat hebben als de smering goed is. Ooit had ik een Austin Healey 3 litre met een totaal versleten motor waar zo ongeveer de krukas in lag te dansen maar tegelijk ook niet stuk ging. Een Moto Guzzi 1000 die ik kocht met een rammelende motor bleek een paar slechte legerschalen te hebben wegens olietekort. Een setje nieuwe schalen erin en heb ik er 11 jaar mee gereden zonder makke en zonder gerammel.
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
de foto van de lagerschalen zegt genoeg de lagers hebben meegedraaid in de drijfstang, drijfstang is heet geweest en ter hoogte van de pasvlakken is de drijfstang gekrompen en niet meer rond,ook de krukas is vast en zeker niet meer aan de maat.
de kosten 40/50 euro drijfstanglager+ drijfstangbouten+motorolie = pakweg 100 euro kunnen het putje in.
gr
Theo
de kosten 40/50 euro drijfstanglager+ drijfstangbouten+motorolie = pakweg 100 euro kunnen het putje in.
gr
Theo
Theo
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Mee eens.
Maar kraker is op de I did it my way toer.
Heb ik geen probleem mee, is ook soort van learning curve.
Hier zeggen we: Loat den kearl mooi knooi'n, heej kump d'r vanzölf wal agter.
KWW Kiek'n Wat Wot
Maar kraker is op de I did it my way toer.
Heb ik geen probleem mee, is ook soort van learning curve.
Hier zeggen we: Loat den kearl mooi knooi'n, heej kump d'r vanzölf wal agter.
KWW Kiek'n Wat Wot
Peugeot Expert L2H2 2009
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Hebben jullie foto' s gezien van de lagers? De links een aantal paginas terug doen het niet.
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
ook zit er nog meer in een dieselmotor dan drijfstang lagers, krukaslagers, nokkenas lagers , zuigers, en nog veel meer, en alles vind geen of te weinig olie leuk, ook de oliepomp zelf niet .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Ik ben gewoon een rechtdoorzee mannetje en hou mij aan de regels opgelegd door RDW wel zo netjes en iedereen krijgt hetzelfde product waar hij ook laat keuren.travelscout schreef: ↑vr 13 nov 2020, 10:40Met die unitrates voor apks zullen de meeste klanten niet eens in de gaten hebben dat ze voor dit sustantieele deel van de APK, wel betalen.....enfin.
Als altijd: iedereen moet zelf maar weten of ze weer braaf hun voertuig bij de dealer aan willen bieden voor de APK. Maar het verband voor een beschuldiging van frauduleuze handelingen van mensen die de manager uit hangen, is hier en in dit verband, wel opvallend.
Dit zou zo moeten zijn maar er zijn nog steeds bedrijven die het niet zo nauw nemen en bewust sjoemelen dat zorgt er dan weer voor dat mensen die wel tegoeder trouw zijn worden weggezet als afzetters en regelneukers het zij zo.
Het wordt vervelend als je net aangekochte gekeurde dieselcampertje het laat afweten en je er achter komt dat er niet zo “strak “ gekeurd is dan wordt er wel anders gepiept.
En inderdaad roetmeting komt nu nog sporadisch voor maar als het moet dan moet het.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Maar toch komt het helaas wel voor dat er afgekeurd wordt en bij een herkeuring op verzoek van de klant door de rdw alsnog goed gekeurd wordt! Maar wie laat dat doen en neemt het risico van de daar aan verbonden kosten voor lief. Moet je wel heel zeker weten dat je goed zit! Vraag mezelf soms weleens af hoe vaak gebeurd dat? Aan de andere kant de keuringsbevoegdheid is natuurlijk wel een wezenlijk deel van het inkomen van een garage bedrijf
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Elke afkeur die door de klant wordt opgehaald moet ook afgemeld worden bij het RDW deze voert hier ook steekproeven op uit dat geeft controle op “afkeuren” om wat te verdienen.
Apk afkeur zonder afgifte officieel rapport is een no go want daarmee ontzeg je de controlerende instantie het toezicht de zogenaamde “kladjes” waar je het apktarief voor moet betalen zijn ook “fraude” in de ogen van RDW.
Maar weer even on topic denk ik zo
Ik gok nog geen 10 km voor het lager er weer uit ligt (ooit een standaard maat drijfstanglager op een ondermaat kruktap gezet en was gewoon vervanging uit voorzorg met zuigerveervervanging nog geen 6 km toen nokte ie al) was vanaf fabriek dus al ondermaat de rest van de kruktappen waren standaard die fout nooit weer gemaakt alle motoren daarna altijd met plastigage speling gemeten.
En meegedraaid drijfstanglager is einde oefening drijfstang.
Apk afkeur zonder afgifte officieel rapport is een no go want daarmee ontzeg je de controlerende instantie het toezicht de zogenaamde “kladjes” waar je het apktarief voor moet betalen zijn ook “fraude” in de ogen van RDW.
Maar weer even on topic denk ik zo
Ik gok nog geen 10 km voor het lager er weer uit ligt (ooit een standaard maat drijfstanglager op een ondermaat kruktap gezet en was gewoon vervanging uit voorzorg met zuigerveervervanging nog geen 6 km toen nokte ie al) was vanaf fabriek dus al ondermaat de rest van de kruktappen waren standaard die fout nooit weer gemaakt alle motoren daarna altijd met plastigage speling gemeten.
En meegedraaid drijfstanglager is einde oefening drijfstang.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 16 nov 2020, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Kiek doar hej gliek in, loa mien toch, vaak zun ze te bange
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
Oje ik vond t prijsverschil ook nog al extreem, heb de goedkoopstebennieh schreef: ↑vr 13 nov 2020, 17:55Kraker: als je nieuwe drijfstangbouten gebruikt, let dan op: er zit vandaag de dag veel kaf onder het aftermarket koren!
Persoonlijk, als ik er van overtuigd ben dat een gemonteerde bout de originele fabrieksbout is, gebruik ik hem opnieuw.
Wel nieuwe moeren.
Helaas is de treksterkte niet effe snel te verifiëren, maar alleen met het oog zie je soms al verschillen.
Leg de nieuwe en de oude bout naast elkaar en bekijk/meet ze secuur.
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper
Re: Verkeerde olie oorzaak probleem Fiat Ducato 2.8JTD (2001)?
net als de rest heb je gelijk, wat ik ook wel steeds meer begon te realiseren, maar niet geschoten altijd misdethleffsi6810 schreef: ↑vr 13 nov 2020, 18:20de foto van de lagerschalen zegt genoeg de lagers hebben meegedraaid in de drijfstang, drijfstang is heet geweest en ter hoogte van de pasvlakken is de drijfstang gekrompen en niet meer rond,ook de krukas is vast en zeker niet meer aan de maat.
de kosten 40/50 euro drijfstanglager+ drijfstangbouten+motorolie = pakweg 100 euro kunnen het putje in.
gr
Theo
Ik had dus t kapotte lager vervangen met nieuwe + nieuwe bouten,
Dacht doe de andere drie ook gelijk, die er dus zonder enige moeite netjes zaten, maar moest dus de krukas draaien om bij de middelste te komen en af en toe wat op en neer gedraaid om te kijken of de lagers goed zaten voor aandraaien..
Eenmaal klaar voel ik bij de laatste drie dus wel wat heen en weer speling en bij de eerste niks, vertrouwde het niet en dus die weer open gehaald en ja hoor nieuwe lagerschalen alweer flink beschadigd..
Dus tja kga nu maar even een schone ruimte creëeren om het hele blok alsnog te demonteren en fixen, daarna weet ik teminste de echte staat van het blok ipv de mogelijk uit de lucht gegrepen staat door verkoopbelang van het dus tijdelijke vervang blok
Fiat ducato 14 230 2.8 JTD 2001 camper