trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup: als je er bij moet denken :roll: dan word het net werken :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door Bas vd laar »

Een CVT in een camper betekent een verbruik van 1 op 4 schat ik.
Die Volvo CVT's waren ook super onzuinig voor een 1.4 'tje
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door Boulange »

In de grafiek op pagina 2 kun je goed zien dat die motor bij 1500 rpm minder dan de helft van het vermogen levert.
Als het toerental uit de bocht te ver zakt is het dus logisch dat ie het niet trekt.

Bij een minder of niet computer gestuurde motor zal ie misschien iets meer doen, ondanks extra slijtage of hogere uitstoot die dat geeft.
Tegenwoordig zegt de computer gewoon NEE.

De oplossing is proberen iets vlotter te gaan om de motor net in het goede gebied te houden.
Gaat dit niet, gewoon een versnelling terug.
Vaak is het dan beter om minder gas te geven zodat het allemaal wat gecontroleerder gaat.

De motor vindt het inderdaad lekker om wat toeren te draaien en belast te worden.
Je kunt de moderne motoren echter ook gewoon heel goed op koppel rijden.
De motor uit de grafiek kun je heel goed tussen de 2000 en 3000rpm houden. Daar is ie het efficiëntste.
In het geval klimmen in de bergen : liever wat meer toeren dan minder.

Zet de motor bovenop de berg alleen niet meteen uit. Een motor die zwaar belast is geweest heeft een paar minuten nodig om de opgebouwde warmte af te voeren. Een soort verlate reactie.
Liefst met een iets verhoogd toerental.

De tegenwoordige vrachtwagens draaien zelfs tussen de 1000 en 1500 rpm.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door kampo »

Weinigen rijden met een moderne vrachtwagen...
Velen hier rijden met de ervaring van >20jaar geleden.
Of je dat allemaal mag toepassen op een "recente" camper ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door Bob Diesel »

Die moderne vrachtwagens en touringcars zijn dan om te berijden dan ook bijna hufterproof
met hun automaten en alles electronisch afgeregeld en beschermd
en dat zijn de van de bestelauto,s afgeleide campers ,want dat zijn ,dan ook niet

En daar is die weer
iedereen met een rijbewijs ,is nog geen Chauffeur :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door AadenAnke »

Wel ik ben van mening dat elke motor liever wat toeren maakt als er kracht wordt gevraagd dan dat er onder de toeren wat gedaan moet worden! Elke motor even laten nalopen voor uit te zetten is altijd goed, na flink werken zeker. Het zijn net mensen die sporten eerst de warming up dan de prestatie en dan couling down. Is weinig verschil tussen een ouderwetse motor of een hele moderne de moderne motor zal het wat vlotter en soepeler doen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door bertt »

Het nalopen na een flinke inspanning is in principe voor de turbo. Die kan na een poosje zijn spierballen hebben moeten tonen letterlijk roodgloeiend worden. Om hem dan even op adem te laten komen :wink:, laat de motor dan even stationair doorlopen als je stil sta.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door kampo »

Dat zijn allemaal opmerkingen over hele oude voertuigen en rijstijl van vroeger.
Dat ga je toch niet toepassen op een moderne camper ?
Heb je slechts 75 pk dan kan ik het begrijpen maar niet met 180Pk en 400Nm in een camper van vandaag.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door gjvonk »

Het zware klimwerk doe ik met onze Jumper 2,2 Hdi 150 pk en 360 Nm koppel met handgeschakelde 6 bak ook met een toerental tussen de 2.000 en 3.000, nooit onder de 2.000. Als vuistregel houd ik aan: als ik het gaspedaal verder indruk, moet de motor meer toeren gaan maken. Lukt dat niet? Dan terugschakelen...

Dat betekent op de klim vanaf Lodeve omhoog op de Franse A75 in zijn 4, met 70 km/u omhoog.

Ik ben niet zo van het moderne rijden, al helemaal niet bij zwaar klimwerk. Vergis je niet: onze campers zitten beladen allemaal tegen hun maximum aan...de motor moet dus zeker op klimmen super hard werken. En ja, ook moderne turbo's moeten dan vol aan de bak en worden mechanisch en qua temperatuur zwaar belast. Cooling down zoals Bert aangeeft is prima en kan alleen de levensduur maar verlengen.

Voor wat het waard is: ik heb ook nog nooit gedoe gehad met vervuilde egr kleppen of verstopte roetfilters.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door AadenAnke »

Wel ik heb een Ducato van 2018 Een 2.3 130 pk die behandel ik niet echt anders dan de camper die ik hiervoor had een MB307D van 1985. Natuurlijk is het een heel ander toeren bereik en koppel. Ik heb de laatste 25 jaar professioneel met automaten gereden de laatste 20 jaar met turbo. Om minder brandstof te gebruiken werd er in de computer geklooid om de schakelmomenten te wijzigen. Resultaat was meestal niet soepel meer schakelen maar alles voor de centen hè! Dan kregen we ook nog diverse trainingen voor "het nieuwe rijden" volgens onze monteurs een ramp en een marteling van de motoren.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door kampo »

Mijn 290Pk 1200Nm 7 liter truck camper rij ik met een extreem lange achterasverhouding.
Dat voelt zeker wat plat aan. Een kortere achteras geeft veel meer gevoel van "speedy gonzales".
Maar de verbruikswinst bedraagt bij mij 10 tot 20% tov van andere dezelfde voertuigen.
We hebben een verbruiks tabel van bijna 20 vergelijkbare voertuigen opgesteld en ik sta op 1.
Verder kan ik elke 500 Pk truck voorbijsteken als ik wil. Dan schakel ik een versnelling af of zet ik de tipmatic automaat (12gang) in stand sport. Je kiest ervoor en betaald per liter.
Tot nu geen EGR problemen of roetfilter die verstopt zit. Kan nog komen maar ik heb al voldoende liters gespaard om die te vervangen.
Toerental is 1500 bij 90kmh waar anderen tot 1800 tr rijden met de kortere achterassen op hetzelfde voertuig. Je kan het bij de aankoop zelf configureren. Dat is wel in niets te vergelijken met een cilinderinhoud zoals 2 of 3 liters. Trucks met 10 en 12 liter cilinderinhoud zitten nog een stuk lager in toeren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door Bob Diesel »

En zijn dan ook niet te vergelijken met een ,,gewone,, laat staan een oudere ducato oid

het is in jou vergelijk geen appels met peren vergelijken
maar een erwt met een reuze pompoen :thumbdown:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door hathi »

Daar zeg je zowat Bob, je hebt gelijk, maar toch kom ik redelijk in de buurt,zeker wat de lange overbrenging betreft,( 3,72) maar ook de pk en koppel,zijn ruimschoots voldoende aanwezig, als dit je hobby is, hoef je het niet te configureren ,alleen al omdat het af fabriek niet mogelijk is/was
Hans
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: trekkracht Fiat Ducato na het terugschakelen in de bergen



Bericht door CaradoT135 »

bertt schreef:
wo 04 nov 2020, 21:47
Het nalopen na een flinke inspanning is in principe voor de turbo. Die kan na een poosje zijn spierballen hebben moeten tonen letterlijk roodgloeiend worden. Om hem dan even op adem te laten komen :wink:, laat de motor dan even stationair doorlopen als je stil sta.
Ja, zo heb ik dat ook geleerd en gedaan, tot ik een moderne diesel kreeg met een start/stop installatie. Kom ik met veel snelheid aangeblazen kom ik voor een VRI of spoorweg tot stilstand en uit is de motor. Mag iemand mij uitleggen hoe een fabrikant dat heeft bedacht, of zou het niet zo slecht voor de turbo zijn?
Plaats reactie