Motor uit: geen remmen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door FrankJC »

travelscout schreef:
di 27 okt 2020, 14:38
Moderne diesels kunnen motor schade oplopen als je de koppeling laat opkomen tijdens het slepen.
Is in de vrij zetten een optie ?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door ducati 900 »

Is een optie maar dan gaat de motor niet mee in de rondte. :crazy: :crazy:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Kroppie »

en remt er dus niets beter door af, afremmen op de stilstaande motor gaat dan dus niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Eura1 »

EasyBee schreef:
di 27 okt 2020, 12:41
Eura1 schreef:
di 27 okt 2020, 8:24
Onlangs zo ongeveer eenzelfde momentje beleefd met een motorfiets ,
2 de handsgekocht , willen stallen in de garage ( kelder ) , dus , laat maar bollen tot beneden . Handrem en voetrem , geen van beiden veel effect maar gelukkig veilig tot stilstand gekomen :bow: .
Nou zijn er heel weinig motoren met rembekrachtiging, dus ik ben benieuwd wat het verschil zou zijn geweest met draaiende motor.
Hoi , het verschil : fenomenaal :thumbup:
Ik had er wel mee proefgereden en de remmen werken gelijk ankers , alleen heb ik mogen ervaren dat wanneer het kontakt niet opstaat ( of de motor draait ) de electrische rembekrachtiger niks doet en dat dit dus effe verschieten is :crazy: :crazy:
Grtz
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Optafel »

Ik denk als je gaat afdalen in de bergen en je motor zou afslaan en je gaat als noodgeval hem in zijn 1 Zetten en Je laat de koppeling op komen.
Dan bespaar je misschien op je eigen begrafenis maar het is wel de begrafenis van je motor.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door EasyBee »

@Eura1
Moet haast wel een een BMW met iABS zijn. Praktisch de enige met elektrisch bekrachtigde remmen, voor zo ver ik weet, ik heb er ook één.
Ontzettend fijne remmen, ondanks dat gejank van de elektrische rembekrachtiger, maar o zo storingsgevoelig en jaarlijks het hele iABS systeem de remvloeistof spoelen. Ik heb een bijna doodervaring met dat systeem gehad, want op een kruising afrijdend met een 80 per uur sprong het licht op rood en het waarschuwinglampje ABS failure ook. Ik ben op haar na door een vrachtwagen overreden, want inderdaad geen remmen meer.
Die iABS vervangen ging € 2500 kosten, dus iABS er uit en stalen remleidingen er in. Remt perfect, ook als de motor niet loopt.

Back on topic.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Sjaak en Marja »

sorry hoor, maar meen je dit echt?
Bergafwaarts met de motor uit?
En dan gek vinden dat ie niet remt?
BlonT? :D
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Eura1 »

Hey Sjaak , probeer eens begrijpend te lezen , het gaat gewoon over de inrit van een kelder , 4 a 5 m helling ( en 8 m uitloopstrook :bow: ) . Iets dat we bijna dagelijks doen met de fiets :lol3: . Bij mijn vorige motorfietsen of scooter blijft de hydraulische rem werken , ongeacht motor uit of aan . Nu niet bij deze ( het merk dat Easybee vernoemde ) , ik wist het (toen) niet :shifty: :DD
Grtz
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door TestCase »

Eura1 misschien ook eens bovenin beginnen?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Eura1 »

Ben bovenaan begonnen hoor :lol3: , vanuit de kelder naar boven is iets moeilijker zonder draaiende motor :bang: :bang:
Grtz
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Kroppie »

het hele rijden zonder motor aan is eigenlijk te gek voor woorden, alle deze aandacht is eigenlijk al teveel, en dat een stilstaande motor rijp voor een begrafenis is als je hem laat draaien doordat je in een versnelling de koppeling oplaat komen, is ook bullshit, ja als je 100km/h rijdt en dan zonder naar de toerenteller te kijken of zonder gehoor in zijn 1e versnelling gooit, ja DAN gaat alles stuk, maar met wat gevoel en beleid geen probleem, en in geval van nood beter een motor dan jezelf, wat hier soms verkondigd word (waarschijnlijk volgens sommigen ook door mij :-B ), gaan je haren recht overend staan :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Sjaak en Marja »

Eura1 schreef:
wo 28 okt 2020, 8:58
Hey Sjaak , probeer eens begrijpend te lezen , het gaat gewoon over de inrit van een kelder , 4 a 5 m helling ( en 8 m uitloopstrook :bow: ) . Iets dat we bijna dagelijks doen met de fiets :lol3: . Bij mijn vorige motorfietsen of scooter blijft de hydraulische rem werken , ongeacht motor uit of aan . Nu niet bij deze ( het merk dat Easybee vernoemde ) , ik wist het (toen) niet :shifty: :DD
Grtz
Het was niet Sjaak, maar Marja die deze reactie gaf.
Er werd verder in deze reacties wel degelijk gesproken over bergen, heuvels naar beneden zonder motor.
Vandaar....
En ja mijn motor remt ook volledig zonder dat de motor loopt, maar da's wat anders.
Sorry voor de verwarring die is ontstaan..... :silent:
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Optafel »

B.t.w zolang je op de motor remt werkt de rembekrachtiger ook.
Dus bv ook zonder brandstof.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Kroppie »

doe maar gewoon die motor niet uit bij helling af (ook niet bij helling op trouwens :D ), narigheid niet opzoeken, maar vermijden!!

hoe verzinnen mensen die kromme dingen.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie