NOX sensor kapot?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

NOX sensor kapot?



Bericht door Charles Franconi »

Op de heenweg op vrijdagmiddag naar Venetië gingen de (EDC en diagnose) lampjes aan.
Ik ben met mijn Mercedes 818 DA (bluetec 5) naar een Mercedes Truckservice gegaan.
Aan het diagnoseapparaat en daaruit bleek dat de NOX sensor kapot was.
Toen de Bluetooth diagnose was losgekoppeld, moest ik de auto in de werkplaats vervangen. Toen brandde er geen lampje meer.
Ik heb ze daarop gewezen, maar ze zeiden dat de sensor toch echt kapot was. Ik had een gereserveerde ferry te halen, en heb het dus laten vervangen.

Nu wil ik de oude cleanen en daarna bij een Bosch centrum hier in de Peloponessos laten testen om te zien of ie echt kapot is.

Waarmee clean ik de sensor? Heb gelezen In injector cleaner, klopt dit?

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Kroppie »

zal wel sensorcleaner moeten zijn. :-B, even zonder dollen, ik zou niet weten welk spul het beste is, als ie niet te duur is zou ik, die sensor gewoon weggooien, dat cleaner spul kost ook en als het niet helpt, is dat ook weer nutteloos

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Charles Franconi »

780 € ex btw. Is wel de moeite lijkt me. Als ie het gewoon doet na controle, ga ik reclameren bij Mercedes.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Kroppie »

da,s niet gepiest en toch nat, wat een bedrag, ja dan kan er wel een busje cleaner vanaf denk ik, succes met de clean beurt, en/of bij mercedes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door DiffRental »

Sensor hoeft niet stuk te zijn maar kan wel verkeerde waardes geven, buiten spec geeft ook foutmeldingen.
Het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben dat de sensor een waarde meet die volgens de computer niet oké is.
Zonder de foutcode te weten is het moeilijk raden of ze de sensor terecht hebben vervangen.
De beste test ben je nu aan het doen, rijden met een nieuwe sensor. Wel een kostbare test :-? .

Geen idee of zo'n sensor extern te cleanen is, heb er nog nooit van gehoord en ook nooit gehoord dat het getest is.
De sensor moet zichzelf door temperatuur en uitlaatgassen schoon houden.
Zie je vervuiling aan de buitenzijde? Olieverbruik? Komt de motor goed op temperatuur?
Ik zou het ook niet zomaar gaan proberen om extern te cleanen met zomaar een product, misschien maak je de sensor daarmee juist stuk.
Wat ik zou doen is proberen de weerstand waardes te achterhalen en de sensor doormeten of vergelijken met de nieuwe.
Als je echt twijfelt of ie stuk is dan zou ik de oude terug plaatsen om te zien of de fout ook terug komt.

In het verleden heb ik wel eens wat testen gedaan op Nox sensoren, het idee was toen dat ze stuk gingen van de condens die uit de motor komt na een koude start.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Charles Franconi »

Nauwelijks olieverbruik. Olietemp prima.Heeft het 9 jaar uitgehouden. Op YouTube gebruiken ze injector cleaner.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Kroppie »

als je youtube gelooft zou je het kunnen proberen met injectorcleaner, zou dan wel hetzelfde merk en type cleaner nemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door hathi »

Je moet het wel,in het perspectief zien!...Wat denk je ,...als je hier een vrachtwagen binnen rijd in een Mercedes garage,wat dan de ( totale) rekening wel niet is ?,nu gebeurd dit onderweg ,bij een buitenlander? ,....verder schrijf je enkel dat er een lampje aan ging,maar niet of de motor minder liep,ik bedoel of je niet door had kunnen rijden ?
Hans
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Marianjacques »

Onlangs zeer regelmatig aan de hand gehad..
Danwel bij een Ducato.
Deze Unox sensor was bij Fiat een tijdje niet leverbaar ...maar moest wel vervangen worden. (hoe bestaat het..)
Dus motorlampje op amber .. . Display meldingen met zaken, die niet meer werken /extra functies die uitvielen etc.
Geen zin om te wachten en niet te rijden.
Dus OBD2 aangeschaft en indien nodig de foutcode gewist.
OBD2 kost < 8.00 Euro, gratis verstuurd..morgen in huis.
Als je niet zeker weet of de sensor wel of niet goed is, weet je dat vanzelf als dezelfde foutmelding zich herhaald na het resetten.
Dan pas naar de Professional.

myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door myway »

Ff op YouTube staan veel video’s hier over.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door EasyBee »

Marianjacques schreef:
za 31 okt 2020, 13:11
Deze Unox sensor was bij Fiat een tijdje niet leverbaar
Een Unox sensor is toch voor de rookworst?
Sorry, kon het niet laten. :hug:

Back on topic.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door hathi »

En een vrachtwagen,is ook niet te vergelijken met een Fiat Ducato :-B
Hans
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door AadenAnke »

Is dan maar net weer over wat voor vrachtwagen praten :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: NOX sensor kapot?



Bericht door Bob Diesel »

Er zij er hier heel veel die onze ducato bakwagentje,s
verwarren met een dikke mack,volvo,daf scania
en als een dubbeldekker pendel Chauffeur naar de costa,s blazen :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie