trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
betreft: hand geschakelde Fiat Ducato, euro 6 motor, 2018. Bij het bergopwaarts rijden (steile klim) en na het nemen van een haarspeldbocht wordt er trekkracht gevraagd van de motor. Na het nemen van de bocht is na terugschakelen het toerental van de motor laag. Bij het opnieuw gasgeven reageert de motor traag, of wel de trekkracht van de motor laat op zich wachten de rijsnelheid van de auto loopt terug wat als zeer hinderlijk wordt ervaren. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?
Rijervaring: reeds meer dan 20 jaar, ook met vorige Fiat, binnen en buiten Europa. Het boven beschreven verschijnsel doet zich alleen met deze nieuwe camper voor.
Rijervaring: reeds meer dan 20 jaar, ook met vorige Fiat, binnen en buiten Europa. Het boven beschreven verschijnsel doet zich alleen met deze nieuwe camper voor.
Re: trekkracht Ducato na het terugschakelen in de bergen
misschien even aangeven welke motor je hebt
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: trekkracht Ducato na het terugschakelen in de bergen
Als het goed is heb je op je dashboard een knopje voor rijden in de bergen, gebruik je dat wel?
Ik heb wel een robot versnellingsbak maar dat gaat in de bergen uitstekend mits ik dat schakelaartje gebruik, zie instructies van Fiat.
Zodra je de rem bedient bij het naderen van de bocht schakelt het ding terug en ben je dus gesteld voor het weer optrekken na de bocht.
Als dat bij jou niet zo werkt maar even een dealer opzoeken en er naar laten kijken.
Ik heb wel een robot versnellingsbak maar dat gaat in de bergen uitstekend mits ik dat schakelaartje gebruik, zie instructies van Fiat.
Zodra je de rem bedient bij het naderen van de bocht schakelt het ding terug en ben je dus gesteld voor het weer optrekken na de bocht.
Als dat bij jou niet zo werkt maar even een dealer opzoeken en er naar laten kijken.
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
hij heeft een handgeschakelde bak
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Je zit in de verkeerde versnelling. Vooruitkijkend weet je toch wat er komt en welke versnelling nodig is. Op tijd terugschakelend kom je de bocht uit en kun je gasgeven zonder eerst nog te moeten terugschakelen. Ik heb maar een euro 0 met 116 Pk en maar 245 Nm koppel, maar heb dit probleem niet.Kcid schreef: ↑ma 02 nov 2020, 14:53Bij het bergopwaarts rijden (steile klim) en na het nemen van een haarspeldbocht wordt er trekkracht gevraagd van de motor. Na het nemen van de bocht is na terugschakelen het toerental van de motor laag. Bij het opnieuw gasgeven reageert de motor traag, of wel de trekkracht van de motor laat op zich wachten de rijsnelheid van de auto loopt terug wat als zeer hinderlijk wordt ervaren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Ja dat heb ik wel begrepen, maar terugschakelen voor de bocht is handmatig niet verboden toch?
Met mijn vorige handgeschakelde Ducato (2007) ging dat prima, het zit denk ik in de elektronische regeling, het e-gaspedaal geeft ook wat vertraging.
Als de vertraging altijd hetzelfde is kan het ook een kwestie van wennen zijn.
Met onze robotbak moest ik ook wat ingesleten gewoontes afleren, nu gaat het prima.
Met mijn vorige handgeschakelde Ducato (2007) ging dat prima, het zit denk ik in de elektronische regeling, het e-gaspedaal geeft ook wat vertraging.
Als de vertraging altijd hetzelfde is kan het ook een kwestie van wennen zijn.
Met onze robotbak moest ik ook wat ingesleten gewoontes afleren, nu gaat het prima.
trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Sterker nog, eigenlijk wil je, als dat kan, in de haarspeldbocht zelf al gas geven. Over het algemeen ligt de bocht zelf redelijk vlak. Dus kun je vaart maken.
Dus ook zorgen dat je afstand tot je voorganger hebt.
Paul
Dus ook zorgen dat je afstand tot je voorganger hebt.
Paul
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Met een 2.3/130pk 6bak kom ik overal geen ekele bocht is een probleem ook een helling van 15% of meer gaat prima ik ken het probleem ook niet.
leef me juist uit op dat soort wegen veel mooier dan rechte en 4 baanswegen
leef me juist uit op dat soort wegen veel mooier dan rechte en 4 baanswegen
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Ducato 2017 130 pk handgeschakeld. Net vóór de bocht al terugschakelen en net einde bocht al ietsje gas geven. Zorg dat je altijd (dik) boven de 2000 toeren zit wanneer het omhoog gaat. Haal je die >2000 toeren niet dan volgende bocht nog verder terug schakelen, terug naar 2 is echt niet raar. Boven de 3000 toeren is echt geen probleem, brandt alles ook lekker schoon.
Zo doe ik het.
//Kees.
Zo doe ik het.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Of je bent veel te zwaar voor deze motor en heb je je rijstijl nog niet aangepast. Of je heb de verkeerde motor uitgekozen. Of je moet je zelf nog even aanpassen.
Inderdaad wat hier boven staat, niet te ver in de toeren laten zakken. Hij zal de meeste kracht hebben omstreeks de 2000 toeren en dan zou ik hem in de bergen daar niet onder laten zakken als je omhoog ga.
Bert hi hi Kees, gelijk
Inderdaad wat hier boven staat, niet te ver in de toeren laten zakken. Hij zal de meeste kracht hebben omstreeks de 2000 toeren en dan zou ik hem in de bergen daar niet onder laten zakken als je omhoog ga.
Bert hi hi Kees, gelijk
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Mijn vader heeft mij vroeger geleerd: bij klimmen voor de (haarspeld)bocht in de goede versnelling.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Je laat die motor veel te weinig toeren draaien, zoals eerder gezegd, 3500 tpm is geen enkel probleem.
Als je omhoog rijdt en de vaart gaat eruit dan schakel je terug, je moet niet wachten tot hij het niet meer trekt, want dan zit hij wanneer je een versnelling terugschakelt ook alweer te laag in zijn toeren.
Je voelt de techniek niet goed aan en bent te bang om de motor hard te laten werken.
Als je omhoog rijdt en de vaart gaat eruit dan schakel je terug, je moet niet wachten tot hij het niet meer trekt, want dan zit hij wanneer je een versnelling terugschakelt ook alweer te laag in zijn toeren.
Je voelt de techniek niet goed aan en bent te bang om de motor hard te laten werken.
- Karelkaywa
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
- Locatie: Castricum
Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen
Heb de 2,3 130 motor met schakelrobot. Herken het probleem als ik met de robot de bocht in ga. Nu voor de bocht op handbediening en op toeren houden. De robot reageert, ondanks het ‘knopje’ veel te traag en brengt je in de problemen. Sta dan bijna stil voordat hij terug schakelt.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)