Verwarming cabine Fiat Ducato (2004) werkt slecht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Verwarming cabine Fiat Ducato (2004) werkt slecht



Bericht door jacobm »

Hallo,
Sinds afgelopen weekend werkt de cabine verwarming van onze Fiat Ducato uit 2004 slecht tot niet. Als ik de verwarmingsknop op de warmste stand zet, dan wordt het heet zoals het moet. Als ik hem dan koeler draai, blijft hij dezelfde temperatuur geven. Tot een bepaald moment (ogenschijnlijk niet elke keer op hetzelfde punt) en dan wordt hij koud, maar dat duurt best wel lang (ca. 2 minuten). Als ik hem dan weer warmer wil zetten, gebeurt dat niet (blijft dus koude lucht geven), ook weer tot een bepaald moment en dan wordt ie weer heet.
Het lukt me dus niet meer om tussenstanden in te stellen. Wat zou dit kunnen zijn en wat er aan te doen?
Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders beantwoord ik graag aanvullende vragen.
Bedankt vast,
Maurice.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming cabine Ducato 2004 werkt slecht



Bericht door Kroppie »

Veel kleppen worde bewogen door een kabel, soms gaan die steeds zwaarder waardoor het zeker bij het onder veerdruk terug moeten gaan het even kan duren voor zo'n klep terug gaat. Hoe het precies bij uw auto zit weet ik niet, maar over het algemeen werkt het zo.
Alleen nu de bewuste kabel bereiken :shh:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pehvanderwal
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 apr 2020, 10:50

Re: Verwarming cabine Fiat Ducato (2004) werkt slecht



Bericht door pehvanderwal »

Zoals voorgaande schrijver al vermelde gaan de meeste oudere verwarmingen met kabels...
Dit zijn meestal binnenkabels met daaromheen buitenmantel..
Het wil wel eens gebeuren dat door oxidatie of gebrek aan smering de zaak zo stroef gaat, dat de buitenkabel die met een klipje vastzit mee gaat schuiven en zodoende gaat de binnenkabel een stukje met de buitenkabel heen en weer...
Dit geeft rare effecten
De zaak loshalen, smeren en de buitenkabel extra fixeren is de enigste goede remedie...
Succes!
Gebruikersavatar
jacobm
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 23:06
Locatie: Eindhoven

Re: Verwarming cabine Fiat Ducato (2004) werkt slecht



Bericht door jacobm »

Dank voor reacties tot nu toe. Ik ga komend weekend sleutelen en kijken of het aan de kabels ligt.
Heb ook al iets gelezen over een slecht werkende kachel kraan.
Wordt vervolgd.
Andere tips blijven welkom!
Plaats reactie