lifepo4 accu en booster?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

Hallo forummers,

Ik ben weer aan een nieuwe acu toe. Mijjn BMV zegt dat ik met deze 140Ah gewone LZ accu in drie jaar 44Kah verbruikt en 55Kah geladen heb, dus het mag volgens mij wel. Maar goed ik wil nu over naar LifePo4. De Liontron 100Ah die ik op het oog heb is er ook in een arctic -30gr C uitvoering, dus hij kan zo in mjn accukast.

Maarrrrr nu zit ik op internet de gebruiksaanwijzing te lezen en daar staat dat ik bij koppeling van mijn LZ startaccu/dynamo een laad booster moet gebruiken. Kassa! Die waarschuwing staat overigens wel erg verscholen. Niet bij de reclame, wel achteraf in de gebruiksaanwijjzing.

Is dat echt zo belangrijk? Of is het alleen dat hij dan veel sneller laadt?
Hoe werkt dat trouwens? Mijn bekabeling van dynamo naar huishoudinstallatie is zodanig gedimensioneerd dat er niet veel meer doorheen gaat dan 15Ah. Hoe kan er dan door een booster meer uitkomen???

Graag wat recties Groet Rolf
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

Ik kreeg een bericht dat kroppie een reactie had geplaatst maar ik zie niets
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Kroppie »

klopt , ik heb het weer weg gehaald was m.i. effe. te vlug getypt, oftewel jouw vraag niet goed gelezen. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

Ok maar ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig :P
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Kroppie »

samenvatting
een booster is er om te zorgen dat de lifepo accu een niet te hoge stroom uit de dynamo trekt, waardoor deze te heet kan worden en stuk gaat, en als de huidige bedrading nauwelijks een laadstroom van 15A kan verdragen , dan kan je het schudden als je daarmee een lifepo accu gaat laden, met of zonder booster.
een lege lifepo accu lust namelijk wel een ampertje, wel meer ook.

maar er is hier op het forum een veel grotere kennis dan die van mij van lifepo accu,s aanwezig, die komen vast ook met hun mening

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Zonneke »

rozo85 schreef:
di 27 okt 2020, 15:27


Maarrrrr nu zit ik op internet de gebruiksaanwijzing te lezen en daar staat dat ik bij koppeling van mijn LZ startaccu/dynamo een laad booster moet gebruiken. Kassa! Die waarschuwing staat overigens wel erg verscholen. Niet bij de reclame, wel achteraf in de gebruiksaanwijjzing.

Toeval wil , gisteren dezelfde vraag verzonden naar Liontron in verband met de dynamo.
Vandaag antwoord hetgeen jij al in de handleiding had gevonden.
Vond ook dat het wel duidelijker gecommuniceerd kon worden , men ging de bemerking hierover doorgeven. :-B
Op die manier is het dus wel niet 1 op 1 dat men kan omschakelen.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

En ookde bijdrage van zonneke is niet zichtbaar.....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Kroppie »

hier wel en ook de reactie van mij staat er weer bij.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

Okno problemas
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door hathi »

Zie hier?...inclusief Booster.. . https://greenakku.de/....
E7984971-3AA4-468A-BFB2-DD85B9EBE88E.jpeg
E7984971-3AA4-468A-BFB2-DD85B9EBE88E.jpeg (54.53 KiB) 441 keer bekeken
Hans
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door rozo85 »

Goedemorgen,

Ieder bedankt voor zijn ideeen en tips. Ik heb nog verder rondgekeken op dit onderwerp in het forum. Ook heb ik bijj drie leveranciers advies gevraagd. Kern van het vehaal. Drop in Lifepo4 is een illusie. Een laadbooster is nodig. Liefst een los regelbaar BMS enz. enz. Een hoop geld en een hoop werk: verbouwing en uitzoekwerk. Liefst door een vakman en die zijn ook niet goedkoop.

Ergo, het wordt weer een gewone lood/zuur accu van tussen de 140 en 180 Ah. Dan maar elke 3-5 jaar een nieuwe.

Wel zal ik de komende maanden mijn solarpanelen configuratie tegen het licht houden. (sic) Daar kom ik nog wel op terug.

Groet en iedereen bedankt, Rolf
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Atoz »

Beste

Het is me na wat weken inlezen over deze materie ondertussen duidelijk dat er twee richtingen zijn in dit verhaal.
Ofwel doe je inderdaad drop in, het werkt perfect, waarschijnlijk geen 20 jaar.
Ofwel neem je een ''extreem ingewikkelde installatie'' en dan hoop je op die 20 jaar.

Mijn AGM 205Ah Koste ook bijna 500€.... Rijk rekenen?!? Afschrijven ?!?
Of gewoon doen wat Liontron je geeft en vijf jaar garantie.
En die booster monteren is nu ook weer niet 'het werk'.
Alhoewel er reeds mensen zijn zonder booster.
Ik heb ook geen koppeling tussen autoaccu en huishoud accu, enkel de zonnepanelen zorgen voor de elektriciteit.
Dus dat booster probleem heb ik niet.
Eigenlijk weet ik het ook niet meer :)

Mijn vraag is of ik in mijn camper een accu wil of een technisch hoogstandje.

LFP wordt het zeker, dat wel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door Atoz »

hathi schreef:
di 27 okt 2020, 23:30
Zie hier?...inclusief Booster..
Ik heb dat ganse originele LFP topic nog eens herlezen, nauwgezet bestudeerd waarin jij en Evert ('t busje) jullie LFP verhaal schrijven.
Net zoals toen blijkt niemand jullie te geloven dat jullie installatie werkt.
En dat is jammer.

Waarschijnlijk weten jullie nog steeds niet hoe elke component technisch tot in detail werkt.
Maar je hebt dan ondanks alle negatieve reacties een fijn werkende setup.
Misschien ook wel erg belangrijk ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lifepo4 accu en booster?



Bericht door hathi »

Precies Atoz,en volgens mij draait het daar ook om( gebruik) ....er rijden tenslotte ook duizenden mensen een E bike en E auto,zouden die allemaal weten hoe het werkt ?
Hans
Plaats reactie