Motor uit: geen remmen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door henk en lila »

iSonic schreef:
di 27 okt 2020, 12:40
.....

Maar als je wel weet hoe het voelt dan is het ook geen enkel probleem om bijvoorbeeld gesleept te worden. En dat was mijn bedoeling: wat tegen gas geven en de berichten dat slepen of rijden zonder rem bekrachtiging levens gevaarlijk is.
Ik weet hoe het voelt en ondanks twee keer in de week sportschool bezoek moet ik toch mega hard duwen om een klein beetje te vertragen met mijn L2H2 Jumper 3 liter. Ik laat hem dus zeker niet afslepen met een touwtje als de rembekrachtiger niet werkt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Motor uit: geen remmen?



Bericht door DynaDetty »

Helaas ben ik ook een ervaringsdeskundige. Op een mooie zondagochtend zouden we vanaf CP ‘t Zandt richting de woonplaats van Hoofdnoorman om daar een gasfles vandaan te halen. In de nacht had echter een steenmarter de bedrading van onze ducato op sterkte beproeft. Op de A8 ter hoogte van de afslag naar de A7 viel plotseling de motor uit terwijl ik de afslag nam. Geen stuur- en rembekrachtiging meer aanwezig. Met heel veel kracht wist ik de camper net voor het onbemande Esso station daar stil te zetten. Daar zijn we later door een auto-ambulance weer weggehaald. Ik heb het groot rijbewijs gehaald op een dikke daf, maar dit akkefietje was van een geheel andere orde, met name het sturen, het ging net aan goed. Dat afslepen trouwens ook, de vork moest bijna worden ingetrokken om de voorwielen van de grond te krijgen. Het is ook een 3.0 Ducato


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
Laatst gewijzigd door DynaDetty op di 27 okt 2020, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door isoplus »

Nou ja, in principe is het zo dat elke auto nog remt al is de rembekrachtiging uitgevallen.
Zelfs de Amerikanen slepen we nog met langzame vaart, je moet natuurlijk wel weten wat je te wachten staat en anders er niet aan beginnen.
En natuurlijk niet de sleutel uit het contactslot halen, zo'n stuurslot breek je niet zomaar af :wink:
Ik heb hier nog een 6 cilinder Traxion- Avant staan uit 1950 daar is niets bekrachtigd, en daar moet je ook geen vreemden mee laten rijden tenzij ze wat autokennis hebben en rijervaring met bejaard spul. Is dat niet met alles zo?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door jheeck »

iSonic schreef:
di 27 okt 2020, 12:40
Mijn golf MK1 en classic mini hebben geen eens rem bekrachtiging. Je moet aardig stampen.
Het vervelende is dat je met een auto die wél rembekrachtiging heeft nog veel harder moet stampen als dat systeem niet werkt. Het remsysteem is dan berekend op de bekrachtiging.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Kroppie »

nog een mogelijkheid met slepen , met ingeschakelde 1e versn en koppeling ingetrapt , indien extra remkracht nodig in geval van , koppeling op laten komen, ja werkt niet bij een automaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door AadenAnke »

iSonic schreef:
di 27 okt 2020, 12:40

Mijn golf MK1 en classic mini hebben geen eens rem bekrachtiging. Je moet aardig stampen. Ben ook wel een aantal keren gesleept en je schrikt wel. Dus als het onverwacht gebeurd schrik je je waarschijnlijk kapot.

En ik weet zeker dat daar nog trommels op zitten en die berekend zijn op geen bekrachtiging. En dat is dus het verschil! Trommels hebben een zelfbekrachtigende werking en een veel groter oppervlak remmateriaal.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door AadenAnke »

Kroppie schreef:
di 27 okt 2020, 13:10
nog een mogelijkheid met slepen , met ingeschakelde 1e versn en koppeling ingetrapt , indien extra remkracht nodig in geval van , koppeling op laten komen, ja werkt niet bij een automaat.

jos
Remmen op de koppelingsplaat foei Jos :hug: en automaten moet je niet verder slepen dan van de weg af

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Peter LMC »

Vroeger had het remsysteem geen gescheiden systeem en had de
handrem ook de functie van noodrem.
De handremkabels gingen meestal naar de voorwielen.
Met de komst van de gescheiden remsystemen kreeg de handrem de functie van parkeerrem.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 4:09, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door AadenAnke »

Zodra de motor rond gaat wordt er aan het vacuüm gewerkt dus dat klopt, helaas is dat maar even en meestal ook weinig!

Gr. Aad
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door iSonic »

AadenAnke schreef:
di 27 okt 2020, 13:16
iSonic schreef:
di 27 okt 2020, 12:40

Mijn golf MK1 en classic mini hebben geen eens rem bekrachtiging. Je moet aardig stampen. Ben ook wel een aantal keren gesleept en je schrikt wel. Dus als het onverwacht gebeurd schrik je je waarschijnlijk kapot.


En ik weet zeker dat daar nog trommels op zitten en die berekend zijn op geen bekrachtiging. En dat is dus het verschil! Trommels hebben een zelfbekrachtigende werking en een veel groter oppervlak remmateriaal.

Gr. Aad
Golf schijven rondom mini niet. Maar goed ben ik weleens met een moderne auto gesleept. Het is even wennen maar het is te doen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door travelscout »

Moderne diesels kunnen motor schade oplopen als je de koppeling laat opkomen tijdens het slepen.
Vroeger was dat inderdaad allemaal veel eenvoudiger...
Paul.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 4:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Kroppie »

alle wat in geval van nood helpt nog erger te voorkomen , is geoorloofd denk ik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie